فهرست مقالات راضیه شیخ الاسلامی


  • مقاله

    1 - تبیین علّی خلاقیت: نقش سبک های دلبستگی و هیجانات مثبت و منفی
    ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی , شماره 2 , سال 8 , تابستان 1397
    زمینه: خلاقیت، عاملی مؤثر و کلیدی در حوزه فعالیت‌های علوم اجتماعی، روان‌شناسی و آموزش و پرورش است. در دنیای متمدن امروز، ابتکار، خلاقیت و توانایی حل مسئله از مهارت‌های کلیدی به شمار می‌آیند. عوامل متعددی بر خلاقیت اثرگذار است که سبک‌های دلبستگی و هیجانات مثبت و منفی از چکیده کامل
    زمینه: خلاقیت، عاملی مؤثر و کلیدی در حوزه فعالیت‌های علوم اجتماعی، روان‌شناسی و آموزش و پرورش است. در دنیای متمدن امروز، ابتکار، خلاقیت و توانایی حل مسئله از مهارت‌های کلیدی به شمار می‌آیند. عوامل متعددی بر خلاقیت اثرگذار است که سبک‌های دلبستگی و هیجانات مثبت و منفی از جمله آن عوامل هستند. هدف: هدف از پژوهش حاضر، تبیین نقش واسطه‌ای هیجانات مثبت و منفی در رابطه بین سبک‌های دلبستگی و خلاقیت دانشجویان بود. روش: طرح پژوهش حاضر از نوع همبستگی بوده که در آن روابط علی بین متغیرها در قالب مدل‌یابی معادلات ساختاری مورد مطالعه قرار گرفت. جامعه آماری پژوهش حاضر، شامل تمامی دانشجویان پسر و دختر مقطع کارشناسی دانشگاه آزاد اسلامی در سال تحصیلی 95-1394 بود که از این بین، 572 دانشجو (329 دختر و 243 پسر) از هر پنج دانشکده دانشگاه آزاد اسلامی اهواز (دانشکده فنی-مهندسی، پرستاری، علوم پایه، کشاورزی و انسانی) با روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای انتخاب شدند و مقیاس دلبستگی تجدید نظر شده بزرگسالان (کولینز و رید،1990)، عواطف مثبت و منفی (برادشاو، 2009) و خلاقیت (عابدی، 1372) را تکمیل کردند. یافته‌ها: نتایج معادلات ساختاری با استفاده از نرم‌افزار Amos نسخه 22 حاکی از برازش خوب مدل نهایی با داده‌های پژوهش بود (98/0=CFI، 97/0=NFI، 98/0=GFI، 98/0=IFI ، 5/2=X2/df، 050/0=RMSEA، 884/0=PCLOSE). نتایج تحلیل مسیر نشان داد که سبک‌های دلبستگی ایمن و دوسوگرا، اثر مستقیم بر خلاقیت دارند. همچنین، سبک‌های دلبستگی، هیجانات مثبت و منفی را تحت تأثیر قرار دادند. علاوه بر این، نقش واسطه‌ای هیجان منفی در رابطه بین سبک‌های دلبستگی و خلاقیت مورد تأیید قرار گرفت. نتیجه‌گیری: در مجموع، نتایج این پژوهش نشانگر نقش تعیین‌کننده سبک‌های دلبستگی و هیجان در خلاقیت دانشجویان است. پرونده مقاله

  • مقاله

    2 - نقش واسطه‌ای نمویافتگی عاطفی در رابطه بین الگوهای ارتباطی خانواده و همدلی
    روان‌شناسی تحولی: روان‌شناسان ایرانی , شماره 5 , سال 12 , زمستان 1394
    هدف پژوهش حاضر، تعیین نقش واسطه‌ای نمویافتگی عاطفی در رابطه بین الگوهای ارتباطی خانواده و همدلی بود. 300 دانشجو (179 دختر، 121 پسر) بر اساس روش نمونه‌برداری خوشه‌ای چندمرحله‌ای انتخاب شدند و پرسشنامه الگوهای ارتباطی خانواده (فیتزپاتریک و ریچی، 1994)، مقیاس نمویافتگی عاط چکیده کامل
    هدف پژوهش حاضر، تعیین نقش واسطه‌ای نمویافتگی عاطفی در رابطه بین الگوهای ارتباطی خانواده و همدلی بود. 300 دانشجو (179 دختر، 121 پسر) بر اساس روش نمونه‌برداری خوشه‌ای چندمرحله‌ای انتخاب شدند و پرسشنامه الگوهای ارتباطی خانواده (فیتزپاتریک و ریچی، 1994)، مقیاس نمویافتگی عاطفی (سینگ و بهارگاوا، 1974) و مقیاس همدلی (مهرابیان و اپستین، 1972) را تکمیل کردند. نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه به شیوه همزمان نشان دادند: الف) ابعاد الگوهای ارتباطی خانواده پیش‌بینی‌کننده مثبت معنادار همدلی بودند، ب) جهت‌گیری گفت‌وشنود پیش‌بینی‌کننده منفی معنادار همه مؤلفه‌های نمویافتگی عاطفی بود، پ) جهت‌گیری همنوایی پیش‌بینی‌کننده مثبت معنادار مؤلفه‌های بی‌ثباتی هیجانی و سازش نایافتگی اجتماعی بودند، و ت) نمویافتگی عاطفی در رابطه بین الگوهای ارتباطی خانواده و همدلی، نقش واسطه‌ای مهمی ایفا می‌کند. با توجه به نقش نیرومند جهت‌گیری گفت‌وشنود در پیش‌بینی همدلی، می‎توان گفت آموزش و ارتقای جهت‌گیری گفت‌وشنود در خانواده‌ها به افزایش نمویافتگی عاطفی و رفتارهای همدلانه منجر می‌شود. پرونده مقاله