هدف پژوهش حاضر، بررسی تعیین آموزش بازسازی شناختی بر تصویر بدنی، اضطراب اجتماعی و ایدهپردازی خودکشی در دانشآموزان دختر متوسطه دوم دارای تصویر بدن منفی شهر خرمآباد است. روش پژوهش حاضر نیمه آزمایشی از نوع پیشآزمون- پسآزمون با گروه گواه است. جامعه آماری این پژوهش شامل چکیده کامل
هدف پژوهش حاضر، بررسی تعیین آموزش بازسازی شناختی بر تصویر بدنی، اضطراب اجتماعی و ایدهپردازی خودکشی در دانشآموزان دختر متوسطه دوم دارای تصویر بدن منفی شهر خرمآباد است. روش پژوهش حاضر نیمه آزمایشی از نوع پیشآزمون- پسآزمون با گروه گواه است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانشآموزان دوره متوسطه دوم مشغول به تحصیل در دبیرستانهای واقع در شهر خرمآباد میباشد که تعداد 30 نفر از آنها به روش نمونهگیری تصادفی چند مرحلهای از جامعه مورد نظر انتخاب شدند. دادهها از طریق پرسشنامه روابط چندبعدی خود-بدن (MBSRQ)، پرسشنامه اضطراب اجتماعی کانور و همکاران و پرسشنامه ایدهپردازی خودکشی بک جمعآوری شد و با استفاده از روشهای آمار توصیفی (میانگین و انحراف استاندارد) و آمار استنباطی (تحلیل کوواریانس چندمتغیره) تحلیل شدند. نتایج پژوهش نشان داد که آموزش بازسازی شناختی باعث کاهش اختلال تصویر بدنی (80.57=F، 001.0p < )، اضطراب اجتماعی (02.98=F،001.0p < ) و ایدهپردازی خودکشی (99.27=F،001.0p < ) در دانشآموزان دختر دارای تصویر بدن منفی میشود. بنابراین، این مطالعه شواهدی برای تأثیر آموزش بازسازی شناختی بر تصویر بدنی، اضطراب اجتماعی و ایدهپردازی خودکشی در دانشآموزان دارای تصویر بدن منفی ارائه نموده است. درمان شناختی رفتاری به نوجوانان کمک میکند تا با سطوح مختلف افکار خود آشنا شوند
پرونده مقاله
هدف از پژوهش حاضر تأثیر آموزش راهبردهای شناختی و فراشناختی یادگیری بر خودناتوانسازی تحصیلی و یادگیری خودراهبر دانش آموزان کنکوری بود. این پژوهش از نوع مطالعات نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش را کلیه دانش آموزان دختر مقطع چکیده کامل
هدف از پژوهش حاضر تأثیر آموزش راهبردهای شناختی و فراشناختی یادگیری بر خودناتوانسازی تحصیلی و یادگیری خودراهبر دانش آموزان کنکوری بود. این پژوهش از نوع مطالعات نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش را کلیه دانش آموزان دختر مقطع متوسطه دوم شهر خرم آباد تشکیل می دادند که در سال تحصیلی 98-1397 مشغول به تحصیل بودند. تعداد 30 دانش آموز با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای چند مرحله ای وارد نمونه شد و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. دانش آموزان گروه آزمایش، آموزش راهبردهای شناختی و فراشناختی را طی هشت جلسه دریافت کردند ولی دانش آموزان گروه نمونه هیچگونه آموزشی دریافت نکردند. قبل و بعد از آموزش هر دو گروه نمونه به منظور پیشآزمون، پسآزمون و مرحله پیگیری پرسشنامه های خودناتوان سازی تحصیلی و یادگیری خودراهبر را تکمیل کردند. داده ها با استفاده از بسته نرم افزار آماری در علوم اجتماعی تجزیه و تحلیل شد. نتایج نشان داد، آموزش راهبردهای شناختی و فراشناختی یادگیری باعث کاهش معنادار خودناتوان سازی تحصیلی (001/0p=) و افزایش معنادار یادگیری خودراهبر (001/0p=) در دانش آموزان نمونه شده است. با توجه به یافته ها، می توان با آموزش راهبردهای شناختی و فراشناختی یادگیری به معلمان و آموزش این راهبردها به دانش آموزان توسط معلمان، به صورت غیرمستقیم و مستقیم خودناتوان سازی تحصیلی را در دانش آموزان کاهش داده و یادگیری خودراهبر را افزایش داد.
پرونده مقاله
پژوهش حاضر با هدف تعیین میزان اثربخشی آموزش مبتنی بر مدل هویت تحصیلی موفق بر استرس تحصیلی و سازگاری تحصیلی انجام شد. این پژوهش از نوع مطالعات شبه آزمایشی با پیش آزمون، پس آزمون و مرحله پیگیری (دو ماهه) به همراه گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش را تمامی دانش آموزان پسر چکیده کامل
پژوهش حاضر با هدف تعیین میزان اثربخشی آموزش مبتنی بر مدل هویت تحصیلی موفق بر استرس تحصیلی و سازگاری تحصیلی انجام شد. این پژوهش از نوع مطالعات شبه آزمایشی با پیش آزمون، پس آزمون و مرحله پیگیری (دو ماهه) به همراه گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش را تمامی دانش آموزان پسر دوره متوسطه اول شهرستان قم که در سال تحصیلی 1401- 1400 مشغول به تحصیل بودند، تشکیل می دادند. از بین جامعه آماری تعداد 60 نفر به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شده و در دو گروه آزمایشی و کنترل به صورت تصادفی گماشته شدند. ابتدا از هر دو گروه با استفاده از پرسشنامه استرس تحصیلی و سازگاری تحصیلی پیش آزمون گرفته شد، سپس دانش آموزان (طی 7 جلسه)، والدین آنها (طی 7 جلسه) و کارکنان مدارس و انجمن اولیاء مدارس مربوطه (طی 6 جلسه)، قسمت های مربوط به خود از بسته آموزشی هویت تحصیلی موفق را دریافت کردند. در انتها نیز از هر دو گروه پس آزمون و آزمون مرحله پیگیری (دوماهه) گرفته شد. داده ها با روش تحلیل عاملی با اندازه گیری های مکرر و با استفاده از نرم افزار تحلیل آماری SPSS22 انجام گرفت. یافته ها نشان داد آموزش مبتنی بر مدل هویت تحصیلی موفق بر کاهش استرس تحصیلی (482/84F= و 000/0P=). و افزایش سازگاری تحصیلی (843/57 F= و 000/0P=) مؤثر است. بنابراین نتیجه گرفته می شود، آموزش مبتنی بر مدل هویت تحصیلی موفق بر دانش آموزان در دوره متوسطه اول، جدای از ترغیب آنها به کسب هویت تحصیلی موفق در دوره هویت یابی، استرس تحصیلی آنها را کاهش داده و سازگاری تحصیلی شان را افزایش می دهد.
پرونده مقاله
روانشناسی تحولی: روانشناسان ایرانی
,
شماره5,سال
16
,
زمستان
1398
هدف این پژوهش تعیین رابطه بین اختلالهای رفتاری کودکان و تنیدگی مادران آنها از طریق واسطهگری خستگی و راهبردهای مقابله مادران بود.روش این پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی بود که در سال تحصیلی96-1395انجام شد.شرکتکنندگان این پژوهش شامل226نفر از دانشآموزان ابتدایی(و مادران چکیده کامل
هدف این پژوهش تعیین رابطه بین اختلالهای رفتاری کودکان و تنیدگی مادران آنها از طریق واسطهگری خستگی و راهبردهای مقابله مادران بود.روش این پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی بود که در سال تحصیلی96-1395انجام شد.شرکتکنندگان این پژوهش شامل226نفر از دانشآموزان ابتدایی(و مادران آنها)شهر خرمآباد بودند که با روش نمونهبرداری تصادفی خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند و به پرسشنامه اختلال رفتاری راترـفرم معلم(1967)، مقیاس راهبردهای مقابلهـفرم کوتاه(کارور، شییر و وینتراب،1989)، مقیاس سنجش خستگی(دیوریس، میشلسن، ونهک و درنت،2004)و مقیاس افسردگی، اضطراب و تنیدگی(لاویباند و لاویباند،1995)پاسخ داند.تحلیل دادهها در این پژوهش با آزمون تحلیل مسیر انجام شد.آزمون واسطه‎گری بهوسیله روش بوت‎استراپ نشان‎دهنده معناداری نقش واسطه‎ای خستگی و راهبردهای مقابله مادران در رابطه بین اختلالهای رفتاری کودکان و تنیدگی مادران بود.بر اساس نتایج میتوان گفت که اختلالهای رفتاری کودکان از طریق افزایش خستگی و راهبردهای مقابله ناکارآمد مادران، تنیدگی آنها را افزایش میدهند و تنیدگی در مادران کودکان دارای اختلالهای رفتاری که از راهبردهای مقابلهای کارآمد استفاده میکنند، کمتر از مادرانی است که از راهبردهای مقابلهای ناکارآمد استفاده میکنند.از اینرو، برنامهریزی جهت آموزش مادران کودکان دارای اختلالهای رفتاری در استفاده از مهارت مدیریت تنیدگی و ترغیب آنها به استفاده از راهبردهای مقابلهای کارآمد در کاهش تنیدگی این مادران مؤثر است.
پرونده مقاله
سکوی نشر دانش
سند یا سکوی نشر دانش ،سامانه ای جهت مدیریت حوزه علمی و پژوهشی نشریات دانشگاه آزاد می باشد