فهرست مقالات محمد حجتی


  • مقاله

    1 - تأثیر آموزش بازسازی شناختی بر تصویر بدنی، اضطراب اجتماعی و ایده‌پردازی خودکشی در دانش‌آموزان دارای تصویر بدن منفی
    آموزش و ارزشیابی , شماره 4 , سال 13 , پاییز 1399
    هدف پژوهش حاضر، بررسی تعیین آموزش بازسازی شناختی بر تصویر بدنی، اضطراب اجتماعی و ایده‌پردازی خودکشی در دانش‌آموزان دختر متوسطه دوم دارای تصویر بدن منفی شهر خرم‌آباد است. روش پژوهش حاضر نیمه آزمایشی از نوع پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه گواه است. جامعه آماری این پژوهش شامل چکیده کامل
    هدف پژوهش حاضر، بررسی تعیین آموزش بازسازی شناختی بر تصویر بدنی، اضطراب اجتماعی و ایده‌پردازی خودکشی در دانش‌آموزان دختر متوسطه دوم دارای تصویر بدن منفی شهر خرم‌آباد است. روش پژوهش حاضر نیمه آزمایشی از نوع پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه گواه است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانش‌آموزان دوره متوسطه دوم مشغول به تحصیل در دبیرستان‌های واقع در شهر خرم‌آباد می‌باشد که تعداد 30 نفر از آن‌ها به روش نمونه‌گیری تصادفی چند مرحله‌ای از جامعه مورد نظر انتخاب شدند. داده‌ها از طریق پرسشنامه روابط چندبعدی خود-بدن (MBSRQ)، پرسشنامه اضطراب اجتماعی کانور و همکاران و پرسشنامه ایده‌پردازی خودکشی بک جمع‌آوری شد و با استفاده از روش‌های آمار توصیفی (میانگین و انحراف استاندارد) و آمار استنباطی (تحلیل کوواریانس چندمتغیره) تحلیل شدند. نتایج پژوهش نشان داد که آموزش بازسازی شناختی باعث کاهش اختلال تصویر بدنی (80.57=F، 001.0p < )، اضطراب اجتماعی (02.98=F،001.0p < ) و ایده‌پردازی خودکشی (99.27=F،001.0p < ) در دانش‌آموزان دختر دارای تصویر بدن منفی می‌شود. بنابراین، این مطالعه شواهدی برای تأثیر آموزش بازسازی شناختی بر تصویر بدنی، اضطراب اجتماعی و ایده‌پردازی خودکشی در دانش‌آموزان دارای تصویر بدن منفی ارائه نموده است. درمان شناختی رفتاری به نوجوانان کمک می‌کند تا با سطوح مختلف افکار خود آشنا شوند پرونده مقاله

  • مقاله

    2 - اختلال های رفتاری کودکان و تنیدگی مادران: نقش واسطه ای خستگی و راهبردهای مقابله ای
    روان‌شناسی تحولی: روان‌شناسان ایرانی , شماره 5 , سال 16 , زمستان 1398
    هدف این پژوهش تعیین رابطه بین اختلال‌های رفتاری کودکان و تنیدگی مادران آن‌ها از طریق واسطه‌گری خستگی و راهبردهای مقابله مادران بود.روش این پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی بود که در سال تحصیلی96-1395انجام شد.شرکت‌کنندگان این پژوهش شامل226نفر از دانش‌آموزان ابتدایی(و مادران چکیده کامل
    هدف این پژوهش تعیین رابطه بین اختلال‌های رفتاری کودکان و تنیدگی مادران آن‌ها از طریق واسطه‌گری خستگی و راهبردهای مقابله مادران بود.روش این پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی بود که در سال تحصیلی96-1395انجام شد.شرکت‌کنندگان این پژوهش شامل226نفر از دانش‌آموزان ابتدایی(و مادران آن‌ها)شهر خرم‌آباد بودند که با روش نمونه‌‌برداری تصادفی خوشه‌ای چندمرحله‌ای انتخاب شدند و به پرسشنامه اختلال‌ رفتاری راتر‌ـ‌فرم معلم(1967)، مقیاس راهبرد‌های مقابله‌ـ‌فرم کوتاه(کارور، شی‌یر و وینتراب،1989)، مقیاس سنجش خستگی(دی‌وریس، میشلسن، ون‌هک و درنت،2004)و مقیاس افسردگی، اضطراب و تنیدگی(لاویباند و لاویباند،1995)پاسخ داند.تحلیل داده‌ها در این پژوهش با آزمون تحلیل مسیر انجام شد.آزمون واسطه&lrm;گری به‌وسیله روش بوت&lrm;استراپ نشان&lrm;دهنده معناداری نقش واسطه&lrm;‌ای خستگی و راهبرد‌های مقابله مادران در رابطه بین اختلال‌های رفتاری کودکان و تنیدگی مادران بود.بر اساس نتایج می‌توان گفت که اختلال‌های رفتاری کودکان از طریق افزایش خستگی و راهبرد‌های مقابله ناکارآمد مادران، تنیدگی آن‌ها را افزایش می‌دهند و تنیدگی در مادران کودکان دارای اختلال‌های رفتاری که از راهبردهای مقابله‌ای کارآمد استفاده می‌کنند، کمتر از مادرانی است که از راهبردهای مقابله‌ای ناکارآمد استفاده می‌کنند.از این‌رو، برنامه‌ریزی جهت آموزش مادران کودکان دارای اختلال‌های رفتاری در استفاده از مهارت مدیریت تنیدگی و ترغیب آن‌ها به استفاده از راهبردهای مقابله‌ای کارآمد در کاهش تنیدگی این مادران مؤثر است. پرونده مقاله