گذر از پارادایم دوم اقتصادی به پارادایم سوم اقتصادی، نشانگر تحول و دگرگونی از حوزه ی صنعت به سوی مشاغل خدماتی می باشد؛ که دانش، اطلاعات، ارتباطات و احساسات نقش عمده ای در این نوع مشاغل بر عهده دارند. تحولات اخیر در حوزه ی جامعه شناسی نیز، در خدمت این گذار اقتصادی بوده ا چکیده کامل
گذر از پارادایم دوم اقتصادی به پارادایم سوم اقتصادی، نشانگر تحول و دگرگونی از حوزه ی صنعت به سوی مشاغل خدماتی می باشد؛ که دانش، اطلاعات، ارتباطات و احساسات نقش عمده ای در این نوع مشاغل بر عهده دارند. تحولات اخیر در حوزه ی جامعه شناسی نیز، در خدمت این گذار اقتصادی بوده است؛ به این نحو که با ظهور اندیشمندانی چون هوخشیلد، ترنر، کالینز، کمپر و ... می توان به اهمیت چنین مشاغلی، به ویژه احساسات که نسبت به این مشاغل مرکزی هستند، پی برد.
تا پیش از این، اهمیت چندانی به ریشه های اجتماعی و فرهنگی احساسات داده نمی شد و آن ها بیشتر، در حوزه ی روان شناسی مورد مطالعه قرار می گرفتند. حال، جامعه شناسی، در صدد جبران این کاستی ها برآمده و با کارهای عمده خود نشان داده است که چگونه احساسات در جوامع مختلف و از طریق فرهنگی برساخته می شوند. هوخشیلد برجسته ترین نظریه پرداز این حوزه خاطر نشان می کندکه ما نه تنها یاد می گیریم که احساسات خود را مدیریت کنیم؛ بلکه از روش های مختلف مدیریتی (بازی عمیق و بازی سطحی) برای فروش احساسات خود استفاده کرده و در قبال چنین کاری مزد نیز دریافت می کنیم. پس کار احساسی ارزش مبادله داشته و از طریقِ قواعد احساسی تعدیل می شود.
به همین خاطر، مقاله حاضر، قصد دارد با طرح مدیریت احساسات و مفاهیم کلیدی مطرح در حوزه جامعه شناسی احساسات، گامی در راستای توسعه این حوزه از جامعه شناسی بردارد.
پرونده مقاله
درعصرحاضر، در روشهای پژوهشهای اجتماعی هم مثل سایر عرصهها گذار اتفاق افتاده است. حرکت پژوهشهای اجتماعی از روشهای کمی وسخت به روشهای کیفی ونرم انسانگرایانه و تفسیری اهمیت رویکرد کیفی را درتحقیقات اجتماعی دو چندان کرده است. مطالعۀ موردی[1] نیز، یکی از رایجترین رو چکیده کامل
درعصرحاضر، در روشهای پژوهشهای اجتماعی هم مثل سایر عرصهها گذار اتفاق افتاده است. حرکت پژوهشهای اجتماعی از روشهای کمی وسخت به روشهای کیفی ونرم انسانگرایانه و تفسیری اهمیت رویکرد کیفی را درتحقیقات اجتماعی دو چندان کرده است. مطالعۀ موردی[1] نیز، یکی از رایجترین روش های تحقیق کیفی است که به بررسی یکه نگارانه از یک واحد اعم ازفرد، سازمان، خانواده، جامعه و... میپردازد. در روش یاد شده، طبق دیدگاه لین پدیدهها داخل متن زندگی واقعی بصورت یکپارچه وعمیق با رویکرد استقرایی و باهدف نظریهسازی بررسی میشوند. با عنایت به این که یکی از انتقاد های وارده بر روش مطالعۀ موردی، پایین بودن اعتبار درونی تحقیق است. در مقاله حاضر، محققین در صددند ضمن تشریح مطالعه موردی و انواع آن (ذاتی، ابزاری و اصلی) کاربرد تثلیث را در این روش، به منظور معتبر کردن یافتههای تحقیق مطالعۀ موردی (اعتبار سازه ای مطالعۀ موردی) مطرح نمایند. امید آن میرود که استفاده از روش تثلیت در پژوهش کیفی به خصوص در تحلیل موردی در غلبه براین نقصان یاری رساند؛ چراکه کارکرد اساسی تثلیث استفاده از روشهای مختلف به منظور تقلیل تفسیر غلط، بهبود اعتبار درونی و هم چنین همگرا ساختن چشم اندازهای مختلف است.
5. Construc Validity
پرونده مقاله
رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی از جمله پدیدههای مهم و شایان توجهی است که ازنیازهای جامعه امروز و ضرورتهای اساسی برای فرد و جامعه به شمار میآید. بر این اساس، هدف اصلی مقاله حاضر بررسی جامعهشناختی میزان رعایت قوانین راهنمایی ورانندگی بین رانندگان حاشیهنشین وغیرحاشی چکیده کامل
رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی از جمله پدیدههای مهم و شایان توجهی است که ازنیازهای جامعه امروز و ضرورتهای اساسی برای فرد و جامعه به شمار میآید. بر این اساس، هدف اصلی مقاله حاضر بررسی جامعهشناختی میزان رعایت قوانین راهنمایی ورانندگی بین رانندگان حاشیهنشین وغیرحاشیهنشین شهر میانه است برای تعیین رابطه بین متغیرهای مذکور از تئوریهای قانونگریزی، سرمایه اجتماعی، سرمایه فرهنگی، سرمایه اقتصادی استفاده شده است.
فرضیه کلی تحقیق تعیین میزان رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی وعوامل مرتبط برآن بین رانندگان حاشیهنشین و غیرحاشیه نشین است. روش تحقیق پیمایشی وابزار اندازهگیری پرسشنامه بسته پاسخ است. جامعه آماری این پژوهش رانندگان ۱۸ تا ۷۵ سال است که تعداد کل این جمعیت ۶۷۹۱۴ نفر بوده که از این تعداد ۳۸۱ نفر با استفاده از فرمول حجم نمونه و روش نمونهگیری هدف مند به عنوان نمونه انتخاب شدهاند. اطلاعات پرسشنامه توسط نرمافزار spss مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. برای آزمون فرضیهها، به تناسب سطح متغیرها ازآزمون مقایسه میانگین با دونمونه مستقل، آزمون آنالیز واریانس یک طرفه و ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیره استفاده شده است.
نتایج تحقیق رابطه بین اکثر متغیرهای اصلی تحقیق و میزان رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی را تأیید میکند. نتیجه نهایی این که متغیرهای مستقل مورد استفاده در پژوهش حاضر ۳/۲۰ درصد تغییرات متغیر وابسته را تبیین کردهاند دربین متغیرهای مستقل تأثیر تعهد اجتماعی بر متغیر وابسته بیشتر از سایر متغیرها است.
پرونده مقاله
درعصر حاضر، حرکت و گذار پژوهش های اجتماعی از روش های کمی و سخت به روش های کیفی و نرم انسان گرایانه و تفسیری اهمیت رویکرد کیفی را در تحقیقات اجتماعی دو چندان کرده است. روش گروه های متمرکز ازجمله روش های کیفی می باشد که ازطریق ارائه تفسیرهای مختلف و متعدد از واقعیت و ایجا چکیده کامل
درعصر حاضر، حرکت و گذار پژوهش های اجتماعی از روش های کمی و سخت به روش های کیفی و نرم انسان گرایانه و تفسیری اهمیت رویکرد کیفی را در تحقیقات اجتماعی دو چندان کرده است. روش گروه های متمرکز ازجمله روش های کیفی می باشد که ازطریق ارائه تفسیرهای مختلف و متعدد از واقعیت و ایجاد الگوهای مورد توافق حاصل می شود. در مقاله ی حاضر، محققین در صددند ضمن تشریح یکی از مهم ترین روش های پژوهش کیفی یعنی گروه های متمرکز[1] و جنبه هایی از اجراء این روش از جمله ضبط صدا، سطح دخالت مدیریت، تعداد گروه ها، تعداد جلسات و نوع سوالات، کاربرد روش یاد شده را در رویکردهای فمنیستی برجسته نمایند. با این استدلال که، در این روش، تاکید بر تعامل گروهی و ساخت معانی از طریق تعامل افراد با گروه از یک طرف و از طرف دیگر، تمرکز بر ویژگی هایی چون طبیعی بودن محیط، تاکید بر زمینه اجتماعی و غیر بهره گیرانه بودن باعث شده که روش یاد شده همسویی بیشتری با اصول اخلاقی و سیاست های فمینیست ها داشته باشد. این امر در سال های اخیر باعث استقبال بیشتر فمنیست ها از روش گروه های متمرکز شده است. چرا که از دیدگاه فمینیست ها، این روش نقش برجسته ای در به گوش رساندن صدای گروه های زنان دارد. درنهایت، روش یاد شده مثل سایر روش های تحقیق، دارای محدودیت هایی می باشد که توجه به آن ها، برای بالا بردن کیفیت تحقیق کمک خواهد کرد. به همین خاطر، در مقاله ی حاضر به این محدودیت ها هم اشاره خواهد شد.
پرونده مقاله
تغییرات اجتماعی - فرهنگی
,
شماره2,سال
0
,
تابستان
1393
مقاله حاضر برگرفته از پژوهشی پیمایشی است که به بررسی رابطه بین سبک زندگی مذهبی و عوامل مرتبط برآن، در بین سنین 15-65ساله های شهروندان شهر تبریز می پردازد. داده ها توسط پرسشنامه و از نمونه ای با حجم 706 نفر که از فرمول کوکران بهدست آمده با روش نمونه گیری چند مرحلهای (خ چکیده کامل
مقاله حاضر برگرفته از پژوهشی پیمایشی است که به بررسی رابطه بین سبک زندگی مذهبی و عوامل مرتبط برآن، در بین سنین 15-65ساله های شهروندان شهر تبریز می پردازد. داده ها توسط پرسشنامه و از نمونه ای با حجم 706 نفر که از فرمول کوکران بهدست آمده با روش نمونه گیری چند مرحلهای (خوشه ای وطبقهای ) توأم با تصادفی، گرد آوری شده و مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفته است. نتایج حاصل از آزمون استنباطی آنالیز واریانس و tمستقل حاکی است: به لحاظ جنسیت، زنان بیش از مردان، به لحاظ محل سکونت، منطقه 5 ،به لحاظ عضویت گروهی وسازمانی، اعضای بسیج، دارای بیشترین ، به لحاظ وضعیت اشتغال، شاغلین دولتی نظامی ، از بالاترین وبیکاران از پایین ترین وبه لحاظ تحصیلات، بیسواد ودیپلم دارای بالاترین ولیسانس از کمترین وبه لحاظ پایگاه اجتماعی واقتصادی،طبقه متوسط از بالاترین و طبقه پایین از کمترین میزان سبک زندگی مذهبی برخوردارند. نتایج حاصل ازآزمون استنباطی rپیرسون نیزحاکی از رابطه معنی دار و مستقیم سن با میزان سبک زندگی دینی، رابطه معنی دار و معکوس متغیر بعد خانواده، با سبک زندگی مذهبی است.
پرونده مقاله
سکوی نشر دانش
سند یا سکوی نشر دانش ،سامانه ای جهت مدیریت حوزه علمی و پژوهشی نشریات دانشگاه آزاد می باشد