فهرست مقالات محسن اعلایی


  • مقاله

    1 - بررسی عوامل اجتماعی مرتبط ‌با گرایش دانش‌آموزان به نوع گروه‌ مرجع در دوره متوسطه در شهرستان اردبیل
    مطالعات جامعه شناسی , شماره 1 , سال 6 , بهار 1392
    موضوع پژوهش حاضر بررسی عوامل اجتماعی مرتبط با گرایش دانش آموزان به نوع گروه مرجع دوره متوسطه شهراردبیل است. جمیعت آماری 13548 نفربوده و برای تعیین حجم نمونه ازفرمول کوکران استفاده شده که نمونه به دست آمده از این فرمول 400 نفر می باشد. روش تحقیق، پیمایش (Survey) و از ط چکیده کامل
    موضوع پژوهش حاضر بررسی عوامل اجتماعی مرتبط با گرایش دانش آموزان به نوع گروه مرجع دوره متوسطه شهراردبیل است. جمیعت آماری 13548 نفربوده و برای تعیین حجم نمونه ازفرمول کوکران استفاده شده که نمونه به دست آمده از این فرمول 400 نفر می باشد. روش تحقیق، پیمایش (Survey) و از طریق پرسشنامه داده ها جمع آوری و برای تعیین اعتبار اندازه گیری نظر چند تن از اساتید به عنوان ملاکی برای اعتبار پرسیده وبرای برآورد روایی ابزاراندازه گیری از آلفای کرونباخ استفاده شده است. یافته های تحقیق حاکی از آن است که متغیرهای دین داری، پیشرفت تحصیلی، پایگاه اجتماعی و جنسیت دانش آموزان با گرایش به نوع گروه مرجع تفاوتی معنی داری داشته اند و رابطه سایر متغیرهای پژوهشی یعنی مشارکت اجتماعی، شیوه مدیریت و استفاده ازرسانه های جمعی با گرایش به نوع گروه مرجع معنی دار نبوده است. هم چنین نتـایج به دست آمـده از تجـزیه و تحـلیل آزمون رگرسیون چند متغیره نشانگر این است که متغیرهای پیشرفت تحصیلی، پایگاه اجتماعی، دین داری وجنسیت درمدل مذکور باقی مانده اند. گروه نخبگان و علمی با 3/32 درصد و گروه ورزشکاران 8/27 درصد به ترتیب اول و دوم و گروه اقتصادی با 8/1 درصد آخرین گروه مرجع انتخاب شدند. پرونده مقاله

  • مقاله

    2 - بررسی کارکردها و پیامدهای شبکه‌های اجتماعی در ایران (مورد مطالعه استان اردبیل)
    مطالعات جامعه شناسی , شماره 4 , سال 12 , پاییز 1398
    مقاله حاضر در جهت شناسایی اهداف و کارکردهای شبکه های اجتماعی و نیز شناسایی پیامدها و آثار مخرب شبکه های اجتماعی با روش کیفی و استفاده از دو تکنیک فوکوس گروپ با دانش آموزان و دانشجویان و مصاحبه عمیق با کارشناسان به انجام رسیده است. روش جمع آوری اطلاعات از طریق پرسشنامه ب چکیده کامل
    مقاله حاضر در جهت شناسایی اهداف و کارکردهای شبکه های اجتماعی و نیز شناسایی پیامدها و آثار مخرب شبکه های اجتماعی با روش کیفی و استفاده از دو تکنیک فوکوس گروپ با دانش آموزان و دانشجویان و مصاحبه عمیق با کارشناسان به انجام رسیده است. روش جمع آوری اطلاعات از طریق پرسشنامه باز و ساخت یافته برای جمع آوری نظرات کارشناسان، دانش آموزان و دانشجویان می باشد. از جمله نتایج مهم، شناسایی کارکردهای مهمی چون امکان اضافه کردن امکانات و سرویس ها از سوی کاربر، وجود ارتباطات چندجانبه، سرعت انتشار و انتقال اطلاعات و ... و از جمله اهداف مهم، سرگرم کننده و تفریحی، اطلاع یابی و اطلاع رسانی، به دست آوردن توان مندی های روزمره هستند. پیامدهای منفی شبکه های اجتماعی شامل مواردی هم چون افزایش شایعه پراکنی، اخبارکذب، نقض حریم خصوصی، انزوا و دور ماندن از محیط های واقعی، افراد با هویت های جعلی و سوء استفاده از دیگران، تغییر سبک زندگی و تحمیل عادت های غلط می باشند. هم چنین از جمله پیامدهای منفی در استان اردبیل که خاصه این استان بوده شامل مواردی چون افزایش حس ناسیونالیسم و قومیت گرایی در مقایسه با سایر استان ها و افزایش خشونت از جمله موارد مهمی است که در طی بررسی ها شناسایی شده اند. پرونده مقاله

  • مقاله

    3 - بررسی میزان سلامت اجتماعی در میان معلمان دوره ابتدایی شهرستان اردبیل و عوامل اجتماعی مرتبط با آن
    مطالعات جامعه شناسی , شماره 1 , سال 7 , بهار 1393
    هدف این پژوهش بررسی عوامل اجتماعی مرتبط با سلامت اجتماعی معلمان می باشد. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از لحاظ روش تحقیق، توصیفی و از نوع همبستگی می باشد. بنابراین از لحاظ روش گردآوری اطلاعات، روش تحقیق پیمایشی می باشد. جامعه آماری کلیه معلمان دوره ابتدایی شهرستان ار چکیده کامل
    هدف این پژوهش بررسی عوامل اجتماعی مرتبط با سلامت اجتماعی معلمان می باشد. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از لحاظ روش تحقیق، توصیفی و از نوع همبستگی می باشد. بنابراین از لحاظ روش گردآوری اطلاعات، روش تحقیق پیمایشی می باشد. جامعه آماری کلیه معلمان دوره ابتدایی شهرستان اردبیل (1957 نفر) می باشد و طبق فرمول کوکران برای جامعه نامحدود، حجم نمونه 321 نفر برآورد گردید. گفتنی است، روش نمونه گیری از نوع تصادفی ساده بود. برای جمع آوری اطلاعات از دو نوع پرسش نامه استاندارد و محقق ساخته استفاده شد. پرسشنامه سلامت اجتماعی (کییز) و عوامل اجتماعی مرتبط با سلامت اجتماعی (محقق ساخته) که مقدار ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب 776/ 0و 834/0 به دست آمده است که حاکی از پایایی سوال ها می باشد. برای خلاصه کردن داده ها از آمار توصیفی (فراوانی، درصد، میانگین، انحراف استاندارد و...) استفاده شد و در بخش آمار استنباطی برای بررسی روابط بین متغیرها از ضریب همبستگی پیرسون، هم چنین از تحلیل واریانس و تی مستقل استفاده گردید. نتایج تحقیق نشان داد که بین سلامت اجتماعی معلمان تفاوت معناداری وجود دارد. بین متغیرهای بیگانگی اجتماعی، اعتماد اجتماعی، تعهداجتماعی، مسئولیت پذیری و احساس امنیت محیط شهری با سلامت اجتماعی معلمان رابطه معناداری وجود دارد، ولی بین سن، تعداد فرزندان و میزان درآمد با سلامت اجتماعی معلمان رابطه معناداری وجود ندارد. هم چنین بین جنسیت و میزان سلامت اجتماعی معلمان تفاوت معناداری وجود ندارد. از طرفی بین سلامت اجتماعی معلمان بر حسب تحصیلات تفاوت معناداری وجود دارد. پرونده مقاله