زبان و ادبیات فارسی واحد مشهد
,
شماره5,سال
14
,
زمستان
1397
شعر حجم یکی از گونه های شعر امروز به شمار می آید. این نوع شعر، زمانی به وجود آمد که شاعرانِ موج نو، رویکردِ زبانی متفاوتی را در شعر آغاز کرده بودند. یداله رویایی و چند تن از شاعران، پس از موج نو، جریان شعر حجم را شکل دادند. آنان به طور همزمان در دو عرصۀ شاعری و نظریه پر چکیده کامل
شعر حجم یکی از گونه های شعر امروز به شمار می آید. این نوع شعر، زمانی به وجود آمد که شاعرانِ موج نو، رویکردِ زبانی متفاوتی را در شعر آغاز کرده بودند. یداله رویایی و چند تن از شاعران، پس از موج نو، جریان شعر حجم را شکل دادند. آنان به طور همزمان در دو عرصۀ شاعری و نظریه پردازی فعالیت نمودند. رویایی به عنوان شاخص ترین نظریه پرداز و شاعرِ شناخته شدۀ شعر حجم، هم به تبیین و معرفی شاخصه های این نوع شعر پرداخت؛ هم تلاش نمود اشعاری منطبق بر آرا و نظریات خود بسراید. ماحصل این فرایند، ارایۀ تعریفی تازه از شعر و خلق اشعاری فُرم گرا، ساختارشکنانه و مبتنی بر هنجارگریزی و تجربه های نامتعارف زبانی است. این نوع شعر، دارای گونه ای از ابهام است و بنا به ادعای رویایی، بر مبنای سه اصلِ فاصله، ایجاز و حرکت نظام می یابد. شعر حجم به جای عرضۀ معنایی معلوم یا ارایۀ تصویر و مضمونی خاص، به دنبال ایجادِ حجم یا فاصله ای در ذهن مخاطب است. خواننده مکلف است با تلاش ذهنیِ خود، میان واژگان و نش
شعر حجم یکی از گونه های شعر امروز به شمار می آید. این نوع شعر، زمانی به وجود آمد که شاعرانِ موج نو، رویکردِ زبانی متفاوتی را در شعر آغاز کرده بودند. یدالله رویایی و چند تن از شاعران، پس از موج نو، جریان شعر حجم را شکل دادند. آنان به طور همزمان در دو عرصۀ شاعری و نظریه پردازی فعالیّت نمودند. رویایی به عنوان شاخص ترین نظریه پرداز و شاعرِ شناخته شدۀ شعر حجم، هم به تبیین و معرفی شاخصه های این نوع شعر پرداخت؛ هم تلاش نمود اشعاری منطبق بر آرا و نظریات خود بسراید. ماحصل این فرایند، ارایۀ تعریفی تازه از شعر و خلق اشعاری فُرم گرا، ساختارشکنانه و مبتنی بر هنجارگریزی و تجربه های نامتعارف زبانی است. این نوع شعر، دارای گونه ای از ابهام است و بنا به ادعای رویایی، بر مبنای سه اصلِ فاصله، ایجاز و حرکت نظام می یابد. شعر حجم به جای عرضۀ معنایی معلوم یا ارایۀ تصویر و مضمونی خاص، به دنبال ایجادِ حجم یا فاصله ای در ذهن مخاطب است.خواننده مکلّف است با تلاش ذهنیِ خود، میان واژگان و نشانه های ناهمگون شعر، ارتباط ایجاد کند و از این طریق به تداعی، معنا و یا تصور و تصویری غیر منتظره دست یابد. در این مقاله، ضمن تبیینِ مختصات شعر حجم و تحلیل نمونه هایی از اشعار رویایی، تلاش شده چگونگی برخورد او با زبان و عناصر شعری مورد بررسی قرار گیرد.
انه های ناهمگون شعر، ارتباط ایجاد کند و از این طریق به تداعی، معنا و یا تصور و تصویری غیر منتظره دست یابد. در این مقاله، ضمن تبیینِ مختصات شعر حجم و تحلیل نمونه هایی از اشعار رویایی، تلاش شده چگونگی برخورد او با زبان و عناصر شعری مورد بررسی قرار گیرد.
پرونده مقاله
دوماهنامه علمی - پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی
,
شماره1,سال
5
,
تابستان
1393
این پژوهش با هدف تعیین میزان گرایش اعضاء هیات علمی به فرهنگ کیفیت انجام گرفت. بدین منظور ابتدا مؤلفههای فرهنگ کیفیت مورد بررسی قرار گرفته و پس از تعیین مؤلفههای مذکور، میزان گرایش اعضاء هیات علمی به این مؤلفهها بررسی شد. پژوهش ماهیتا توصیفی و روش انجام تح چکیده کامل
این پژوهش با هدف تعیین میزان گرایش اعضاء هیات علمی به فرهنگ کیفیت انجام گرفت. بدین منظور ابتدا مؤلفههای فرهنگ کیفیت مورد بررسی قرار گرفته و پس از تعیین مؤلفههای مذکور، میزان گرایش اعضاء هیات علمی به این مؤلفهها بررسی شد. پژوهش ماهیتا توصیفی و روش انجام تحقیق پیمایشی بوده است. جامعه آماری شامل 456 نفر از اعضاء هیات علمی تمام وقت دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز بودند که از میان آنها 208 نفر به روش نمونهگیری ترکیبی بعنوان نمونه انتخاب شدند. دادههای مورد نیاز بوسیله پرسشنامه محقق ساخته که دارای پایایی 83/0 بود جمعآوری گردید. میزان گرایش اعضای هیات علمی در تمامی مؤلفههای فرهنگ کیفیت شامل؛ وجود اهداف و معیارهای کیفیت، تعهد مدیریت ارشد به کیفیت، توسعه و توانمندسازی، مشارکت در امور و ارائه پاداش و قدردانیهای لازم و همچنین گرایش اعضاء هیات علمی به فرهنگ کیفیت بالاتر از میانگین نظری بوده و از وضعیت مطلوبی برخوردار میباشد.
پرونده مقاله
سکوی نشر دانش
سند یا سکوی نشر دانش ،سامانه ای جهت مدیریت حوزه علمی و پژوهشی نشریات دانشگاه آزاد می باشد