اعتبار سنجی الگوی تاب آوری سازمانی در شبکه بانکداری در شرایط تحریم مطالعه موردی: (بانک توسعه صادرات ایران)
محورهای موضوعی : مطالعات رفتاری در مدیریتفرزاد شاه کرمی ذوله 1 , رضا رستم زاده 2 , جعفرصادق فیضی 3 , محمد پاسبان 4 , نیما آذرمیر شتربانی 5
1 - دانشجوی دکترای مدیریت صنعتی، گروه مدیریت، واحد تبریز، دانشکاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران.
2 - استادیار، گروه مدیریت، واحد ارومیه، دانشکاه آزاد اسلامی، ارومیه، ایران.
3 - استادیار، گروه مدیریت، واحد ارومیه، دانشکاه آزاد اسلامی، ارومیه، ایران.
4 - استادیار، گروه مدیریت، واحد تبریز، دانشکاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران.
5 - استادیار، گروه ریاضی، واحد تبریز، دانشکاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران.
کلید واژه: تحریم, سازمان, تاب آوری, انواع تحریم,
چکیده مقاله :
روش این مطالعه از نظر هدف کاربردی، از نظر داده ها کیفی و از نظر روش اجرای پژوهش از نوع داده بنیاد است. جامعه آماری این مطالعه در بخش کیفی شامل کلیه صاحب نظران و خبرگان و مدیران سازمان بانک توسعه صادرات ایران در سال 1399 است. روش نمونه گیری از جامعه مزبور به صورت هدفمند و از نوع گلوله برفی بود که بر اساس این نوع روش نمونه گیری تعداد 21 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. همچنین جامعه این مطالعه در بخش کمی کلیه کارکنان شعب بانک توسعه صادرات ایران در سال 1399 بوده که از میان آنها بر اساس فرمول کوکران تعداد 250 نفر به عنوان نمونه انتخاب شد. برای تجزیه و تحلیل دادههای این مطالعه از روش داده بنیاد و همچنین نرم افزارهای SPSS و AMOS استفاده شد. نتایج این مطالعه اعتبارسنجی الگوی تاب آوری سازمانی در شبکه بانکداری در شرایط تحریم بوده است. نتایج نشان داد که بین مقادیر عوامل زمینهای، شرایط علی، شرایط مداخلهگر و راهبردها و تعاملات بر تابآوری سازمانی رابطه معناداری وجود دارد.
The method that has been used in this study is an applied research method in terms of the purpose, a qualitative method considering data and it is a data-driven approach regarding the method for conducting research. The statistical population of this study in the qualitative section includes all experts and managers of the Export Development Bank of Iran in the year 1399 (Solar Hijri Calendar equals to 2019-2020). Considering the sampling method from the desired community, it was purposeful and Snowball sampling method. Based on this type of sampling method, 21 people were selected as the sample. Furtheremore, in the quantitative part, the population of this study was all employees of the branches of the Export Development Bank of Iran in the mentioned year (1399 SH) in a way that based on the Cochran's formula, 250 people were selected as the sample for this investigation. A data-driven approach was used for data analysis by using SPSS and AMOS software. The results of this study were about the validation of the organizational resilience model in the banking network in the conditions of sanctions. The results showed that there is a significant relationship between the values of contextual factors, causal conditions, intervening conditions and strategies and interactions on organizational resilience.
ابراهیمی، سید عباس، فیض، داود، چیت کران، حسین (1396). تحلیل جامع عوامل مؤثر بر تاب آوری سازمانی در صنایع کوچک و متوسط. پژوهشهای مدیریت منابع انسانی، پاییز 1396، دوره 7، شماره 3.
ابریشمی، حمید، ماجدی، وحید، سبحانی، حسن، آقالوی، اکرم (1399). بررسی تابآوری نظام بانکی با تمرکز بر رفتار مصرفکنندگان تسهیالت و شاخصهای سلامت بانکی. نشریه مطالعات رفتار مصرف کننده، دوره 7، شماره 2، صفحه 198- 172.
امیری، مقصود، الفت، لعیا، فیضی، کامران، صالحی ابرقویی، محمد علی (1397). طراحی مدلی برای تاب آوری سازمانی، مدیریت بهره وری، سال یازدهم، شماره 44،
هاتفی، محمد علی (2010). مدلی کاربردی در انتخاب تأمین کننده خرید (مطالعهای در یک پژوهشگاه تحقیقاتی) . دوره 19، شماره 58، 8 صفحه 171-189.
رسولی، رضا (1397). طراحی و تبیین مدل مدیریت استراتژیک منابع انسانی بارویکرد سیستمهای کاری با عملکرد بالا (مطالعه موردی: شرکتهای دانش بنیان) . دوره 6، شماره 4 (پیاپی 24) صفحه 25-36.
کاظمی، داود، عندلیب، علیرضا (1395). توسعه ابزار سنجش تاب آوری سازمانی شهر در برابر بحران. نشریه علمی- پژوهشی انجمن علمی معماری و شهر سازی ایران. صفحه 89- 77.
هاشمی، سید علی اکبر (1397). طراحی مدل توسعة داشبورد سازمانی با منطق هوش تجاری در سازمانهای دولتی ، دوره 6، شماره 3 (پیاپی 23)، 1397، صفحه 49-64.
قاسمی اسفهلان، لیلا (1399). الگوی شفافسازی عملکرد سازمانهای دولتی . دوره 9، شماره 1(پیاپی 33)، 1399، صفحه 107-122.
Aghina, W., De Smet, A., Weerda, K., (2016). Resilience: it rhymes with stability. McKinsey Quart. 1, 58–69.
Anand, A., Sharma, R., Coltman, T., 2016. Four steps to realizing business value from digital data streams. MIS Quart. Exec. 15 (4), 259–277
Anderson, J.R., 2015. Cognitive Psychology and Its Implications, 8th ed. Worth Publishers, New York, NY.
Birch, R (2010). Growth Strategies. Credit onion Journal, 14, 1-6.
Jia, R., Reich, B.H., Jia, H.H., 2016. A commentary on “Creating agile organizations through IT: the influence of internal IT service perceptions on IT service quality and IT Resilience”. J. Strateg. Inform. Syst. 25 (3), 227–231.
CHinomona, R. (2016). Brand communication, brand image and brand trust as antecedents of brand loyalty in Gauteng Province of South Africa. African Journal of Economic and Management Studies, 7(1), 1-28
Dua, P., & Kapur, H. (2018). Macro stress testing and resilience assessment of Indian banking. Journal of Policy Modeling, 40(2), 452-475.
Esmaeilzadeh, Mohammad. Noori, Siamak. Ali Ahmadi, Alireza. Nour Alizadeh, Hamid Reza. Investigating the Impact of Innovation Barriers on the Pattern of Innovation in Renewable Energy Companies. Modares Journal of Management Research in Iran. No. 2. 1397. 221.
Paré, G., Trudel, M.C., Jaana, M., Kitsiou, S (2015). Synthesizing information systems knowledge: a typology of literature reviews. Inform. Manage. 52 (2), 183–199.
Park, Y., El Sawy, O., Fiss, P.C., 2017. The role of business intelligence and communication technologies in organizational Resilience: a configurational approach. J. Assoc.
Pimm, S. L. (1991). The Balance of Nature? Chicago: University of Chicago press
Prayag, G., Ozanne, L. K., & de Vries, H. (2020). Psychological capital, coping mechanisms and organizational resilience: Insights from the 2016 Kaikoura earthquake, New Zealand. Tourism Management Perspectives, 34, 100637.
Rehak, D. (2020). Assessing and strengthening organisational resilience in a critical infrastructure system: Case study of the Slovak Republic. Safety Science, 123, 104573.
Tan, F., Tan, B., Wang, W., Sedera, D., 2017. IT-enabled operational Resilience: an interdependencies perspective. Inform. Manage. 54 (3), 292–303.
Tiwana, A., Konsynski, B., 2010. Complementarities between organizational IT architecture and governance structure. Inform. Syst. Res. 21 (2), 288–304.
Zhou, S., Qiao, Z., Du, Q.Z., Wang, G.A., Fan, W., Yan, X., (2018). Measuring customer Resilience from online reviews using big data text analytics. J. Manage. Inform. Syst. 35 (2), 510–539.
Zhou, Z., Zhang, Q., Su, C. & Zhou, N. (2011). How do brand communities generate brand relationships? Intermediate mechanisms, Journal of Business Research, 65(7), 890-895.
Ishak, A. W., & Williams, E. A. (2018). A dynamic model of organizational resilience: adaptive and anchored approaches. Corporate Communications: An International Journal, 23(2), 180-196.
Shahoseini, M. A., Nazari, M., & Hashemi, M. S. (2015). Analyzing the marketing strategies of Iranian private banks during the recession of 91 & 92, Iranian journal of management sciences, 9(33), 125-145. (In Persian
_||_