-
مقاله
1 - تبیین نیت سازگاری کشاورزان در مواجهه با گرد و غبار؛ مدل توسعهیافته نظریه انگیزش حفاظتپژوهش های ترویج و آموزش کشاورزی , شماره 4 , سال 12 , پاییز 1398تحقیق حاضر باهدف واکاوی نیت سازگاری کشاورزان در مواجهه با پدیده گرد و غبار، با بهره گیری از مدل توسعه یافته نظریه انگیزش حفاظت انجام گرفت. این تحقیق از انواع مطالعات توصیفی بوده که با ابزار پرسشنامه محقق -ساخت، اطلاعات آن گردآوری شد. پایایی پرسشنامه با استفاده از پایای چکیده کاملتحقیق حاضر باهدف واکاوی نیت سازگاری کشاورزان در مواجهه با پدیده گرد و غبار، با بهره گیری از مدل توسعه یافته نظریه انگیزش حفاظت انجام گرفت. این تحقیق از انواع مطالعات توصیفی بوده که با ابزار پرسشنامه محقق -ساخت، اطلاعات آن گردآوری شد. پایایی پرسشنامه با استفاده از پایایی ترکیبی و روایی آن به سه شیوه صوری، سازه ای و تشخیصی تأیید گردید. داده های حاصل بهوسیله دو نرم افزار SPSS21 و Smart PLS توصیف و تجزیه و تحلیل شدند. بر اساس نتایج، متغیرهای هنجار ذهنی، بازدارنده ها، اعتقادات درباره پدیده گرد و غبار و ناسازگاری، اثر مثبت و معنی دار و همچنین متغیر ارزیابی سازگاری، اثر منفی و معنی داری بر نیت سازگاری کشاورزان در مقابل با پدیده ی گرد و غبار داشتند. در مجموع، نتایج نشان داد که تا حدود 96 درصد نیت سازگاری کشاورزان به عناصر مورد بررسی (متغیرهای مذکور) وابسته است. همچنین نتایج نشان داد با توجه به ماهیت اثرگذاری آهسته ی پدیده ی گرد و غبار، مدل تلفیقی برآورد شده در این مطالعه برازش مطلوبی جهت ارزیابی نیت سازگاری کشاورزان در مقابل این پدیده را دارد. در این زمینه با توجه به ماهیت مشاهده پذیری پایین آثار پدیده ی تغییرات اقلیمی، افزودن متغیرهای ملموس برای کشاورزان می تواند دقت مدل را افزایش دهد و استفاده از این مدل در مطالعات آتی پیشنهاد می گردد. بر اساس نتایج مطالعه، تقدیرگرایی کشاورزان منجر به انکار خطرات ناشی از پدیده گرد و غبار می شود. همچنین فقدان منابع مالی کافی یکی از محدودیت های اصلی نیت سازگاری کشاورزان در مواجهه با این پدیده است. پرونده مقاله -
مقاله
2 - توسعه یک مدل ساختاری فناوریهای کشاورزی حفاظتی در بین گندم کاران استان ایلام بر پایه متغیرهای سرمایه اجتماعی و درک اجتماعیپژوهش های ترویج و آموزش کشاورزی , شماره 2 , سال 11 , تابستان 1397مطالعه حاضر باهدف توسعه یک مدل ساختاری فناوری های کشاورزی حفاظتی در بین گندم کاران استان ایلام بر اساس متغیرهای سرمایه اجتماعی و درک اجتماعی انجامشده است. جامعه آماری موردمطالعه، گندم کاران استان ایلام می باشند و حجم نمونه با استفاده از فرمول تصحیح جامعه معین دانیل (19 چکیده کاملمطالعه حاضر باهدف توسعه یک مدل ساختاری فناوری های کشاورزی حفاظتی در بین گندم کاران استان ایلام بر اساس متغیرهای سرمایه اجتماعی و درک اجتماعی انجامشده است. جامعه آماری موردمطالعه، گندم کاران استان ایلام می باشند و حجم نمونه با استفاده از فرمول تصحیح جامعه معین دانیل (1999)، به تعداد 270 گندم کار تعیین و با روش طبقه ای با انتساب متناسب انتخاب شدند. برای سنجش پایایی، از پایایی ترکیبی استفاده شد. روایی پرسشنامه به سه صورت صوری، سازه و تشخیصی بررسی شد. داده های گردآوریشده بهوسیله دو نرم افزار SPSS 21و Smart PLS تجزیه و تحلیل شدند. مدل معادلات ساختاری نشان داد که سه عامل نگرش ، هنجار ذهنی و کنترل رفتار درک شده اثری قوی بر نیت پذیرش دارند که تائید نظریه پایه رفتار برنامه ریزی شده است. نیت پذیرش نیز بهشدت بر رفتار واقعی اثرگذار است. اثر سرمایه اجتماعی بهطور مستقیم بر روی نیت پذیرش معنی دار بود و درک اجتماعی اثر معنی داری روی تعدیل گری رابطه نیت به رفتار نداشت. پرونده مقاله -
مقاله
3 - بررسی عوامل موثر بر رفتار استفاده از کودهای زیستی به وسیله کشاورزان استان البرزعلوم و تکنولوژی محیط زیست , شماره 1 , سال 20 , بهار 1397زمینه و هدف: امروزه مصرف کودهای زیستی بهعنوان جایگزین کودهای شیمیایی به همراه کاهش خطرهای زیست محیطی، رفتار زیست محیطی کشاورزان را تحت تأثیر قرار داده است. بنابراین، هدف این مطالعه، بررسی عوامل مؤثر بر رفتار استفاده از کودهای زیستی به وسیله کشاورزان استان البرز بود. رو چکیده کاملزمینه و هدف: امروزه مصرف کودهای زیستی بهعنوان جایگزین کودهای شیمیایی به همراه کاهش خطرهای زیست محیطی، رفتار زیست محیطی کشاورزان را تحت تأثیر قرار داده است. بنابراین، هدف این مطالعه، بررسی عوامل مؤثر بر رفتار استفاده از کودهای زیستی به وسیله کشاورزان استان البرز بود. روش بررسی: جامعه آماری تحقیق کشاورزان استفادهکننده از کودهای زیستی بودند که 45 نفر از آنها به روش نمونهگیری انباشتی مورد مطالعه قرار گرفتند. ابزار جمع آوری دادهها پرسشنامه بود که روایی محتوایی آن با کسب نظر از پانل متخصصان و پایایی مقیاسهای آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ (بالاتر از 7/0) بررسی و تأیید شد. یافتهها: نتایج نشان داد که رفتار زیست محیطی کشاورزان درخصوص استفاده از کودهای زیستی از سطح متوسط بیشتر بود. همچنین، بین سطح زیر کشت، میزان ادراک زیست محیطی و اقتصادی اثرات استفاده از کودهای زیستی و میزان عوامل انگیزشی برای مصرف کودهای زیستی با کل مؤلفههای تشکیل دهنده رفتار زیست محیطی کشاورزان مورد مطالعه رابطه مثبت و معنیداری وجود داشت. بحث و نتیجه گیری: بر اساس نتایج تحلیل رگرسیون مشخص شد که متغیرهای میزان ادراک زیست محیطی و اقتصادی اثرات استفاده از کودهای زیستی، میزان عوامل انگیزشی برای مصرف کودهای زیستی، میزان سطح زیر کشت و میزان دسترسی به ادوات مورد نیاز برای استفاده از کودهای زیستی، حدود 43 درصد از تغییرات متغیر وابسته را تببین کردند. پرونده مقاله -
مقاله
4 - Developing an Appropriate Model for Entrepreneurial Faculty of Agriculture in IranInternational Journal of Agricultural Management and Development , شماره 5 , سال 8 , پاییز 2018Nowadays, promoting entrepreneurship to train graduates endowed with entrepreneurial traits is considered as one of the new functions of the faculties of agriculture. In this regard, the purpose of this study was to design an appropriate model for entrepreneurial facult چکیده کاملNowadays, promoting entrepreneurship to train graduates endowed with entrepreneurial traits is considered as one of the new functions of the faculties of agriculture. In this regard, the purpose of this study was to design an appropriate model for entrepreneurial faculty of agriculture in Iran. This study was of descriptive-correlational research type in which a survey method was employed for data collection. The study population comprised all students (N1=19973) and faculty members (N2=713) of all faculties of agriculture in Iran's state-run (public) universities of whom 403 students and 344 faculty members were sampled by multi-staged (three-stage) method. The sample size was determined by Krejcie and Morgan's sample size table. The research instrument was a self-designed questionnaire whose face and content validity were confirmed by a panel of experts. The diagnostic validity of the questionnaire in the case of its latent variables was also confirmed using the average variance extracted method (0.76≤AVE≤0.87). Furthermore, its internal consistency (0.81≤α≤0.93) and composite reliability (0.80≤Pc≤0.91) were confirmed using Cronbach's alpha coefficient. The collected data were also analyzed using SPSS22 and LISREL9.1. The results showed a significant relationship between structural, content, and contextual factors and entrepreneurship of faculties of agriculture. Meanwhile, content factors showed the greatest effect (path coefficient = 0.83) on the entrepreneurship of agricultural faculties. According to the findings, the final proposed model was developed with respect to the factors listed in three categories of education, research, and entrepreneurship for the establishment of entrepreneurial faculties of agriculture in Iran. پرونده مقاله -
مقاله
5 - Designing a Model for Empowering Agriculture Students to Reduce Academic BurnoutInternational Journal of Agricultural Management and Development , شماره 5 , سال 12 , پاییز 2022The purpose of this study was to design a model for student empowerment to reduce academic burnout in the agricultural higher education system in Iran. The statistical population was composed of 10 higher education experts in the qualitative phase. In the quantitative p چکیده کاملThe purpose of this study was to design a model for student empowerment to reduce academic burnout in the agricultural higher education system in Iran. The statistical population was composed of 10 higher education experts in the qualitative phase. In the quantitative phase, 200 students were selected by the Krejci-Morgan table. The sampling method was purposive in the qualitative phase and random in the quantitative phase. The experts (participants) mentioned seven indices as the main factors for model evaluation. Furthermore, the relative coefficient value of each index was determined by the Analytic Hierarchy Process (AHP). Model fitting results showed that RMSEA was equal to 0.096, and as this value was less than 0.1, it indicated that the mean squared error of the model was applicable and the initial model was acceptable. Likewise, FIGFI, CFI, and NFI were more than 0.9, indicating that the measurement model of the indices was propitious. The model evaluation and the assessment of the difference between the means of indices illustrated that empowering students would have a significant impact on reducing academic burnout in the agricultural higher education system in Iran. The significance level was estimated at less than 0.01. The impact was B=0.46 for future orientation, B=0.51 for the level of access to information, B=0.52 for emotional exhaustion, and B=0.57 for depersonalization. پرونده مقاله -
مقاله
6 - بررسی عوامل مؤثر بر عملکرد شغلی آموزشگران هنرستانهای کشاورزی استان تهرانرهیافتی نو در مدیریت آموزشی , شماره 1 , سال 2 , بهار 1390تحقیق حاضر به منظور بررسی عوامل مؤثر بر عملکرد شغلی آموزشگران هنرستانهای کشاورزی استان تهران انجام گرفته است. روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی است. افراد تحت پژوهش آن شامل آموزشگران (تخصصی، عمومی) هنرستانهای کشاورزی استان تهران بود (91=N) که با استفاده از نمونهگیری ت چکیده کاملتحقیق حاضر به منظور بررسی عوامل مؤثر بر عملکرد شغلی آموزشگران هنرستانهای کشاورزی استان تهران انجام گرفته است. روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی است. افراد تحت پژوهش آن شامل آموزشگران (تخصصی، عمومی) هنرستانهای کشاورزی استان تهران بود (91=N) که با استفاده از نمونهگیری تصادفی با انتساب متناسب و آمارهی کوکران 49 نفر از آنان به عنوان نمونهی آماری انتخاب شدند و پرسشنامهها متناسب با تعداد آموزشگران هنرستانهای کشاورزی توزیع شد. ابزار تحقیق پرسشنامهای محقق ساخته بود که روایی محتوایی آن براساس نظر پنج نفر از متخصصان ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه تهران و تربیت مدرس تأیید و پایایی آن با استفاده از فرمول آلفای کرونباخ به تفکیک مؤلفههای تحقیق 94/0 - 82/0 محاسبه گردید. نتایج حاکی از آن است که عملکرد شغلی 75 درصد از آموزشگران متوسط و بالا بود. نتایج حاصل از تحلیل همبستگی نشان داد که بین مهارت حرفهای، رضایت شغلی و ویژگیهای حرفهای آموزشگران با میزان عملکرد شغلی آنان رابطهی مثبت و معنیداری وجود دارد (p<0.01) در حالی که بین سن و عملکرد شغلی آموزشگران رابطهی منفی و معنیداری دیده شده است (p<0.05). یافتههای حاصل از تحلیل رگرسیون مبین آن است که متغیرهای میزان ویژگیهای حرفهای، رضایت شغلی و مهارت حرفهای آموزشگران تبیین کنندهی 3/81 درصد از تغییرات متغیر وابستهی تحقیق میباشند. بنابراین، بهبود مهارتها و ویژگیهای حرفهای آموزشگران و فراهم نمودن شرایط لازم به منظور افزایش رضایت شغلی آنها از عوامل تأثیرگذار در ارتقای سطح عملکرد شغلی آنها و به تبع آن، بهبود فرآیند یادگیری فراگیران است. پرونده مقاله