نقش عوامل فرهنگی بر گرایش به استفاده از کالاهای فرهنگی (با تاکید بر مطالعه روزنامه در میان مردم ساری)
محورهای موضوعی : مدیریت فرهنگیسعید شریفی 1 , محمد دماوندی نیا 2
1 - استادیار گروه مدیریت فرهنگی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران (نویسنده مسئول).
2 - فارغالتحصیل کارشناسی ارشد رشته امور فرهنگی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران.
کلید واژه: ساری, روزنامه, فرهنگی, کالای فرهنگی:عوامل,
چکیده مقاله :
مصرف کالای فرهنگی در قالب مطالعه، نقش بسزایی در رشد جامعه دارد. جامعه کتابخوان، آیندهای درخشان برای ملت خود تضمین میکند زیرا مردم در مواجهه با پدیدهها، آنها را تحلیل میکنند و واکنش نشان میدهند. عوامل فرهنگی بر میزان سطح مطالعه نقش دارند. بنابراین، پژوهش حاضر برای بررسی نقش عوامل فرهنگی بر گرایش استفاده از کالاهای فرهنگی با تاکید بر مطالعه روزنامه در میان مردم ساری، انجام شد. این پژوهش کاربردی، به روش توصیفی-همبستگی است که جامعه آماری نامعلوم بود. حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران 148 نفر تعیین گردید و روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شد. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه محقق ساخته بود، پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ بالاتر از 0.7 بدست آمد و روایی صوری و محتوایی پرسشنامهها از طریق تحلیل عاملی پرسشنامه براساس شاخص کفایت حجم تایید شد. تجزیه و تحلیل دادهها نیز به دو روش توصیفی و استنباطی از طریق نرم افزار spss انجام شد. نتایج نشان داد که تاثیر معناداری بین ارزشهای شهروندی، باورها، هنجارها و فناوریها در گرایش شهروندان ساری به استفاده از روزنامه دارد که باورها و ارزشهای شهروندی تاثیر بیشتری نسبت به دو متغیر دیگر بر مطالعه روزنامه در میان مردم ساری دارند.
The purpose of this study was to investigate the role of cultural factors in the tendency to use cultural goods with an emphasis on the study of the newspaper among the people of Sari. This is an applied research. The research method is survey and cross-sectional. The statistical population in this research includes all citizens of Sari city, the sample size was 148 people. Random sampling method is simple. The data gathering tool was a researcher-made questionnaire. The reliability coefficient was obtained through Cronbach's alpha (0.902) and therefore the questionnaire has a good reputation. Also, according to the factor analysis, the questionnaire was validated based on the sample size sufficiency index (KMO) and the Bartlet symmetry index (BARTLETT). Data analysis was done by descriptive and inferential methods through SPSS software. In this test, correlation, single-variable t test, independent t-test, Friedman test were determined. The results of the research show that: citizenship values, beliefs and technology in the tendency in Sari citizens to study the newspaper are above the average. But norms, unlike other variables in the tendency in Sari citizens, have contributed to the study of the newspaper at below-average levels. The study is below the average in the tendency in Sari citizens to use the newspaper. According to Friedman's ranking, the beliefs of the highest priority and technology have the lowest priority of the variables.
_||_