فصلنامه علمی و پژوهشی پژوهش و برنامه ریزی شهری
,
شماره1,سال
8
,
بهار
1396
امروزه با توسعه روزافزون، شهرها فاقد فضاهای شهری مطلوب میباشند. سازگاری این فضاها با نیاز ساکنان، چکیده کامل
امروزه با توسعه روزافزون، شهرها فاقد فضاهای شهری مطلوب میباشند. سازگاری این فضاها با نیاز ساکنان، درکانون توجه کارشناسان قرار گرفته است. فضاهای شهری دربرآورده ساختن نیازهای اجتماعی و فردی کودکان شهر، نقش منحصر به فردی دارند. این فضاها بخش عمدهای از زمان و محیط زندگی روزمره ساکنان از جمله کودکان را به خود اختصاص میدهند و از دیدگاه مهندسی علوم انسانی، ارتقاءکیفیت این فضاها میتواند در سلامت و رشد قوای جسمی، تقویت تعاملات اجتماعی و پرورش خلاقیت در کودکان موثر باشد. روش تحقیق مورد استفاده در این پژوهش، توصیفی ـ تحلیلی و مبتنی بر مطالعات کتابخانهای و بررسیهای میدانی (در قالب پرسشنامه و تفسیر نقاشیهای کودکان و نظرسنجی از والدین) است که ابتدا به بررسی ویژگیها و شاخصهای شهر دوستدار کودک در منابع مختلف پرداخته و بر مبنای این شاخصها، گویههای پرسشنامه شکل گرفته، سپس با توجه به نتایج پرسشنامهها، عوامل داخلی و خارجی مدل SWOT استخراج و بر طبق نظر کارشناسان وزن دهی صورت گرفته است. نتایج حاکی از آن است که بر طبق مدل ای اچ پی از بین معیارهای شهر دوستدار کودک، معیار ایمنی و امنیت در رتبه اول و از بین معیارهای خلاقیت، معیار خلاقیت معنایی رتبه اول را دارد که بر اساس این اولویت بندی و با توجه به عوامل سوات، برای استخراج راهبردها از مدل QSPM بهره گرفته شده است که راهبرد مخاطب قرار دادن کودک در محیط اولویت برتر را داشته که راهکارهایی مانند استفاده از مشارکت و تصمیم گیری کودکان در مورد شهر مطلوب آنها، استفاده از علائم راهنما برای جهت یابی کودکان در محله، استفاده از مبلمان در مقیاس کودک و استفاده از رنگهای شاد در فضاهای شهری میتواند در این مهم مؤثر باشد.پرونده مقاله
فصلنامه علمی و پژوهشی پژوهش و برنامه ریزی شهری
,
شماره2,سال
10
,
تابستان
1398
در چند دهه اخیر رشد بیرویه و ناهماهنگ محیط شهری بهصورت مستقیم و غیرمستقیم بر کیفیت زندگی شهری، بافتهای تاریخی و ارزشمند و انسان تأثیرگذار بوده است.÷ وسعت زیاد بافتهای قدیمی و فرسوده و معضلات پیچیده آنه چکیده کامل
در چند دهه اخیر رشد بیرویه و ناهماهنگ محیط شهری بهصورت مستقیم و غیرمستقیم بر کیفیت زندگی شهری، بافتهای تاریخی و ارزشمند و انسان تأثیرگذار بوده است.÷ وسعت زیاد بافتهای قدیمی و فرسوده و معضلات پیچیده آنها و تأثیر مستقیم بر کیفیت زندگی شهری، مسئولان شهری را وادار به اتخاذ رویکردهای جدید در جهت مقابله با این معضلات کرده است. رویکردهای مرمت و بهسازی درگذر زمان تکاملیافتهاند که از جدیدترین رویکردها میتوان به نوزایی شهری اشاره نمود. هدف تحقیق حاضر، ارزیابی کیفیت زندگی شهری در محدوده پیرامونی بافت تاریخی میدان امام علی (ع) اصفهان بر اساس سه معیار اجتماعی، اقتصادی و کالبدی با رویکرد نوزایی شهری میباشد. روش تحقیق بهصورت توصیفی- تحلیلی بوده و کاربردی میباشد. جامعه آماری ساکنین محدوده موردمطالعه و متخصصین شهری میباشند که 30 نفر بهصورت هدفمند انتخاب و پرسشنامهها بین آنها توزیعشده است. از طریق روش سوات به تحلیل وضعیت موجود پرداخته و زیرمعیارهای اجتماعی، اقتصادی، کالبدی و همچنین گزینههای نوزایی شهری از طریق مدل تحلیل شبکهای (ANP) اولویتبندی گردیدهاند. نتایج این پژوهش حاکی از آن است که مهمترین معیار در جهت ارتقا کیفیت زندگی، معیار اقتصادی با وزن 41/0 و در رده بعد معیار کالبدی با وزن 31/0 و درنهایت معیار اجتماعی با وزن 25/0 میباشد. در زیر معیار اجتماعی میزان رضایت از محله، در زیر معیار اقتصادی بازار مسکن و زمین، در زیر معیار کالبدی نظارت بر ساختوساز جدید و در گزینههای نوزایی شهری برنامههای توسعه مناسب و انعطافپذیر از مهمترین عوامل تأثیرگذار بر کیفیت زندگی در محدوده مورد مطالعه شناختهشدهاند. بر این مبنا راهکارهایی همچون برقراری تعادل بین عملکردهای بافت از طریق تزریق فعالیتهای تجاری و گردشگری، تدوین ضوابط شهرسازی با در نظر گرفتن اقتصاد زمین، نظارت بر نظام انسانی در ساختوسازهای جدید برای جلوگیری از کمارزش شدن بناهای باارزش جهت احیا مجدد این محدوده میتواند ارائه گردد.
پرونده مقاله
فصلنامه علمی و پژوهشی پژوهش و برنامه ریزی شهری
,
شماره4,سال
12
,
پاییز
1400
در شهرهای امروزی جای خالی فضاهایی برای جذب و نگهداشت گروههای شهری خلاق بیشتر احساس میشود. فضاهایی که بتوانند هم محلی برای بروز خلاقیت شهروندان بوده و هم بهعنوان فضایی برای تعاملات و فعالیتهای دانشمحور و خلاقانه در شهر در جذب افکار نوآورانه شهروندان نقشآفرینی کنند. چکیده کامل
در شهرهای امروزی جای خالی فضاهایی برای جذب و نگهداشت گروههای شهری خلاق بیشتر احساس میشود. فضاهایی که بتوانند هم محلی برای بروز خلاقیت شهروندان بوده و هم بهعنوان فضایی برای تعاملات و فعالیتهای دانشمحور و خلاقانه در شهر در جذب افکار نوآورانه شهروندان نقشآفرینی کنند. هدف از این پژوهش، ارائه مدلی جهت بررسی شاخصههای شهر خلاق در منطقه 3 شهر یزد است. روش تحقیق، توصیفی- تحلیلی و از نظر ماهیت، کاربردی است. با مرور ادبیات پژوهش و اخذ نظر خبرگان، 10 شاخص اصلی شناسایی شده؛ سپس پرسشنامه ماتریسی ساختیافته برای تعیین ارتباطات بین این شاخصها تدوین و دادههای حاصل از پرسشنامه با استفاده از مدلسازی ساختاری تفسیری (ISM)، تحلیل و در 8 سطح در یک شبکه تعاملی ترسیم شد. همچنین، قدرت نفوذ و میزان وابستگی این شاخصها نسبت به هم بررسی شد. طبق یافتههای پژوهش، پرنفوذترین شاخص در ماتریس قدرت نفوذ-وابستگی، شاخص «آموزش عالی» و وابستهترین شاخص «سرزندگی فضای شهری» است؛ در نتیجه، شاخص «آموزش عالی» یکی از مهمترین و کلیدیترین شاخصهای شهر خلاق و «سرزندگی فضای شهری» متأثر از دیگر شاخصهای شهر خلاق میباشد. لذا تحقق شهر خلاق در گرو توجه ویژه مسئولان به شاخص «آموزش عالی» در منطقه 3 شهر یزد است و باید سازمانهای مربوطه با این نگرش، برنامههای بلندمدت خود را جهت تحقق شهر خلاق طراحی کنند. در نتیجه راهبردهایی همچون استفاده از تواناییهای دانشگاههای همکار جهت انجام پروژههای خلاقیتمحور، برگزاری کارگاههای خلاقیت و کارآفرینی در زمینه هنرهای بومی و صنایع دستی، استفاده از تسهیلات دولتی و سرمایهگذاری بخش خصوصی پیشنهاد میشود.
پرونده مقاله
سکوی نشر دانش
سند یا سکوی نشر دانش ،سامانه ای جهت مدیریت حوزه علمی و پژوهشی نشریات دانشگاه آزاد می باشد