دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی
,
شماره1,سال
21
,
بهار
1399
این پژوهش با هدف تبیین رفتار خرافی بر اساس سبکهای دلبستگی و اضطراب انجام شد. طرح پژوهش از نوع همبستگی بود و جامعة آماری شامل دانشجویان دانشگاه بوعلی در سال تحصیلی 96-95 که 12874 نفر بودند. از این تعداد 370 نفر به روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. در این پ چکیده کامل
این پژوهش با هدف تبیین رفتار خرافی بر اساس سبکهای دلبستگی و اضطراب انجام شد. طرح پژوهش از نوع همبستگی بود و جامعة آماری شامل دانشجویان دانشگاه بوعلی در سال تحصیلی 96-95 که 12874 نفر بودند. از این تعداد 370 نفر به روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. در این پژوهش از پرسشنامههای رفتار خرافی (محقق ساخته، 2017) سبکهای دلبستگی هازان و شیور (Hazan & Shaver, 1987) و اضطراب حالت- صفت اسپیلبرگر (Speilberger, 1970) استفاده و تحلیل دادهها با روش رگرسیون چندگانه صورت گرفت. نتایج نشان داد از لحاظ آماری اضطراب میتواند رفتار خرافی را در دانشجویان تبیین کند. همچنین سبکهای دلبستگی قادر به تبیین این رفتار هستند. اضطراب حالت نمیتواند رفتار خرافی را پیشبینی نماید، اما اضطراب صفت قادر به پیشبینی این رفتار است. همچنین سبکدلبستگی اجتنابی میتواند رفتار خرافی را پیشبینی کند. سبک دلبستگی دوسوگرا بیشتر از سبک اجتنابی رفتار خرافی را پیشبینی مینماید. مقدار p برای دلبستگی ایمن 171/0 غیر معنیدار به دست آمد، بنابراین دلبستگی ایمن نمیتواند این رفتار را پیشبینی کند. در مورد یافتهها میتوان گفت اضطراب بهویژه اضطراب صفت در ایجاد رفتار خرافی مؤثر است. افراد با اضطراب صفت، آمادگی بالایی برای انجام این رفتار دارند. از سوی دیگر سبکهای دلبستگی ناایمن بهخصوص دلبستگی دوسوگرا که بنا به تحقیقات با اضطراب رابطه بالایی دارد در ایجاد این رفتار نقش دارند.
پرونده مقاله
پژوهش در برنامه ریزی درسی
,
شماره5,سال
11
,
زمستان
1393
هدف این پژوهش، شناسایی اثربخشی روش تدریس تفکر استقرایی بر افزایش خلاقیت دانشآموزان پسر پایه دوم متوسطه شهر همدان در درس زیست شناسی بود. طرح پژوهشی مورد استفاد از نوع آزمایشی با دو گروه آزمایش و کنترل همراه با پیش آزمون و پس آزمون با انتخاب تصادفی بود. جامعه آماری آن کل چکیده کامل
هدف این پژوهش، شناسایی اثربخشی روش تدریس تفکر استقرایی بر افزایش خلاقیت دانشآموزان پسر پایه دوم متوسطه شهر همدان در درس زیست شناسی بود. طرح پژوهشی مورد استفاد از نوع آزمایشی با دو گروه آزمایش و کنترل همراه با پیش آزمون و پس آزمون با انتخاب تصادفی بود. جامعه آماری آن کلیه دانشآموزان پسر پایه دوم مقطع متوسطه دبیرستانهای روزانه و دولتی شهر همدان و روش نمونهگیری از نوع خوشهای است. در چهارچوب طرح آزمایشی 60 نفر از دانشآموزان به صورت تصادفی در دو گروه 30 نفری قرار گرفتند. در ابتدا از آزمودنیها پیش آزمون با آزمون خلاقیت Abedi, 1993)) به عمل آمد. طرح آزمایشی طی 7 جلسه اجرا شد و پس از اتمام جلسات آموزشی از هر دو گروه پس آزمون (آزمون خلاقیت عابدی) به عمل آمد. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها در تمامی فرضیهها از تجزیه و تحلیل واریانس چند متغیره (MANOVA) و نرم افزار spss 21 استفاده شد. آموزش به روش تفکر استقرایی بر رشد خلاقیت دانشآموزان معنادار بود (01/0p < ، 1df=، (F=32/22 . همچنین به کارگیری این روش تدریس بر رشد قابلیت بسط (01/0p < ، 1df=، (F=27/13 ، سیالی (01/0p < ، 1df=، (F=23/14 ، ابتکار (01/0p < ، 1df=، (F=51/16 ، انعطاف پذیری (01/0p < ، 1df=، (F=90/9 معنادار بود.
پرونده مقاله
پژوهش در برنامه ریزی درسی
,
شماره2,سال
14
,
تابستان
1396
هدف از انجام این پژوهش، اثربخشی آموزش از طریق حل مسئله بر تغییرپذیری سبکشناختی وابسته به زمینه به مستقل از زمینه دانشآموزان بود. روش تحقیق آزمایشی، با پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری کلیه شامل همه دانشآموزان سال اول متوسطه پسر و دختر منطقه هلیلان چکیده کامل
هدف از انجام این پژوهش، اثربخشی آموزش از طریق حل مسئله بر تغییرپذیری سبکشناختی وابسته به زمینه به مستقل از زمینه دانشآموزان بود. روش تحقیق آزمایشی، با پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری کلیه شامل همه دانشآموزان سال اول متوسطه پسر و دختر منطقه هلیلان (کهره) استان ایلام در سال تحصیلی 1393-1392 و روش نمونهگیری بهصورت خوشهای چند مرحلهای بود. نمونه شامل 300 نفر از دانشآموزان بود (163 نفر پسر و 137 دختر) که بعد از مشخص شدن سبکشناختی آنها بهصورت جایگزینی تصادفی در چهار گروه 20 نفری (دو گروه آزمایش و دو گروه کنترل) قرار گرفتند. ابزار پژوهش، آزمون تصاویر پنهان ویتکین و همکاران (1971) بود و مداخله آزمایشی برای هر کدام از گروههای آزمایش طی 6 اجرا شد و پس از اتمام جلسههای آموزشی از هر چهار گروه پسآزمون به عمل آمد. دادهها با استفاده از SPSS21 و آزمون کوواریانس دوراهه و تی همبسته تحلیل شدند. نتایج نشان داد که اثربخشی آموزش از طریق حل مسئله موجب تغییرپذیری سبکشناختی وابسته به زمینه به مستقل از زمینه دانشآموزان دختر و پسر میشود؛ بنابراین با بهکارگیری روش حل مسئله میتوانیم سبکشناختی دانشآموزان را از وابسته به زمینه، به نابسته به زمینه تغییر دهیم.
پرونده مقاله
پژوهش در برنامه ریزی درسی
,
شماره1,سال
12
,
بهار
1394
هدف پژوهش شناسایی اثربخشی روش تدریس تفکر استقرایی بر سطوح یادگیری (یادآوری، فهمیدن، کاربستن) دانشآموزان پسر پایه دوم متوسطه شهر همدان در درس زیست شناسی بود. طرح پژوهشی مورد استفاد از نوع آزمایشی(چهارگروهی سولومون) بود. جامعه آماری این پژوهش کلیه دانشآموزان پسر پایه دو چکیده کامل
هدف پژوهش شناسایی اثربخشی روش تدریس تفکر استقرایی بر سطوح یادگیری (یادآوری، فهمیدن، کاربستن) دانشآموزان پسر پایه دوم متوسطه شهر همدان در درس زیست شناسی بود. طرح پژوهشی مورد استفاد از نوع آزمایشی(چهارگروهی سولومون) بود. جامعه آماری این پژوهش کلیه دانشآموزان پسر پایه دوم مقطع متوسطه دبیرستانهای روزانه و دولتی شهر همدان و روش نمونهگیری از نوع خوشهای است. در این طرح از پرسشنامه محقق ساخته پیشرفت تحصیلی 30 سؤالی از نوع چهار گزینهای (با روایی محتوایی) استفاده شد که 10 سؤال اول آزمون را یادآوری (میزان یادگیری) و 20 سؤال بعد آزمون پیشرفت تحصیلی را فهمیدن و کاربستن (عمق یادگیری) اندازهگیری میکرد. در طرح آزمایشی 80 نفر از دانشآموزان به صورت تصادفی در چهار گروه (دوگروه کنترل و دو گروه آزمایشی) 20 نفری قرار گرفتند. در ابتدا از آزمودنیها با استفاده از آزمون محقق ساخته پیشرفت تحصیلی پیش آزمون به عمل آمد. طرح آزمایشی طی 7 جلسه اجرا شد و پس از اتمام جلسات آموزشی از هر چهار گروه پس آزمون (آزمون محقق ساخته پیشرفت تحصیلی) به عمل آمد. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها در تمامی فرضیهها از تجزیه و تحلیل واریانس چند متغیره (مانووا) استفاده شد. نتایج نشان داد آموزش به روش تفکر استقرایی بر میزان یادگیری (سطح یادآوری) دانشآموزان معنادار بود. ولی به کارگیری این روش تدریس بر عمق یادگیری (سطوح فهمیدن و کاربستن) معنادار نبود. بنابراین روش تدریس تفکر استقرایی میزان یادگیری دانشآموزان را در درس زیستشناسی افزایش میدهد اما نمیتواند عمق یادگیری آنان را ارتقا دهد.
پرونده مقاله
اندیشه و رفتار در روان شناسی بالینی
,
شماره5,سال
15
,
زمستان
1399
بهزیستی روانشناختی را میتوان تلاش برای تحقق توانایی های بالقوه ی فرد دانست. بهزیستی افراد بر نحوه ارزیابی آنها از زندگی و دیدگاهشان نسسبت به آن (مثبت یا منفی) تاثیر میگذارد هدف پژوهش حاضر تدوین مدل ساختاری برای تبیین بهزیستی روانشناختی بر مبنای نیرومندی ایگو و ابعاد چکیده کامل
بهزیستی روانشناختی را میتوان تلاش برای تحقق توانایی های بالقوه ی فرد دانست. بهزیستی افراد بر نحوه ارزیابی آنها از زندگی و دیدگاهشان نسسبت به آن (مثبت یا منفی) تاثیر میگذارد هدف پژوهش حاضر تدوین مدل ساختاری برای تبیین بهزیستی روانشناختی بر مبنای نیرومندی ایگو و ابعاد مثبت نگرش به زمان بود. برای این منظور طی یک پژوهش توصیفی از نوع همبستگی 367 نفر از دانشجویان دانشگاه بوعلی سینا با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و از نظر بهزیستی روانشناختی، نگرش به زمان و نیرومندی ایگو مورد ارزیابی قرار گرفتند. نتایج تحلیل رگرسیون و مدل یابی معادلات ساختاری نشان داد که مدل پیشنهادی از برازش مطلوبی برخوردار بود، به این معنا که نیرومندی ایگو می تواند بر بهزیستی روانشناختی با وساطت نگرش به زمان اثرگزار باشد، مقدار اثرگذاری در ابعاد آینده نگری مثبت (74/1b=، 001/0p=)، حال نگری مثبت (30/1b=، 015/0p=)، گذشته نگری مثبت (08/1b=، 036/0p=) بود. بنابراین افرادی که من نیرومندی دارند نگرش های زمانی مثبتی را در خود پرورش می دهند که بهزیستی روانشناختی آ ن ها را بالا میبرد. . براساس یافته ها می توان نتیجه گرفت که می توان با قدرتمند کردن من افراد نگرش های زمانی مثبتی در آن ها به وجود آورد در نتیجه بهزیستی روانشناختی را در آنها بالا برد.
پرونده مقاله
سکوی نشر دانش
سند یا سکوی نشر دانش ،سامانه ای جهت مدیریت حوزه علمی و پژوهشی نشریات دانشگاه آزاد می باشد