فهرست مقالات مریم غفاری جاهد


  • مقاله

    1 - تبیین سلامت‌سازمانی براساس نقش مؤلفه‌های اخلاق حرفه‌ای معلمان مدارس ابتدایی پسرانه دولتی شهر تهران
    دوماهنامه علمی - پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی , شماره 1 , سال 8 , بهار 1396
    پژوهش حاضر، باهدف تبیین سلامت­سازمانی براساس نقش مؤلفه‌های اخلاق حرفه‌ای در مدارس ابتدایی پسرانه دولتی شهر تهران صورت گرفته­است. روش پژوهش ازنظر هدف کاربردی و ازنظر شیوه گردآوری داده­ها توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه­آماری شامل کلیه معلمان مدارس ابتدای چکیده کامل
    پژوهش حاضر، باهدف تبیین سلامت­سازمانی براساس نقش مؤلفه‌های اخلاق حرفه‌ای در مدارس ابتدایی پسرانه دولتی شهر تهران صورت گرفته­است. روش پژوهش ازنظر هدف کاربردی و ازنظر شیوه گردآوری داده­ها توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه­آماری شامل کلیه معلمان مدارس ابتدایی پسرانه دولتی شهر تهران که 7848 نفر می‌باشند؛ که با استفاده از فرمول نمونه‌گیری کوکران تعداد 366 نفر به‌عنوان نمونه انتخاب شد. روش نمونه­گیری در این پژوهش، روش نمونه­گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای است. جهت گردآوری داده­ها از پرسشنامه محقق ساخته اخلاق حرفه‌ای، پرسشنامه سلامت­سازمانی هوی و فیلدمن(1987) استفاده ‌شده­است. جهت تعیین روایی پرسشنامه، از روایی محتوایی و سازه استفاده شد. همچنین پایایی پرسشنامه با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ(اخلاق حرفه‌ای 94/0 و سلامت­سازمانی 88/0) ارزیابی شد. اطلاعات به‌دست‌آمده در این پژوهش با استفاده از آمار توصیفی(محاسبه فراوانی، درصد، ترسیم نمودار، تدوین جدول و انحراف­استاندارد) و آمار استنباطی(ضریب همبستگی،آزمون t تک نمونه‌ای) با استفاده از نرم‌افزار spss ویرایش 22 و lisrel8.8 تجزیه‌وتحلیل شدند. یافته­ها نشان داد: ابعاد اخلاق حرفه‌ای معلمان قابلیت تبیین سلامت­سازمانی مدارس ابتدایی پسرانه دولتی شهر تهران را دارا می‌باشند. وضعیت کلیه مؤلفه‌های اخلاق حرفه‌ای به‌ غیر از مؤلفه عدالت، بالاتر از میانگین فرضی پژوهش است. وضعیت سلامت­سازمانی در کلیه ابعاد به‌ غیراز مؤلفه‌های انسجام نهادی، حمایت منابع و نفوذ مدیر بالاتر از میانگین فرضی پژوهش قرار دارد. بین اخلاق حرفه‌ای معلمان و سلامت­سازمانی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. پرونده مقاله