فهرست مقالات طیبه شریفی


  • مقاله

    1 - توسعه پارادایم حسابداری قضایی در نوسان‌پذیری سطحِ حفاظت از منافعِ سهامداران در بین شرکت‌ها: تحلیلی مبتنی بر آزمون نظریه ثرندایک
    حسابداری مدیریت , شماره 1 , سال 14 , بهار 1400
    هدف این پژوهش توسعه پارادایم حسابداری قضایی در نوسان‌پذیری سطحِ حفاظت از منافعِ سهامداران در بین شرکت‌ها براساس نظریه ثراندیک می‌باشد. در این پژوهش که در بازه زمانی یکساله ۱۳۹۷-۱۳۹۸ صورت پذیرفت، ابزار جمع‌آوری شامل دو بخش پرسشنامه و داده‌های افشا شده در صورت‌های مالی شر چکیده کامل
    هدف این پژوهش توسعه پارادایم حسابداری قضایی در نوسان‌پذیری سطحِ حفاظت از منافعِ سهامداران در بین شرکت‌ها براساس نظریه ثراندیک می‌باشد. در این پژوهش که در بازه زمانی یکساله ۱۳۹۷-۱۳۹۸ صورت پذیرفت، ابزار جمع‌آوری شامل دو بخش پرسشنامه و داده‌های افشا شده در صورت‌های مالی شرکت‌های بورس اوراق بهادار تهران بود. در واقع باهدف ارتقای سطح نوآوری در پیوند بین فرآیندهای قضاوتی و کمی در انجام پژوهش‌های حسابداری، جهت جمع‌آوری داده‌های توسعه‌ی پارادایم قضایی از پرسشنامه‌ی استاندارد و جهت جمع‌آوری داده‌های حفاظت از منافعِ سهامداران از روش تحلیل آنتروپی استفاده شد. سپس مجموع نتایج ارزیابی شرکت‌ها از نظر تاثیرگذاری حسابداری قضایی براساس دو معیارِ شرکت‌های دارای حفاظت از منافعِ سهامداران بالا و حفاظت از منافعِ سهامداران پایین به واسطه‌ی انجام آزمون‌های روش مانوا چند متغیره، تحلیل واریانس اندازه‌های مکرر و همچنین آزمون‌های تعقیبی مورد بررسی قرار گرفت. نتیجه‌ی آزمون فرضیه پژوهش نشان داد، پارادایم حسابداری قضایی در شرکت‌های دارای حفاظت بالا از منافعِ سهامداران نسبت به شرکت‌های حفاظت پایین از منافعِ سهامداران تفاوت معناداری دارد. در واقع این نتیجه نشان‌دهنده‌ی پیوند پارادایم حسابداری قضایی به عنوان محرک و عاملی برای حفاظت از منافع سهامداران می‌باشد که باهدف ایجاد یک رویکرد منسجم جهت انطباقِ خروجی‌های حسابداری با قوانین و مقررات و کشف تخلفات مالی جهت افزایش حساسیت‌ها نسبت به حفاظت از منافع سهامداران صورت می‌گیرد و کارکردهای اعتمادزایی در بین سهامداران نسبت به شرکت را به همراه دارد. پرونده مقاله

  • مقاله

    2 - نقش عوامل فرهنگی بر گرایش به استفاده از کالاهای فرهنگی (با تاکید بر مطالعه روزنامه در میان مردم ساری)
    مدیریت فرهنگی , شماره 1 , سال 17 , بهار 1402
    مصرف کالای فرهنگی در قالب مطالعه، نقش بسزایی در رشد جامعه دارد. جامعه‌ کتاب‌خوان، آینده‌ای درخشان برای ملت خود تضمین می‌کند زیرا مردم در مواجهه با پدیده‌ها، آن‌ها را تحلیل می‌کنند و واکنش نشان می‌دهند. عوامل فرهنگی بر میزان سطح مطالعه نقش دارند. بنابراین، پژوهش حاضر برا چکیده کامل
    مصرف کالای فرهنگی در قالب مطالعه، نقش بسزایی در رشد جامعه دارد. جامعه‌ کتاب‌خوان، آینده‌ای درخشان برای ملت خود تضمین می‌کند زیرا مردم در مواجهه با پدیده‌ها، آن‌ها را تحلیل می‌کنند و واکنش نشان می‌دهند. عوامل فرهنگی بر میزان سطح مطالعه نقش دارند. بنابراین، پژوهش حاضر برای بررسی نقش عوامل فرهنگی بر گرایش استفاده از کالاهای فرهنگی با تاکید بر مطالعه روزنامه در میان مردم ساری، انجام شد. این پژوهش کاربردی، به روش توصیفی-همبستگی است که جامعه آماری نامعلوم بود. حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران 148 نفر تعیین گردید و روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شد. ابزار گردآوری داده‌ها پرسشنامه محقق ساخته بود، پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ بالاتر از 0.7 بدست آمد و روایی صوری و محتوایی پرسشنامه‌ها از طریق تحلیل عاملی پرسشنامه براساس شاخص کفایت حجم تایید شد. تجزیه و تحلیل داده‌ها نیز به دو روش توصیفی و استنباطی از طریق نرم افزار spss انجام شد. نتایج نشان داد که تاثیر معناداری بین ارزش‌های شهروندی، باورها، هنجارها و فناوری‌ها در گرایش شهروندان ساری به استفاده از روزنامه دارد که باورها و ارزش‌های شهروندی تاثیر بیشتری نسبت به دو متغیر دیگر بر مطالعه روزنامه در میان مردم ساری دارند. پرونده مقاله

  • مقاله

    3 - بررسی شایستگی های فرهنگی برای ارائه خدمات در مراکز نظامی مورد مطالعه مراکز نظامی استان اصفهان
    مدیریت فرهنگی , شماره 1 , سال 17 , بهار 1402
    روش پژوهش: پژوهش حاضر توصیفی-پیمایشی است. جامعه آماری این پژوهش کلیه ارائه‌دهندگان انواع مختلف خدمات به جانبازان، نیروهای نظامی و خانواده‌های ایشان بودند که به دلیل نامعلوم بودن جامعه آماری از طریق محاسبه واریانس (0.082) و استفاده از فرمول جامعه نامعلوم کوکران تعداد 122 چکیده کامل
    روش پژوهش: پژوهش حاضر توصیفی-پیمایشی است. جامعه آماری این پژوهش کلیه ارائه‌دهندگان انواع مختلف خدمات به جانبازان، نیروهای نظامی و خانواده‌های ایشان بودند که به دلیل نامعلوم بودن جامعه آماری از طریق محاسبه واریانس (0.082) و استفاده از فرمول جامعه نامعلوم کوکران تعداد 122 نفر به ‌عنوان نمونه در نظر گرفته شد، پس از توزیع به‌صورت تصادفی طبقه‌ای 94/0 پرسشنامه‌ها بازگشت داده شد. ابزار گردآوری داده‌ها پرسشنامه 26 گویه‌ای سنجش شایستگی فرهنگی نظامی ندگارد و زیلینگ (2017) بود. این مقیاس بر مبنای مدل خودکارآمدی باندورا توسط میر، هال کلارک، هاموکا و پترسون (2015) تدوین شد و در دو سطح برای سنجش دانش و آگاهی و سنجش اعتماد به مهارت و خودکارآمدی فرهنگی اندازه‌گیری شد. پایایی ابعاد مقیاس و خرده مقیاس‌های آن بالاتر از 7/0 محاسبه شد. به‌منظور تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از آزمون تی، رگرسیون هم‌زمان در مقیاس آکائیکه استفاده شد. یافته ها: نتایج تجزیه ‌و تحلیل نشان داد شایستگی‌های فرهنگی نظامی ارائه‌دهندگان خدمات به جز ابعاد دانش و نگرش در سایر ابعاد بالاتر از سطح متوسط است. بیشترین همبستگی در بین ابعاد شایستگی‌های فرهنگی نظامی بین خودکارآمدی و توانایی فرهنگی (679/0) است. همچنین بیشترین ضریب تأثیر در تعیین شایستگی‌های فرهنگی نظامی با دانش فرهنگی با (279/0) است. نتیجه گیری: نتایج نشان می‌دهد هر چه تجربه مواجهه افراد با جانبازان و نظامیان کمتر باشد شایستگی‌های فرهنگی نظامی آنها کاهش می‌یابد. همچنین خدمات معنوی بیشترین تأثیر را در افزایش شایستگی‌های فرهنگی نظامی ارائه‌دهندگان خدمات دارد. پرونده مقاله