فهرست مقالات عبدالطیف کاروانی


  • مقاله

    1 - مطالعه جامعه شناختی رابطه بین شبکه‌های اجتماعی مجازی و هویت دینی دانشجویان: مطالعه موردی دانشجویان دانشگاه سیستان و بلوچستان
    مطالعات رسانه ای , شماره 42 , سال 13 , پاییز 1397
    پژوهش حاضر به بررسی و شناخت رابطه بین حضور و تعامل در شبکه‌های اجتماعی مجازی و هویت دینی می‌پردازد. این پژوهش، به روش پیمایشی و از طریق نمونه‌گیری طبقه‌بندی انجام‌گرفته است. جامعه آماری پژوهش را دانشجویان دانشگاه سیستان و بلوچستان در سال تحصیلی 1394-1393 تشکیل داده و حج چکیده کامل
    پژوهش حاضر به بررسی و شناخت رابطه بین حضور و تعامل در شبکه‌های اجتماعی مجازی و هویت دینی می‌پردازد. این پژوهش، به روش پیمایشی و از طریق نمونه‌گیری طبقه‌بندی انجام‌گرفته است. جامعه آماری پژوهش را دانشجویان دانشگاه سیستان و بلوچستان در سال تحصیلی 1394-1393 تشکیل داده و حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران 400 نفر برآورد شده است. روایی و اعتبار به کمک آلفای کرونباخ و اعتبار صوری حاصل گردید و همچنین برای آزمون اعتبار مدل پژوهش از نرم‌افزار آموس استفاده به عمل آمد. تحلیل یافته‌ها نشان می‌دهد که بین هویت مذهبی در همه ابعاد آن یعنی بعد تجربی، بعد اعتقادی، بعد مناسکی، بعد شناختی و بعد پیامدی با میزان استفاده از اینترنت، عضویت در شبکه‌های اجتماعی مجازی و میزان استفاده از شبکه‌های اجتماعی مجازی رابطه معنادار منفی وجود دارد. در تحلیل مدل معادلات ساختاری که با استفاده از آموس انجام شد دو متغیر میزان استفاده از اینترنت و میزان استفاده از شبکه‌های اجتماعی مجازی تأثیر معنادار منفی بر هویت مذهبی داشتند، ولی متغیر عضویت در شبکه‌های اجتماعی مجازی تأثیر معناداری بر هویت مذهبی نداشت. همچنین دو متغیر مشاهده‌پذیر میزان استفاده از شبکه های اجتماعی ، استفاده از اینترنت و عضویت در شبکه اجتماعی مجازی دارای ضریب تأثیر منفی به ترتیب با ضرایب 135/0- و 175/0- بر هویت مذهبی هستند. به‌طورکلی با توجه به یافته‌های تحقیق حاضر می‌توان این‌گونه نتیجه‌گیری کرد که شبکه‌های اجتماعی مجازی باعث تضعیف هویت دینی در همه ابعاد می‌شوند. پرونده مقاله

  • مقاله

    2 - تأثیر شبکه‌های اجتماعی مجازی بر هویت ملی (مطالعه موردی دانشجویان دانشگاه سیستان و بلوچستان)
    مدیریت فرهنگی , شماره 2 , سال 10 , تابستان 1395
    مقدمه و هدف پژوهش: هویت ملی، اصلی ترین سنتز و حلقه ارتباطی بین هویت‌های خاص محلی و هویت‌های عام فراملی هست. هویت ملی مجموعه‌ای از گرایش‌ها و نگرش‌های مثبت نسبت به عناصر و الگوهای هویت بخش و یکپارچه کننده در سطح یک کشور به عنوان یک واحد سیاسی می‌باشد. هویت ملی تحت تاثیر چکیده کامل
    مقدمه و هدف پژوهش: هویت ملی، اصلی ترین سنتز و حلقه ارتباطی بین هویت‌های خاص محلی و هویت‌های عام فراملی هست. هویت ملی مجموعه‌ای از گرایش‌ها و نگرش‌های مثبت نسبت به عناصر و الگوهای هویت بخش و یکپارچه کننده در سطح یک کشور به عنوان یک واحد سیاسی می‌باشد. هویت ملی تحت تاثیر عوامل مختلفی می‌باشد، یکی از عواملی که می‌تواند بر هویت ملی تاثیرگذار باشد، شبکه‌های اجتماعی مجازی می‌باشد. تحقیق حاضر در همین راستا و با هدف، مطالعه رابطه میان شبکه‌های اجتماعی مجازی با هویت ملی انجام شده است. روش پژوهش: این پژوهش با روش پیمایشی و در بین دانشجویان دانشگاه سیستان و بلوچستان انجام شده است. حجم نمونه براساس فرمول کوکران 400 نفر انتخاب و به شیوه نمونه گیری طبقه‌ای انجام شده است. یافته‌ها: یافته‌های پژوهش نشان می‌دهند که متغیرهای عضویت در شبکه‌های اجتماعی مجازی، میزان استفاده از اینترنت، میزان و سابقه استفاده از شبکه‌های اجتماعی، میزان احساس آزادی در شبکه‌های اجتماعی مجازی، نوع صفحات به اشتراک گذاشته شده، نوع پسندیدن و نظر نوشتن صفحات و نوع عضویت در گروه‌های شبکه‌های اجتماعی مجازی با هویت ملی رابطه معناداری دارند. همچنین از میان متغیرهای پیشینه ای، متغیرهای سن، جنس، میزان تحصیلات و قومیت رابطه معناداری با هویت ملی دارند. نتیجه گیری: در مجموع براساس یافته‌های تحقیق می‌توان گفت که شبکه‌های اجتماعی مجازی از جمله عواملی می‌باشد که تغییرات زیادی بر هویت کاربران و به خصوص هویت ملی کاربران ایجاد می‌کند و نقش موثری در دگرگونی هویت ملی کاربران دارد . پرونده مقاله

  • مقاله

    3 - بررسی و شناخت رابطه شبکه‌های اجتماعی مجازی و نحوه اوقات فراغت (مطالعه موردی: دانشجویان دانشگاه کاشان)
    مدیریت فرهنگی , شماره 5 , سال 9 , زمستان 1395
    مقدمه و هدف پژوهش: وقات فراغت به عنوان یک پدیده و حتی گاهی اوقات در بعضی جوامع به عنوان یک مسئله‌ی فرهنگی، اجتماعی، و حتی سیاسی موضوع مشترک بین تمامی قشرهای جامعه است. اوقات فراغت به دلیل اهمیت و ویژگی‌هایی که دارد توجه عده‌ای را به خود جلب کرده است. اوقات فراغت تحت تاث چکیده کامل
    مقدمه و هدف پژوهش: وقات فراغت به عنوان یک پدیده و حتی گاهی اوقات در بعضی جوامع به عنوان یک مسئله‌ی فرهنگی، اجتماعی، و حتی سیاسی موضوع مشترک بین تمامی قشرهای جامعه است. اوقات فراغت به دلیل اهمیت و ویژگی‌هایی که دارد توجه عده‌ای را به خود جلب کرده است. اوقات فراغت تحت تاثیر مسائل و موضوعات مختلفی می‌باشد که یکی از آنها شبکه‌های اجتماعی مجازی می باشد و پژوهش حاضر هم با همین هدف یعنی، بررسی و شناخت رابطه میان شبکه‌های اجتماعی مجازی با نحوه گذران اوقات فراغت انجام شده است. روش پژوهش: روش پژوهش تحقیق حاضر، پیمایشی بوده است و در بین دانشجویان دانشگاه کاشان انجام شده است. حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران 415 نفر انتخاب و اطلاعات و داده‌ها با استفاده از شیوه نمونه‌گیری طبقه‌ای جمع آوری شده‌اند. یافته‌ها:یافته های تحقیق حاضر نشان می‌دهد که متغیرهای عضویت در شبکه‌های اجتماعی مجازی، تعداد دوستان در شبکه‌های اجتماعی مجازی و نوع استفاده از شبکه‌های اجتماعی مجازی (چت، لایک و کامنت و تفریح و سرگرمی) با نحوه گذران اوقات فراغت رابطه معنا داری دارند. همچنین از میان متغیرهای پیشینه‌ای، متغیرهای جنس و وضعیت اقتصادی رابطه معناداری با نحوه گذران اوقات فراغت دارند. نتیجه گیری: در مجموع با توجه به یافته های تحقیق حاضر می‌توان گفت که شبکه‌های اجتماعی مجازی نقش برجسته ای بر نحوه گذراندن اوقات فراغت جوانان و به خصوص دانشجویان دارند. پرونده مقاله