تأثیرات مسئولیت اجتماعى شرکت و جهت گیرى زیست محیطى بر عملکرد بازاریابى درشرکتهای صنایع غذایی سلامت محور
محورهای موضوعی : مدیریت ، برنامه ریزی و آموزش محیط زیست
لیلا آندرواژ
1
,
علیرضا رجبی پور میبدی
2
,
ایمان قاسمی همدانی
3
,
مارشا زربازو
4
1 - استادیار گروه مدیریت بازرگانی،واحد بین المللی خرمشهر،دانشگاه آزاد اسلامی،خرمشهر، ایران. *(مسوول مکاتبات)
2 - عضو هیئت علمی بخش مدیریت بازرگانی، دانشکده اقتصاد، مدیریت و حسابداری، دانشگاه یزد.
3 - دانشجوی دکتری بازاریابی، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل ایران.
4 - دانشجوی دکتری بازاریابی، گروه مدیریت بازرگانی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران.
کلید واژه: بازاریابى سبز, جهت گیرى زیست محیطى, مسئولیت اجتماعى, شرکتهای سلامت محور, عملکرد بازاریابى,
چکیده مقاله :
زمینه و هدف: مسائل محیطی و حفظ محیط زیست که به عنوان یکی از شااخص های مسئولیت اجتماعی شرکت ها در نظر گرفته می شودکه مصرف کنندگان هنگام خرید آن را مدنظر قرار میدهند. در نتیجه این مسائل باعث شده است که مسائل محیطی وارد مفاهیم بازاریابی گردند و رویکردی به نامبازاریابی سبزپدیدار شود هدف از این تحقیق تبیین تاثیر متغیرهای مسئولیت پذیری اجتماعی شرکت ها و جهت گیری زیست محیطی بر عملکرد بازاریابی سبز(گرایش بازاریابی داخلی سبز، تاکتیک های بازاریابی سبز و جهت گیری استراتژیک بازاریابی سبز) مورد بررسی و سپس تاثیر این متغیرها بر عملکرد بازاریابی مورد بررسی قرار گرفت. روش بررسی: این تحقیق از نظر هدف در زمره تحقیقات کاربردی قرار دارد و از نظر شیوه اجرا در زمره تحقیقات توصیفی -پیمایشی می باشد و ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه ساختار یافته است. جامعه آماری کلیه شرکتهای سلامت محور در استان تهران می باشد (حدود 1120 شرکت) و درمقطع زمانی پاییز و زمستان1399 به انجام رسیده است. در این تحقیق روش نمونه گیری، روش تصادفی ساده بوده است و حجم نمونه با توجه به جامعه آماری 1120 تایی تعداد 286 شرکت بوده که طبق فرمول کوکران و در سطح خطای 5 درصد تعیین شده است. یافته ها: بر اساس نتایج به دست آمده از این تحقیق تنها فرضیه تاثیر مسئولیت پذیری اجتماعی شرکت ها بر گرایش بازاریابی داخلی سبز مورد تایید قرار نگرفته است و سایر فرضیه ها مورد تایید قرار بوده اند. بحث و نتیجه گیری: در فرضیه اول با توجه به اینکه آماره t برابر با 57/1بوده و این مقدار در بازه (96/1، 96/1-) قرار دارد، لذا معنادار نیست. از این رو مشخص می شود که در سطح اطمینان 95 درصد مسئولیت پذیری اجتماعی شرکت ها بر گرایش بازاریابی داخلی سبز تأثیری ندارد، .همچنین فرضیه چهارم با توجه به این که آماره t برابر با 25/13- بوده و این مقدار در بازه (96/1، 96/1-) قرار دارد، بنابراین می توان نتیجه گرفت که این فرضیه معنادارنیست-. از این رو مشخص می شود که جهت گیری زیست محیطی بر گرایش بازاریابی داخلی سبز تأثیرمنفی دارد.
Background and Objective: The purpose of this study was to explain the impact of corporate social responsibility and environmental orientation variables on green marketing performance (green internal marketing orientation, green marketing tactics and strategic green marketing orientation) and then the impact of these variables on Marketing performance was examined. Material and Methodology: This research is in the category of applied research in terms of purpose and is in the category of descriptive-survey research in terms of implementation method and the data collection tool is a structured questionnaire. The statistical population of all health-oriented companies in Tehran province is about 1120 companies. In this research, the sampling method was a simple random method and the sample size according to the statistical population of 1120 was 286 companies, which was determined according to the Cochran's formula and at an error level of 5%. Findings: Based on the results of this study, only the hypothesis of the impact of corporate social responsibility on the trend of green internal marketing has not been confirmed and other hypotheses have been confirmed. Discussion and Conclusion: In the first hypothesis, considering that the t-statistic is equal to 1.57 and this value is in the range (1.96, -1.96), so it is not significant. Therefore, it is clear that at the level of 95% confidence of corporate social responsibility has no effect on the trend of green internal marketing. -) is so it can be concluded that this hypothesis is not significant -13.45. Therefore, it is clear that environmental orientation has no effect on green internal marketing orientation.
