فهرست مقالات زهرا مصباح


  • مقاله

    1 - تجربه زیسته نوجوانان دختر دارای باورهای غیرمنطقی، یک پژوهش تحلیل روایتی
    تعالی مشاوره و روان درمانی , شماره 2 , سال 10 , تابستان 1400
    هدف: پژوهش حاضر به منظور تعیین عوامل مشترک و زمینه‌ساز ایجاد باورهای غیرمنطقی در تحریفات‌شناختی نوجوانان دختر به بررسی تجربه زیسته نوجوانان دختر دارای باورهای غیرمنطقی، می‌پردازد. روش: تحقیق کیفی حاضر پدیدارشناسی در پارادایم تفسیری با روش تحلیل روایتی با الگوی تحلیل کث چکیده کامل
    هدف: پژوهش حاضر به منظور تعیین عوامل مشترک و زمینه‌ساز ایجاد باورهای غیرمنطقی در تحریفات‌شناختی نوجوانان دختر به بررسی تجربه زیسته نوجوانان دختر دارای باورهای غیرمنطقی، می‌پردازد. روش: تحقیق کیفی حاضر پدیدارشناسی در پارادایم تفسیری با روش تحلیل روایتی با الگوی تحلیل کثرت گرا بود. جامعه آماری دانش‌آموزان دختر دوره دوم متوسطه منطقه 2و 5 آموزش و پرورش شهر تهران در سال تحصیلی1399-1398 بودند. 274 دانش آموز پرسشنامه سنجش باورهای غیرمنطقی نوجوانان برنارد (1988) را تکمیل کردند که از آن میان 16 نفر بر اساس ملاک‌های ورود و به صورت هدفمند به دلیل داشتن نمره 5/1 واحد انحراف معیار بیش از میانگین انتخاب شدند. سپس12 نفر تا رسیدن به اشباع نظری مطالعه شدند. گردآوری داده‌ها با مصاحبه نیمه ساختار یافته مک آدامز بود. یافته‎ها: یافته‌های تحقیق پس از طی فرایند کدگذاری، اشتراکات مفهومی را در بین نوجوانان دارای باورهای غیرمنطقی در 5 مضمون اصلی و 9 زیر مضمون نشان داد. این نوجوانان دارای پنج ویژگی مشترک خودکارآمدی پایین، مهارت‎های ارتباطی ضعیف و نامناسب با دیگران، ارتباط ضعیف و نامناسب با خداوند، الگوی ناکارآمد رابطه والد فرزندی و مشکلات آسیب‌زایی در دوران کودکی بودند. نتیجه‌گیری: در مداخلات درمان این نوجوانان جهت کاهش باورهای غیرمنطقی می‌توان بر نقش ضعف در مهارتهای ارتباطی، خودکارآمدی و ارتباطات با خداوند توجه بیشتری داشت و در مداخلات پیشگیری، مشکلات آسیب‌زای دوران کودکی مانند طرد و محرومیت‌های هیجانی و نقش سبک فرزندپروری ناکارامد را در ایجاد باورهای غیرمنطقی مورد توجه قرار داد تا با اطمینان بیشتری جهت آموزش و بهبود سلامت روان نوجوانان حرکت کرد. پرونده مقاله

  • مقاله

    2 - استانداردسازی نسخه ایرانی مقیاس باورهای غیرعقلانی نوجوان برنارد
    روان سنجی , شماره 5 , سال 9 , زمستان 1399
    ﻧﻮﺟﻮانی ﯾﮑﯽ از ﻣﻬﻤﺘﺮﯾﻦ رده‌ﻫﺎی ﺳﻨﯽ است که به دلیل افزایش مشکلات نوجوانان در حوزه های فردی و اجتماعی، اﺣﺘﻤـــﺎل ایجاد تحریفاتﺷــﻨﺎﺧﺘﯽ در این سن اﻓﺰاﯾﺶ ﻣﯽیابد. پژوهش حاضر به منظور هنجاریابی ابزار سنجش باورهای غیر عقلانی برنارد (1988) صورت گرفته است .جامعه آماری این پژوهش چکیده کامل
    ﻧﻮﺟﻮانی ﯾﮑﯽ از ﻣﻬﻤﺘﺮﯾﻦ رده‌ﻫﺎی ﺳﻨﯽ است که به دلیل افزایش مشکلات نوجوانان در حوزه های فردی و اجتماعی، اﺣﺘﻤـــﺎل ایجاد تحریفاتﺷــﻨﺎﺧﺘﯽ در این سن اﻓﺰاﯾﺶ ﻣﯽیابد. پژوهش حاضر به منظور هنجاریابی ابزار سنجش باورهای غیر عقلانی برنارد (1988) صورت گرفته است .جامعه آماری این پژوهش شامل دانش‌آموزان دختر دوره دوم متوسطه منطقه 5 شهر تهران در سال 1398بود که با روش نمونه گیری خوشه ای دو مرحله ای، 274 نفر از دانش‌آموزان پرسشنامه باورهای غیرعقلانی را تکمیل کردند. آلفای کرونباخ پرسشنامه 77/0 به دست آمد. برای تحلیل داده‌ها ابتدا از روش تحلیل عاملی تاییدی استفاده شد و اگر چه تعداد ماده ها کاهش یافت، تعداد سازه‌ها همانند سازه اصلی 4 سازه باقی ماند، با توجه به حذف دو گویه در استخراج عامل‌های اصلی و عدم برازش سطح قابل قبول شاخص‌ها، گویه‌های 26 گانه پرسشنامه با استفاده از تحلیل‌عاملی اکتشافی تحلیل شد. با چرخش واریماکس، یافته‌ها از مدل مفروضه پرسشنامه از وجود 4 عامل زیربنایی حمایت نمود. در ادامه با توجه به محتوای گویه‌ها، عامل‌های اول، دوم، سوم و چهارم به ترتیب تحقیر خود، بی‌تحملی قوانین ناامیدکننده، بی‌تحملی ناکامی در تکالیف و توقع انصاف و بی‌تحملی نقض قواعد توسط دیگران نامگذاری شدند. در نهایت پرسشنامه با 25 ماده و 4 سازه جدید استخراج گردید که می تواند 58/21 درصد واریانس کل را توجیه کند. پرونده مقاله