مدیریت احساسات گامی در راستای توسعه جامعهشناسی احساسات
محورهای موضوعی : جامعه شناسیمحمد عباسزاده 1 , اکبر طالبپور 2 , مهسا پناه شاهی 3
1 - استادیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه تبریز
2 - استادیار جامعهشناسی دانشگاه آیتالله العظمی بروجردی(ره)، بروجرد- ایران.
3 - کارشناسی ارشد جامعهشناسی.
کلید واژه: احساسات, کار احساسی, تلاش احساسی, مدیریت احساسات, قواعد احساسی, قواعد نمایشی, بازی عمقی و بازی سطحی,
چکیده مقاله :
گذر از پارادایم دوم اقتصادی به پارادایم سوم اقتصادی، نشانگر تحول و دگرگونی از حوزه ی صنعت به سوی مشاغل خدماتی می باشد؛ که دانش، اطلاعات، ارتباطات و احساسات نقش عمده ای در این نوع مشاغل بر عهده دارند. تحولات اخیر در حوزه ی جامعه شناسی نیز، در خدمت این گذار اقتصادی بوده است؛ به این نحو که با ظهور اندیشمندانی چون هوخشیلد، ترنر، کالینز، کمپر و ... می توان به اهمیت چنین مشاغلی، به ویژه احساسات که نسبت به این مشاغل مرکزی هستند، پی برد. تا پیش از این، اهمیت چندانی به ریشه های اجتماعی و فرهنگی احساسات داده نمی شد و آن ها بیشتر، در حوزه ی روان شناسی مورد مطالعه قرار می گرفتند. حال، جامعه شناسی، در صدد جبران این کاستی ها برآمده و با کارهای عمده خود نشان داده است که چگونه احساسات در جوامع مختلف و از طریق فرهنگی برساخته می شوند. هوخشیلد برجسته ترین نظریه پرداز این حوزه خاطر نشان می کندکه ما نه تنها یاد می گیریم که احساسات خود را مدیریت کنیم؛ بلکه از روش های مختلف مدیریتی (بازی عمیق و بازی سطحی) برای فروش احساسات خود استفاده کرده و در قبال چنین کاری مزد نیز دریافت می کنیم. پس کار احساسی ارزش مبادله داشته و از طریقِ قواعد احساسی تعدیل می شود. به همین خاطر، مقاله حاضر، قصد دارد با طرح مدیریت احساسات و مفاهیم کلیدی مطرح در حوزه جامعه شناسی احساسات، گامی در راستای توسعه این حوزه از جامعه شناسی بردارد.
The Transition from the second paradigm of economic to its third paradigm represents an evolution and transformation from industry to the service jobs, in which knowledge, information, communication and emotions play a major role. The recent developments in the sociology have also served to this economic transition; so that, the importance of such professions, especially, to which emotions are central can be understood by the emergence of sociologists such as Hochschild, Turner, Collins, Camper and … . So far, the sociocultural origins of emotions have been paid no attention and they were often studied in the psychological fields. Now, sociology is to compensate for these lacks and its significant works has shown how emotions are constructed by culture in different communities. Hochschild the most prominent theorist in this field claims that, we not only learn to manage our emotions, but also use the different strategies of managements (deep acting and surface acting) for selling our feelings and are paid for doing them. So, emotional labor has an exchange value and is regulated by emotional rules. Therefore, the present paper intends to take a step toward the development of this field of sociology by introducing the emotional management and its key concepts being discussed.
استونز، ر. (1379). متفکران بزرگ جامعهشناسی. ترجمه: م، میردامادی. تهران: نشر مرکز.
Brook, p. (2013). Pathways to Empathy New Studies on Commodification, Emotional Labor, and Time Binds, Campus Verlag 15.
Brook Paul, Koch Gertraud, Wittel Andreas. (2013). Thirty years after Hochschild’s ‘Managed Heart’: Exploring the commodity frontier. Culture and Organization. V. 19, No. 4, P.p: 275–282.
Chu, Kay Hei-Lin. (2002). The Effects of Emotional Labor on Employee Work Outcomes. PHD Dissertation In Hospitality and Tourism Management. Blacksburg, Virginia.
Freund, P. (1990). The expressive body: a common ground for the sociology of emotions and health and illness. Sociology of Health & Illness. V. 12, No. 4.
Glomb Theresa M, Michael J. Tews. (2004). Emotional labor: A conceptualization and scale development. Journal of Vocational Behavior. P.p: 1–23.
Hayward Renae Maree, Tuckey, Michella Rea. (2011). Emotions in uniform: How nurses regulate emotion at work via emotional boundaries. human relations. 64(11), P.p: 1501–1523.
Hennig-Thurau Thorsten, Groth Markus, Paul Michael, Gremler Dwayne D. (2006). Are All Smiles Created Equal? How Emotional Contagion and Emotional Labor Affect Service Relationships. Journal of Marketing. V. 70, P.p: 58–73.
Hochschild, Arlie Russell. (1979). Emotion Work, Feeling Rules, and Social Structure. American Journal of Sociology. V. 85, P.p: 551–575.
Hochschild, Arlie Russell. (1983). The managed heart: commercialization of human feeling, London.England University of California Press, Ltd.
Kamper, Theodore. D. (1990). Themes and variations in the sociology of emotions. The United States of America, State University of New York Press, Albani.
Kenney J. Scott. (2009). Lectures 8-9: Themes and Variations in the Sociology of Emotions. SOCI 3308. Winter 2009, Memorial University, 9 Pages.
Kumar Mishra, Sushanta. (2006). What Emotional Labor is: A Review of Literature. INDIAN INSTITUTE OF MANAGEMENT AHMEDABAD. W.P. No. 2006-12-05, P.p:1-33.
Lazanyi, Kornelia. (2010). Emotional labour and its consequences in health-care setting. Obuda University Keleti Karoly Faculty of Business and Management. Tavaszmezı u. P.p: 15-17.
Lively Kathryn, J. Heise David R. (2004). Sociological Realms of Emotional Experience. AJS. V. 109, Number 5, P.p: 36– 1109.
Parrott, Gerrod. (2001). emotion in social psychology: essential readings. Printed by Edwards broders, ann, MI.
Ritzer, George. (2004). encyclopedia of social theory.Sage Publications Ltd.
Rowen, Gabrielle. (2003). Emotional Labour, Theories of Emo-tion, and Social Exchange Theory: Examining Emotions in the Context of an Evolving Service Sector. TASA 2003 Conference, University of New England. 4–6 December 2003.
Savage, Jane. (2004). Researching emotion: the need for coherence between focus, theory and methodology. Nursing Inquiry. P.p: 25–34.
Scheve Christian Von, Luede Rolf Von. (2005). Emotion and Social Structures: Towards an Interdisciplinary Approach. Journal for the Theory of Social Behaviour.
Thoits, Peggy, A. (1989). The Sociology of Emotions. Annual Review of Sociology. V. 15, P.p: 317-342.
Torland, Monica. (2012). Emotional Labour and the Job Satisfaction of Adventure Tour Leaders in Australia. PHD Dissertation. School of Tourism & Hospitality Management Southern Cross University, Australia. Epublications@SCU.
Turner Bryan, S. (2006). The Cambridge Dictionary of Sociology. Published in the United States of America by Cambridge University Press, New York.
Turner Jonathan. H. & Stets, Jan. E. (2006). Sociological Theories Of Human Emotions. Annu. Rev. Sociol. P.p: 25–52.
Wisecup Allison, Robinson Dawn. T, Smith – Lovin Lynn. (2008). The sociology of emotions. Pub, date: 2007/ Online Pub. Date: March 15, 2008, SAGE Publications, Inc.
Yang, Feng-Hua/ chang, Chen-chieh. (2008). Emotional labour, job satisfaction and organizational commitment amongst clinical nurses. International Journal of Nursing Studies. V. 45, P.p: 879–887.