فهرست مقالات ایمان همدانی


  • مقاله

    1 - تاثیر مسئولیت پذیری اجتماعی و کیفیت ادراک شده برند بر ترجیح برند در شعب بانک صادرات شهرآمل
    خط مشی‌گذاری عمومی در مدیریت , شماره 2 , سال 4 , زمستان 1392
    مسئولیت‌پذیری اجتماعی مسئولیت سازمان برای اثرات تصمیمات و فعالیت هایش بر جامعه و محیط زیست، از طریق رفتار شفاف و اخلاقی می‌باشد. هدف از انجام این تحقیق بررسی تاثیر مسئولیت‌پذیری اجتماعی و کیفیت ادراک شده برند بر ترجیح برند در شعب بانک صادرات شهرآمل بوده است. این تحقیق ب چکیده کامل
    مسئولیت‌پذیری اجتماعی مسئولیت سازمان برای اثرات تصمیمات و فعالیت هایش بر جامعه و محیط زیست، از طریق رفتار شفاف و اخلاقی می‌باشد. هدف از انجام این تحقیق بررسی تاثیر مسئولیت‌پذیری اجتماعی و کیفیت ادراک شده برند بر ترجیح برند در شعب بانک صادرات شهرآمل بوده است. این تحقیق به روش توصیفی-همبستگی انجام شده و از نوع تحقیقات کاربردی است. جامعه آماری تحقیق را کلیه مشتریان صادرات شهرآمل تشکیل می‌دهند که با استناد به رابطه نمونه گیری کوکران تعداد 385 نفر از آنها به شیوه تصادفی ساده انتخاب شده و پرسشنامه‌های اعتبارسنجی شده تحقیق میان آنان توزیع گردید. داده‌های تحقیق با استفاده از مدل‌های معادلات ساختاری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته‌های تحقیق نشان داد که مسئولیت‌پذیری اجتماعی بانک بر کیفیت ادراک شده و ترجیح برند تاثیر معناداری دارد. همچنین تاثیر کیفیت ادراک شده برند بر ترجیح برند نیز معنادار بدست آمده است. پرونده مقاله

  • مقاله

    2 - تأثیر سقف شیشه‌ای بر عدم بکارگیری مدیران زن در سازمان‌های دولتی استان مازندران
    خط مشی‌گذاری عمومی در مدیریت , شماره 4 , سال 8 , پاییز 1396
    زمینه و هدف: زن به علت تفاوتی که بر اساس خلقت حکیمانه خداوند، در جنسیت با مرد دارد، در طول تاریخ موضوع بحث و گفتگوی ادیان الهی، شعرا، نویسندگان، مردم شناسان و جامعه شناسان بوده است. علی رغم وجود نتایج مطلوبی که از مدیریت زنان در سازمان‌ها حاصل گردیده است، اغلب مدیران ار چکیده کامل
    زمینه و هدف: زن به علت تفاوتی که بر اساس خلقت حکیمانه خداوند، در جنسیت با مرد دارد، در طول تاریخ موضوع بحث و گفتگوی ادیان الهی، شعرا، نویسندگان، مردم شناسان و جامعه شناسان بوده است. علی رغم وجود نتایج مطلوبی که از مدیریت زنان در سازمان‌ها حاصل گردیده است، اغلب مدیران ارشد در سازمان‌ها به انتخاب مدیر مرد تمایل دارند. هدف از انجام این تحقیق بررسی تأثیر سقف شیشه‌ای بر عدم بکارگیری مدیران زن در سازمان‌های دولتی استان مازندران می‌باشد. روش تحقیق: این پژوهش باتوجه به هدف از نوع کاربردی و با توجه به نحوه‌ی گرد آوری داده‌ها پیمایشی و از نوع همبستگی است. برای گرد آوری داده‌ها از مطالعات کتابخانه‌ای و میدانی استفاده و پرسشنامه تحقیق شامل 71 سوال است. این مطالعه برروی140 نفر از مدیران زن در سازمان‌های دولتی استان مازندران انجام گرفته و تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از نرم افزار SPSS و آزمون تی انجام شد. یافته‌ها: نتایج حاصل از آزمون فرضیه‌‌های تحقیق حاکی از آن است که به ترتیب متغیرهای خود ناتوان انگاری، جامعه پذیری در سقف شیشه‌ای، بر عدم بکارگیری زنان در پست‌های مدیریت تأثیرگذار بوده اند. بررسی نتیجه فرضیه اول با استفاده از آزمون تی نشان داد که اختلاف میانگین محاسبه شده بین میانگین واقعی متغیر و میانگین تراز برابر با 256/0 است و می‌توان نتیجه گرفت که سقف شیشه‌ای بر عدم بکارگیری مدیران زن تاثیرگذار است. بررسی نتیجه فرضیه دوم با استفاده ازآزمون تی نشان داد که اختلاف میانگین محاسبه شده بین میانگین واقعی متغیر و میانگین تراز برابر 768/0 است واین حاکی از آن است که خود ناتوان انگاری بر عدم بکارگیری مدیران زن موثر است. همچنین نتیجه فرضیه سوم با استفاده ازآزمون تی نشان داد که اختلاف میانگین محاسبه شده بین میانگین واقعی متغیر و میانگین تراز برابر 571/0 است بنابراین جامعه پذیری ناتوانی زنان بر عدم بکارگیری مدیران زن تأثیر دارد. نتیجه گیری: ریشه مسائل بر‌ای عدم حضور تعداد قابل توجه زنان در مشاغل مدیریتی به باورهای فرهنگی مربوط است. این تحقیق هم مثل سایر پژوهشها نگرش جامعه و دیدگاههای کلیشه‌ای حاکم در اذهان تصمیم گیرندگان را به عنوان یکی از عوامل مهم ارتقای زنان به مشاغل مدیریتی تأ یید کرده است پرونده مقاله

  • مقاله

    3 - تاثیر آموزش سبز بر رفتار شهروندی سبز با نقش تعدیل‌کنندگی عملکرد مدیریت سبز، خلاقیت سبز و درگیری کارکنان سبز در یک بیمارستان
    مدیریت بهداشت و درمان , شماره 34 , سال 10 , زمستان 1398
    مقدمه: هدف از این پژوهش مطالعه بررسی تاثیر آموزش سبز بر رفتار شهروندی سبز با نقش تعدیل کنندگی عملکرد مدیریت سبز، خلاقیت سبز و درگیری کارکنان سبز در یک بیمارستان می‌باشد. روش پژوهش: روش این پژوهش توصیفی - پیمایشی و از نوع پژوهشهای کاربردی قرار دارد. جامعه آماری کارکنان ب چکیده کامل
    مقدمه: هدف از این پژوهش مطالعه بررسی تاثیر آموزش سبز بر رفتار شهروندی سبز با نقش تعدیل کنندگی عملکرد مدیریت سبز، خلاقیت سبز و درگیری کارکنان سبز در یک بیمارستان می‌باشد. روش پژوهش: روش این پژوهش توصیفی - پیمایشی و از نوع پژوهشهای کاربردی قرار دارد. جامعه آماری کارکنان بیمارستان محمد رسول الله (ص) شهر تهران می‌باشند. روش نمونه گیری در این پژوهش به صورت غیر احتمالی در دسترس می‌باشد و حجم نمونه از فرمول کوکران و برابر با 197 نفر شد. داده‌های پژوهش از طریق روش میدانی و پرسش‌نامه استاندارد برگرفته از پژوهش های خارجی که از روایی و پایایی مطلوبی(مقدار آلفای کرونباخ برابر با: 0.893 ) برخوردار بوده، می‌باشد. بعد از جمع آوری داده‌ها، به منظور تحلیل داده‌ها و اجرای مدل معادلات ساختاری، از نرم افزار اسمارت پی ال اس استفاده شد. یافته‌ها: مطابق با نتایج تاثیر آموزش سبز بر رفتار شهروندی سبز با نقش تعدیل کنندگی عملکرد مدیریت سبز به دلیل این که آماری تی 0/421 دارد و این مقدار کمتر از 1/96 می باشد، معنادار نمیباشد. هم چنین تاثیر آموزش سبز بر رفتار شهروندی سبز با نقش تعدیل کنندگی خلاقیت سبز به دلیل این که آماری تی 8/063 دارد و این مقدار بیبشتر از 1/96، معنادار می باشد و تاثیر آموزش سبز بر رفتار شهروندی سبز با نقش تعدیل کنندگی درگیری کارکنان سبز به دلیل اینکه آماری تی 8/063 دارد و این مقدار بیبشتر از 1/96، معنادار می باشد. نتیجه‌گیری: مطابق با نتایج آموزش سبز بر رفتار شهروندی سبز با نقش تعدیل کنندگی خلاقیت سبز و بر رفتار شهروندی سبز با نقش تعدیل کنندگی درگیری کارکنان سبز و هم چنین بر رفتار شهروندی سبز تاثیر معناداری دارد. بنابراین آموزش سبز موثر می تواند به بیمارستان ها در انجام اقدامات موثر در حفظ پایداری زیست محیطی کمک کند. پرونده مقاله

  • مقاله

    4 - شناسایی ابعاد ¬راهبردهای بازاریابی در بوم¬گردی در راستای دستیابی به توسعه پایدار اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی؛ پژوهشی پدیدارشناسانه
    علوم و تکنولوژی محیط زیست , شماره 138 , سال 25 , زمستان 1402
    زمینه و هدف: امروزه صنعت گردشگری صنعتی پویا و با ویژگی¬های منحصر به¬فرد است که بخش مهمی از فعالیت¬های اقتصادی و غیر¬اقتصادی کشورهای توسعه یافته و درحال¬توسعه را به خود اختصاص داده¬است. یکی از عوامل مهم در رشد و توسعه صنعت گردشگری، برنامه¬ریزی بهینه امور مربوط به آن است چکیده کامل
    زمینه و هدف: امروزه صنعت گردشگری صنعتی پویا و با ویژگی¬های منحصر به¬فرد است که بخش مهمی از فعالیت¬های اقتصادی و غیر¬اقتصادی کشورهای توسعه یافته و درحال¬توسعه را به خود اختصاص داده¬است. یکی از عوامل مهم در رشد و توسعه صنعت گردشگری، برنامه¬ریزی بهینه امور مربوط به آن است. از دستاوردهای این صنعت، صرف‌نظر از مشارکت در توسعه، می توان به رشد اقتصادی و همچنین ایجاد فرصت‌های شغلی، به‌ویژه در کشورهای در حال ‌توسعه نام برد. پژوهش حاضر با هدف شناسایی ابعاد -راهبردهای بازاریابی در بوم¬گردی در راستای دستیابی به توسعه پایدار اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی انجام گرفته است. روش بررسی: این پژوهش با رویکرد کیفی و استفاده از راهبرد پدیدارشناسی و در سال 1400 انجام شده است. بر اساس نمونه¬گیری هدفمند و تا حصول اشباع نظری، 20 نفر از مدیران بوم¬گردی¬های¬ استان مازندران دعوت شدند. داده¬ها به کمک مصاحبه¬ی نیمه¬ساختار¬یافته و عمیق گردآوری و با روش تحلیل¬محتوا و با استفاده از نرم¬افزار تحلیل آماری MAXQDA تجزیه و تحلیل شدند. جهت کسب روایی داده¬ها از بررسی توسط مشارکت کنندگان و جهت پایایی از توافق درونی دو کدگذار و مرور خبرگان غیرشرکت¬کننده در پژوهش استفاده شد. یافته ها: یافته¬های پژوهش نشان داد ابعاد شناسایی شده راهبرد بازاریابی در بوم¬گردی شامل رهبری کاهش هزینه در راستای توسعه اقتصادی، تمایز درراستای توسعه مدیریت منابع انسانی، تمرکز درراستای توسعه اجتماعی و تمرکز در راستای توسعه زیست محیطی می باشد. بحث و نتیجه گیری: از تحلیل مصاحبه¬های نیمه ساختار و عمیق، 4 مقوله اصلی راهبرد رهبری هزینه در راستای توسعه اقتصادی، راهبرد تمایز در راستای توسعه مدیریت منابع انسانی، راهبرد تمرکز در راستای توسعه اجتماعی و راهبرد تمرکز در راستای توسعه محیطی و 73 زیرمقوله حاصل شد. پرونده مقاله

  • مقاله

    5 - تاکتیک مدیریت ارتباط با مشتری آنلاین و تمایل مشتری به حمایت سبز: نقش میانجی ریسک درک‌شده سبز(مطالعه موردی: در استان لرستان)
    علوم و تکنولوژی محیط زیست , شماره 6 , سال 24 , تابستان 1401
    زمینه و هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر تاکتیک مدیریت ارتباط با مشتری آنلاین بر تمایل مشتری به حمایت سبز با نقش میانجی ریسک درک شده سبز است.روش بررسی: این تحقیق از لحاظ هدف کاربردی، از لحاظ نحوه گردآوری داده ها توصیفی همبستگی و از نوع تحقیقات کمّی می باشد. جامعه آماری چکیده کامل
    زمینه و هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر تاکتیک مدیریت ارتباط با مشتری آنلاین بر تمایل مشتری به حمایت سبز با نقش میانجی ریسک درک شده سبز است.روش بررسی: این تحقیق از لحاظ هدف کاربردی، از لحاظ نحوه گردآوری داده ها توصیفی همبستگی و از نوع تحقیقات کمّی می باشد. جامعه آماری تحقیق مشتریان لوازم خانگی سبز در استان لرستان بودند که با توجه به حجم نامشخص و نامحدود جامعه، 384 نفر با استفاده از فرمول کوکران به عنوان نمونه تحقیق در نظر گرفته شد. این افراد به روش تصادفی دردسترس انتخاب شدند.یافته ها: ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه بود که پایایی آن از طریق آزمون آلفای کرونباخ مورد تأیید قرار گرفت. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون نرمال بودن، آزمون همبستگی و مدل معادلات ساختاری از طریق نرم افزار ایموس و اس پی اس اس استفاده شد.بحث و نتیجه گیری: نتایج آزمون مدل معادلات ساختاری نشان داد که تاکتیک مدیریت ارتباط با مشتری آنلاین بر ریسک درک شده سبز مشتری تأثیر منفی و معنادار و بر تمایل به حمایت سبز از سوی مشتری تأثیر مثبت و معناداری دارد. همچنین ریسک درک‌شده بر تمایل مشتری به حمایت سبز تأثیر منفی و معناداری دارد. در این پژوهش نقش میانجی ریسک درک شده سبز در تأثیر تاکتیک مدیریت ارتباط با مشتری آنلاین بر تمایل مشتری به حمایت سبز رد شد. پرونده مقاله

  • مقاله

    6 - تأثیرات مسئولیت اجتماعى شرکت و جهت گیرى زیست محیطى بر عملکرد بازاریابى درشرکتهای صنایع غذایی سلامت محور
    علوم و تکنولوژی محیط زیست , شماره 8 , سال 23 , پاییز 1400
    زمینه و هدف: مسائل محیطی و حفظ محیط زیست که به عنوان یکی از شااخص های مسئولیت اجتماعی شرکت ها در نظر گرفته می شودکه مصرف کنندگان هنگام خرید آن را مدنظر قرار می‌دهند. در نتیجه این مسائل باعث شده است که مسائل محیطی وارد مفاهیم بازاریابی ‌گردند و رویکردی به نامبازاریابی سب چکیده کامل
    زمینه و هدف: مسائل محیطی و حفظ محیط زیست که به عنوان یکی از شااخص های مسئولیت اجتماعی شرکت ها در نظر گرفته می شودکه مصرف کنندگان هنگام خرید آن را مدنظر قرار می‌دهند. در نتیجه این مسائل باعث شده است که مسائل محیطی وارد مفاهیم بازاریابی ‌گردند و رویکردی به نامبازاریابی سبزپدیدار شود هدف از این تحقیق تبیین تاثیر متغیرهای مسئولیت پذیری اجتماعی شرکت ها و جهت گیری زیست محیطی بر عملکرد بازاریابی سبز(گرایش بازاریابی داخلی سبز، تاکتیک های بازاریابی سبز و جهت گیری استراتژیک بازاریابی سبز) مورد بررسی و سپس تاثیر این متغیرها بر عملکرد بازاریابی مورد بررسی قرار گرفت. روش بررسی: این تحقیق از نظر هدف در زمره تحقیقات کاربردی قرار دارد و از نظر شیوه اجرا در زمره تحقیقات توصیفی -پیمایشی می باشد و ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه ساختار یافته است. جامعه آماری کلیه شرکتهای سلامت محور در استان تهران می باشد (حدود 1120 شرکت) و درمقطع زمانی پاییز و زمستان1399 به انجام رسیده است. در این تحقیق روش نمونه گیری، روش تصادفی ساده بوده است و حجم نمونه با توجه به جامعه آماری 1120 تایی تعداد 286 شرکت بوده که طبق فرمول کوکران و در سطح خطای 5 درصد تعیین شده است. یافته ها: بر اساس نتایج به دست آمده از این تحقیق تنها فرضیه تاثیر مسئولیت پذیری اجتماعی شرکت ها بر گرایش بازاریابی داخلی سبز مورد تایید قرار نگرفته است و سایر فرضیه ها مورد تایید قرار بوده اند. بحث و نتیجه گیری: در فرضیه اول با توجه به اینکه آماره t برابر با 57/1بوده و این مقدار در بازه (96/1، 96/1-) قرار دارد، لذا معنادار نیست. از این رو مشخص می شود که در سطح اطمینان 95 درصد مسئولیت پذیری اجتماعی شرکت ها بر گرایش بازاریابی داخلی سبز تأثیری ندارد، .همچنین فرضیه چهارم با توجه به این که آماره t برابر با 25/13- بوده و این مقدار در بازه (96/1، 96/1-) قرار دارد، بنابراین می توان نتیجه گرفت که این فرضیه معنادارنیست-. از این رو مشخص می شود که جهت گیری زیست محیطی بر گرایش بازاریابی داخلی سبز تأثیرمنفی دارد. پرونده مقاله

  • مقاله

    7 - تاثیر نگرش سبز بر رفتار خلاقانه سبز و علاقه به محیط زیست با نقش میانجی جهت‌گیری کارآفرینانه سبز در صنعت گردشگری استان مازندران
    انسان و محیط زیست , شماره 68 , سال 22 , بهار 1403
    زمینه و هدف: مطالعه حاضر با هدف تاثیر نگرش سبز بر رفتار خلاقانه سبز و علاقه به محیط زیست با در نظر گرفتن نقش میانجی جهت¬گیری کارآفرینانه سبز در صنعت گردشگری، انجام شده است. روش بررسی: این مطالعه از لحاظ هدف کاربردی است که از لحاظ روش اجرا در قالب یک پژوهش توصیفی-پیمای چکیده کامل
    زمینه و هدف: مطالعه حاضر با هدف تاثیر نگرش سبز بر رفتار خلاقانه سبز و علاقه به محیط زیست با در نظر گرفتن نقش میانجی جهت¬گیری کارآفرینانه سبز در صنعت گردشگری، انجام شده است. روش بررسی: این مطالعه از لحاظ هدف کاربردی است که از لحاظ روش اجرا در قالب یک پژوهش توصیفی-پیمایشی با رویکرد مقطعی انجام شده است. جامعه آماری پژوهش، کلیه کارکنان شرکت‌های گردشگری استان مازندران می‌باشند که از این میان، نمونه‌ای متشکل از 384 نفر با استفاده از فرمول کوکران انتخاب شده است. در این مطالعه برای جمع‌آوری اطلاعات جهت آزمون فرضیات از پرسشنامه محقق ساخته اقتباسی از مطالعه لو (2021) شامل 6 بعد و 32 سوال استفاده شده است که بر مبنای طیف لیکرت پنج درجه تدوین شده است. روایی پرسشنامه با استفاده از روش روایی محتوا مورد تایید قرار گرفت. برای ارزیابی پایایی پرسشنامه، ضریب آلفای کرونباخ محاسبه شد. ضریب آلفای کرونباخ بیش از 7/0 بدست آمد که نشان می‌دهد پرسشنامه‌‌ از پایایی مطلوبی برخوردار است. برای آزمون فرضیات از تکنیک حداقل مربعات جزئی و نرم افزار اسمارت پی.ال.اس استفاده شده است. یافته¬ها: یافته¬های حاصل از آزمون فرضیه‌های تحقیق نشان داد که نگرش سبز تاثیر مثبت و معناداری بر جهت‌گیری کارآفرینانه سبز و رفتار خلاقانه سبز دارد؛ جهت‌گیری کارآفرینانه سبز تاثیر مثبت و معناداری بر علاقه زیست محیطی و رفتار خلاقانه سبز دارد. علاوه بر این، مشخص شد که جهت‌گیری کارآفرینانه سبز، رابطه بین نگرش سبز و رفتار خلاقانه سبز؛ و علاقه زیست محیطی رابطه بین جهت‌گیری کارآفرینانه سبز و رفتار خلاقانه سبز را میانجی¬گری می¬کند. بحث و نتیجه¬گیری: نتایج بدست آمده در این تحقیق حاکی از اهمیت و تاثیرگذاری نگرش و جهت‌گیری سبز سازمان در رفتارهای خلاقانه سبز کارکنان است. در این پژوهش از تئوری‌های رفتار برنامه‌ریزی شده و منابع مکمل برای ایجاد یک چارچوب مفهومی جدید استفاده شده است. پرونده مقاله