هدف: این پژوهش اثربخشی آموزش راهبردهای شناختی و فراشناختی، ایروبیک و آموزش همزمان بر حافظه فعال کلامی دانش آموزان دارای اختلال نوشتن را مطالعه کرده است. روش: رویکرد این پژوهش کمی، نیمه-آزمایشی و با استفاده از طرح پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری با گروه کنترل می باشد. جامعه چکیده کامل
هدف: این پژوهش اثربخشی آموزش راهبردهای شناختی و فراشناختی، ایروبیک و آموزش همزمان بر حافظه فعال کلامی دانش آموزان دارای اختلال نوشتن را مطالعه کرده است. روش: رویکرد این پژوهش کمی، نیمه-آزمایشی و با استفاده از طرح پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری با گروه کنترل می باشد. جامعه آماری، کلیه دانش آموزان مقطع ابتدایی پایه دوم و سوم با ناتوانی ویژه یادگیری شهر مشهد در سال تحصیلی 98-1397 بودند. نمونه پژوهش 48 نفر بود که به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در چهار گروه آموزش راهبردهای شناختی و فراشناختی، ایروبیک، آموزش همزمان و کنترل قرارگرفتند. برای جمع آوری داده های پژوهش از مصاحبه ی تشخیصی DSM-V و آزمون هوشی استنفورد بینه کامکاری استفاده شد. یافته ها: در نتایج پس آزمون و پیگیری، گروه آموزش راهبردهای شناختی و فراشناختی با ایروبیک، آموزش همزمان تفاوت معناداری را نسبت به گروه کنترل نشان دادند (05/0>P). میانگین گروه راهبردهای شناختی و فراشناختی از گروه ایروبیک و کنترل بیشتر و از گروه آموزش همزمان کمتر بود. گروه ایروبیک نیز تفاوت معناداری با گروه آموزش همزمان و کنترل داشت (01/0>P). گروه ایروبیک میانگین بیشتری نسبت به گروه کنترل و میانگین کمتری نسبت به گروه آموزش همزمان داشت. تفاوت گروه آموزش همزمان با گروه کنترل نیز در پس آزمون و پیگیری معنادار است (01/0>P). نتیجه گیری: با توجه به نتایج پژوهش مشخص است که تأثیر استفاده همزمان از آموزش های شناختی و فراشناختی و تمرین ایروبیک نسبت به زمانی که از این روش ها به تنهایی استفاده می شود، بیشتر است.
پرونده مقاله
دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی
,
شماره1,سال
23
,
بهار
1401
هدف از انجام این پژوهش بررسی تاثیر روان نمایشگری بر اختلال اضطراب اجتماعی و حساسیت بین فردی نوجوانان دختر دوره دوم متوسطهبود. این مطالعه نیمه آزمایشی و از نوع پیش آزمون پس آزمون با گروه کنترل بوده است. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان پایه یازدهم دوره متوسطه دوم شهر کر چکیده کامل
هدف از انجام این پژوهش بررسی تاثیر روان نمایشگری بر اختلال اضطراب اجتماعی و حساسیت بین فردی نوجوانان دختر دوره دوم متوسطهبود. این مطالعه نیمه آزمایشی و از نوع پیش آزمون پس آزمون با گروه کنترل بوده است. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان پایه یازدهم دوره متوسطه دوم شهر کرج در سال تحصیلی 98-1397 بودند که بر اساس نمره غربالگری در پیشآزمون ها تعیین شدند. تعداد 30 نفر به صورت تصادفی برای پاسخگویی به دو پرسشنامه پژوهش شامل مقیاس اضطراب اجتماعی نوجوانان پاکلک(Puklek, 1997) و پرسشنامه حساسیت بین فردی بویس و پارکر (Boyce & Parker, 1989) انتخاب شدند.گروه آزمایش به مدت 8 جلسه 90 دقیقهای تحت درمان با رویکرد روان نمایشگری قرار گرفتند. نتایج تحلیل مانکوا دادهها نشان داد که گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل پس از پایان جلسات، کاهش معناداری در نمرات اضطراب اجتماعی و حساسیت بین فردی پیدا کردند (P≤0/01). بنابراین روان نمایشگری با بهرهگیری از هنر نمایش در درمان و به کارگیری و ایجاد تغییراتی همچون بیرونی و عینی ساختن تخیلات و گرایشهای درونی و خلق واقعیتهای جدید موجب برونریزی و پالایش روانی فرد و در نتیجه افزایش سلامت روان و کاهش نشانگان اضطرابی و حساسیت بین فردی در روابط فرد میگردد.
پرونده مقاله
فن آوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی
,
شماره2,سال
6
,
تابستان
1395
پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه ویژگیهای شخصیتی و راهبردهای فراشناختی دانشجو- معلمان با خودکارآمدی رایانهای آنان در سال 1394 انجام شد. روش پژوهش، توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری، شامل 953 دانشجو- معلم کارشناسی ناپیوسته دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی بود. از میان چکیده کامل
پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه ویژگیهای شخصیتی و راهبردهای فراشناختی دانشجو- معلمان با خودکارآمدی رایانهای آنان در سال 1394 انجام شد. روش پژوهش، توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری، شامل 953 دانشجو- معلم کارشناسی ناپیوسته دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی بود. از میان آنها، 280 نفر به صورت تصادفی طبقهای با توجه به رشته تحصیلی شامل رشتههای مطالعات اجتماعی، ادبیات فارسی، ریاضیات، ادبیات عرب، امور تربیتی و ادبیات زبان انگلیسی، انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها، شامل پرسشنامههای خودکارآمدی رایانه مورفی، ویژگیهای شخصیتی نئو و فراشناخت حالتی اونیل و عابدی بود. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از آمار توصیفی و آمار استنباطی، شامل رگرسیون چندگانه انجام شد. نتایج رگرسیون همزمان حاکی از آن بود که روانرنجوری و موافق بودن رابطه منفی و گشودگی به تجربه رابطه مثبت با خودکارآمدی رایانهای دارند. نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که ویژگی گشودگی به تجربه رابطه مثبت با خودکارآمدی رایانهای دارد. همچنین، راهبرد شناختی با خودکارآمدی رایانهای رابطه مثبت دارد.
پرونده مقاله
ﻧﻮﺟﻮانی ﯾﮑﯽ از ﻣﻬﻤﺘﺮﯾﻦ ردهﻫﺎی ﺳﻨﯽ است که به دلیل افزایش مشکلات نوجوانان در حوزه های فردی و اجتماعی، اﺣﺘﻤـــﺎل ایجاد تحریفاتﺷــﻨﺎﺧﺘﯽ در این سن اﻓﺰاﯾﺶ ﻣﯽیابد. پژوهش حاضر به منظور هنجاریابی ابزار سنجش باورهای غیر عقلانی برنارد (1988) صورت گرفته است .جامعه آماری این پژوهش چکیده کامل
ﻧﻮﺟﻮانی ﯾﮑﯽ از ﻣﻬﻤﺘﺮﯾﻦ ردهﻫﺎی ﺳﻨﯽ است که به دلیل افزایش مشکلات نوجوانان در حوزه های فردی و اجتماعی، اﺣﺘﻤـــﺎل ایجاد تحریفاتﺷــﻨﺎﺧﺘﯽ در این سن اﻓﺰاﯾﺶ ﻣﯽیابد. پژوهش حاضر به منظور هنجاریابی ابزار سنجش باورهای غیر عقلانی برنارد (1988) صورت گرفته است .جامعه آماری این پژوهش شامل دانشآموزان دختر دوره دوم متوسطه منطقه 5 شهر تهران در سال 1398بود که با روش نمونه گیری خوشه ای دو مرحله ای، 274 نفر از دانشآموزان پرسشنامه باورهای غیرعقلانی را تکمیل کردند. آلفای کرونباخ پرسشنامه 77/0 به دست آمد. برای تحلیل دادهها ابتدا از روش تحلیل عاملی تاییدی استفاده شد و اگر چه تعداد ماده ها کاهش یافت، تعداد سازهها همانند سازه اصلی 4 سازه باقی ماند، با توجه به حذف دو گویه در استخراج عاملهای اصلی و عدم برازش سطح قابل قبول شاخصها، گویههای 26 گانه پرسشنامه با استفاده از تحلیلعاملی اکتشافی تحلیل شد. با چرخش واریماکس، یافتهها از مدل مفروضه پرسشنامه از وجود 4 عامل زیربنایی حمایت نمود. در ادامه با توجه به محتوای گویهها، عاملهای اول، دوم، سوم و چهارم به ترتیب تحقیر خود، بیتحملی قوانین ناامیدکننده، بیتحملی ناکامی در تکالیف و توقع انصاف و بیتحملی نقض قواعد توسط دیگران نامگذاری شدند. در نهایت پرسشنامه با 25 ماده و 4 سازه جدید استخراج گردید که می تواند 58/21 درصد واریانس کل را توجیه کند.
پرونده مقاله
سکوی نشر دانش
سند یا سکوی نشر دانش ،سامانه ای جهت مدیریت حوزه علمی و پژوهشی نشریات دانشگاه آزاد می باشد