فهرست مقالات مجید علی عسگری


  • مقاله

    1 - بررسی تأثیر روش تدریس فعال بر عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان در درس علوم پایه سوم راهنمایی شهر اندیمشک
    پژوهش در برنامه ریزی درسی , شماره 5 , سال 12 , زمستان 1394
    پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر روش تدریس فعال بر عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان در درس علوم شهرستان اندیمشک انجام گرفته است. جامعه آماری شامل کلیه معلمان درس علوم و دانش‌آموزان پایه سوم راهنمایی شهرستان اندیمشک بود، که تعداد 12 نفر از معلمان علوم و 288 دانش‌آموز با روش نمونه چکیده کامل
    پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر روش تدریس فعال بر عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان در درس علوم شهرستان اندیمشک انجام گرفته است. جامعه آماری شامل کلیه معلمان درس علوم و دانش‌آموزان پایه سوم راهنمایی شهرستان اندیمشک بود، که تعداد 12 نفر از معلمان علوم و 288 دانش‌آموز با روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه جایگزین شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه خودسنجی معلمان ویژه روش تدریس فعال/ غیرفعال و پرسشنامه محقق ساخته عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان استفاده شد.روایی آزمون محقق ساخته با اعمال نظر متخصصان تأیید شد و برای تعیین محاسبه پایایی آزمون از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد که مقدار پایایی آن 93/0 به دست آمد. داده‌های به حاصل شده با استفاده از آزمون‌های تحلیل واریانس عاملی و تحلیل واریانس یکراهه و آزمون تعقیبی شفه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد که روش تدریس فعال در پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان از روش سنتی مؤثرتر است. اما با توجه به جنسیت تفاوت معناداری بین دانش‌آموزان دختر و پسر مشاهده نشد. پرونده مقاله

  • مقاله

    2 - مقایسه تعلیم دانش‌آموزان ابتدائی مطابق با ارزش‌های اسلامی در کشورهای جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان
    پژوهش در برنامه ریزی درسی , شماره 2 , سال 14 , تابستان 1396
    هدف تحقیق حاضر بررسی مقایسه‌ای تعلیم دانش‌آموزان ابتدائی مطابق با ارزش‌های اسلامی در کشورهای جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان است. تحقیق حاضر یک تحقیق تحلیل محتوا و مقایسه‌ای است که در آن کتاب‌های درسی دو کشور در دوره 4 پایه ابتدایی مورد بررسی قرارگرفته‌اند. همچنی چکیده کامل
    هدف تحقیق حاضر بررسی مقایسه‌ای تعلیم دانش‌آموزان ابتدائی مطابق با ارزش‌های اسلامی در کشورهای جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان است. تحقیق حاضر یک تحقیق تحلیل محتوا و مقایسه‌ای است که در آن کتاب‌های درسی دو کشور در دوره 4 پایه ابتدایی مورد بررسی قرارگرفته‌اند. همچنین نمونه‌ای از 400 دانش‌آموز و 280 معلم در دو کشور جمهوری آذربایجان و جمهوری اسلامی ایران به روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای انتخاب و مورد مقایسه قرار گرفته‌اند. ابزار به‌کار گرفته شده برای مقایسه معلمان و دانش‌آموزان پرسشنامه محقق ساخته آگاهی و عمل به احکام دینی است. نتایج تحقیق نشان داد که تعداد موارد مربوط به ارزش‌های اسلامی در کتب درسی ایران 271 مورد و در کتب درسی کشور آذربایجان 34 مورد است. همچنین نتایج تحلیل واریانس نشان داد که از نظر آگاهی و عمل به مفاهیم دینی و ارزش‌های معنوی بین دانش‌آموزان دو کشور تفاوت معنی‌داری وجود دارد. این نتیجه در مورد معلمان نیز مورد تأیید قرار گرفت. نتایج تحقیق بالا بودن تأکید بر ارزش‌های اسلامی در محتوای درسی و همچنین آگاهی و عمل به آن را در معلمان و دانش‌آموزان ایران در مقایسه با کشور آذربایجان است. پرونده مقاله

  • مقاله

    3 - مدرسه‌درخانه؛ فرصت یا تهدید در نظام آموزشی ایران؟!
    پژوهش در برنامه ریزی درسی , شماره 1 , سال 17 , بهار 1399
    این پژوهش با هدف بررسی مفهوم مدرسه‌درخانه، جایگاه آن در داخل و خارج از کشور و جنبه فرصت یا تهدید بودن آن در ایران انجام شد. برای دستیابی به این تبیین، با استفاده از روش سنتزپژوهی، جمعاً تعداد 127 پژوهش مورد مطالعه و بررسی قرار گرفت. پس‌ازآن، 95 اثر شامل کتاب، مقاله و پا چکیده کامل
    این پژوهش با هدف بررسی مفهوم مدرسه‌درخانه، جایگاه آن در داخل و خارج از کشور و جنبه فرصت یا تهدید بودن آن در ایران انجام شد. برای دستیابی به این تبیین، با استفاده از روش سنتزپژوهی، جمعاً تعداد 127 پژوهش مورد مطالعه و بررسی قرار گرفت. پس‌ازآن، 95 اثر شامل کتاب، مقاله و پایان‌نامه؛ با روشی نظام‌مند انتخاب، واکاوی محتوایی و دسته‌بندی شدند. معیار انتخاب این مطالعات، بررسی مؤلفه‌های فوق طی سال‌های 2018-1976 برای 60 سند خارجی و 1396-1370 در 35 اثر داخلی بود. سپس ترکیبی از یافته‌های به‌دست‌آمده، طبق اصول تلفیق، بازاندیشی و بازآرایی داده‌ها ارائه شد. در پایان هر بخش نیز، تجمیع یافته‌ها و نتیجه‌گیری کلی، در صورت ضرورت ارائه شده است. نتایج نشان داد؛ به دلیل برخی عوامل آموزشی مانند کمبود امکانات، حافظه‌محوری، کمبود خلاقیت، کتاب‌محوری و... و نیز عوامل ارزشی از قبیل؛ تضاد ارزش‌های دینی و اجتماعی، توجه به علایق کودکان، دوست‌داشتنی‌بودن مدرسه‌درخانه و..، استفاده از این رویکرد یک فرصت آموزشی به شمار می‌آید؛ که بر ابعاد تهدیدزای آن مانند؛ عدم رسمیت قانونی، صرف وقت زیاد، کمبود ابزارهای کنترل و... برتری دارد. توجه به رویکردهای نوین آموزشی، شکستن انحصار آموزش رسمی و انجام پژوهش‌های کاربردی در این زمینه، به‌عنوان پیشنهاد ارائه شده است. پرونده مقاله

  • مقاله

    4 - شناسایی و اعتباربخشی مؤلفه‌های برنامه درسی حل مسئله به‌منظور آموزش دانشجویان پرستاری
    پژوهش در برنامه ریزی درسی , شماره 2 , سال 17 , تابستان 1399
    پژوهش حاضر با هدف شناسایی و اعتباربخشی مؤلفه‌های برنامه درسی حل مسئله به‌منظور آموزش دانشجویان پرستاری انجام پذیرفت. روش پژوهش، ترکیبی بوده (کیفی از نوع اکتشافی و کمی از نوع پیمایشی) بدین‌صورت که ابتدا از طریق فیش‌برداری متون و مصاحبه نیمه‌ساختاریافته با 12 نفر (6 متخصص چکیده کامل
    پژوهش حاضر با هدف شناسایی و اعتباربخشی مؤلفه‌های برنامه درسی حل مسئله به‌منظور آموزش دانشجویان پرستاری انجام پذیرفت. روش پژوهش، ترکیبی بوده (کیفی از نوع اکتشافی و کمی از نوع پیمایشی) بدین‌صورت که ابتدا از طریق فیش‌برداری متون و مصاحبه نیمه‌ساختاریافته با 12 نفر (6 متخصص برنامه درسی و 6 مدرس پرستاری) که به روش هدفمند ملاک محور نمونه‌گیری شده بودند مؤلفه‌های برنامه درسی شناسایی و سپس از طریق توزیع پرسشنامه بین 40 نفر (20 متخصص برنامه درسی که به‌صورت هدفمند ملاک محور انتخاب شده بودند و 20 مدرس پرستاری که مورد سرشماری قرار گرفتند) مورد اعتباربخشی قرار گرفت. لازم به ذکر است که روایی پرسشنامه از طریق سنجش خبرگان (که سبب حذف 22 مؤلفه از 77 مؤلفه شد) و پایایی آن از طریق ضریب آلفای کرونباخ (بیش از 92/.) مشخص شد. به‌منظور تجزیه‌وتحلیل داده‌ها نیز از آمار توصیفی (جداول، نمودار و ...) و آمار استنباطی (خی دو) استفاده شد. در پایان یافته‌های پژوهش نشان داد که بیش از 85 درصد متخصصان برنامه درسی و مدرسان پرستاری، 55 مؤلفه باقی‌مانده از 77 مؤلفه مربوط به اهداف، محتوا، روش‌های یاددهی-یادگیری و ارزشیابی در الگوی مذکور را تأیید نموده‌اند؛ بنابراین الگوی تهیه شده می‌تواند در پرورش مهارت‌های حل مسئله دانشجویان نقش بسزایی داشته باشد. پرونده مقاله

  • مقاله

    5 - شناسایی موانع درس‌پژوهی در دورۀ ابتدایی از منظر کارگزاران آموزشی
    پژوهش در برنامه ریزی درسی , شماره 4 , سال 17 , پاییز 1399
    هدف پژوهش، کنکاش و تحلیل تجارب کارگزاران آموزشی دربارۀ موانع مرتبط با فرایند درس‌پژوهی در دورۀ ابتدایی و ارائه تمهیدات بود. این پژوهش در چارچوب رویکرد کیفی و با استفاده از روش تحقیق پدیدارشناسی صورت گرفته است. جامعۀ آماری پژوهش را کارگزاران آموزشی تشکیل دادند که از طریق چکیده کامل
    هدف پژوهش، کنکاش و تحلیل تجارب کارگزاران آموزشی دربارۀ موانع مرتبط با فرایند درس‌پژوهی در دورۀ ابتدایی و ارائه تمهیدات بود. این پژوهش در چارچوب رویکرد کیفی و با استفاده از روش تحقیق پدیدارشناسی صورت گرفته است. جامعۀ آماری پژوهش را کارگزاران آموزشی تشکیل دادند که از طریق روش نمونه‌گیری معیار محور، 20 نفر ازجمله سیاست‌گذاران آموزشی، رؤسای تکنولوژی آموزشی استان‌ها، راهبران آموزشی و متخصصین حوزۀ برنامه درسی تا رسیدن به اشباع داده‌ها، از طریق مصاحبۀ نیمه‌ساختارمند شرکت داده شدند. برای تحلیل داده‌ها از روش مقوله‌بندی با استفاده از نرم‌افزار مکس کیو دا (نسخۀ 2018) استفاده شد. اعتبارپذیری کدگذاری‌های انجام شده به‌وسیلۀ بررسی توسط اعضا، همسوسازی منابع داده‌ها و خود بازبینی پژوهشگر صورت گرفت و تکرارپذیری آن با استفاده از دو شاخص ثبات و تکرار داده‌ها انجام شد. یافته‌های پژوهش نشان داد موانع درس‌پژوهی در چهار مقوله موانع فرهنگی، سازمانی، ساختاری و حرفه‌ای بودند که تهدیدی برای مشارکت معلمان در فرایند درس‌پژوهی محسوب می‌شوند. همچنین برای رفع هر یک از این موانع، تمهیداتی باید اندیشید. بر اساس نتایج پژوهش، توصیه می‌شود که سیاست‌گذاران برای ارتقاء و توسعۀ درس‌پژوهی به‌عنوان یک فعالیت مشارکتی معلمان مستقر در مدرسه، برنامه‌های استراتژیک تهیه کنند. همچنین تمامی ذینفعان آموزش‌وپرورش باید در شکل‌گیری و نگهداری ساختارهای سازمانی که از مشارکت مؤثر معلمان در فرایند درس‌پژوهی حمایت می‌کند، مشارکت نمایند. پرونده مقاله

  • مقاله

    6 - کشف و ارائه الگوی مفهومی برنامه درسی پنهان در مدارس متوسطه (مطالعه موردی شهر سنندج)
    پژوهش در برنامه ریزی درسی , شماره 78 , سال 20 , پاییز 1402
    برنامه درسی پنهان در حقیقت فرایندی است در راستای مشاهده تعلیم و تربیت، تدریس و آموزش مدرسه به منزله متنی که باید تفسیر یا معانی پنهان آشکار گردد، است. مطالعه حاضر با هدف کشف و ارائه الگوی مفهومی برنامه درسی پنهان در مدارس متوسطه شهر سنندج انجام پذیرفته است. روش تحقیق مط چکیده کامل
    برنامه درسی پنهان در حقیقت فرایندی است در راستای مشاهده تعلیم و تربیت، تدریس و آموزش مدرسه به منزله متنی که باید تفسیر یا معانی پنهان آشکار گردد، است. مطالعه حاضر با هدف کشف و ارائه الگوی مفهومی برنامه درسی پنهان در مدارس متوسطه شهر سنندج انجام پذیرفته است. روش تحقیق مطالعه حاضر، ترکیبی با کاربرد روش های کمی و کیفی است. در روش کیفی از مصاحبه نیمه ساخت یافته و در روش کمی برای تکمیل اطلاعات کیفی از پرسشنامه استفاده شده است. نتایج مطالعه حاضر حاکی از اثر معنادار متغیرهای مستقل بر برنامه درسی پنهان بوده است. در این راستا، اثر استراتژی‌ها بر برنامه درسی پنهان مدارس متوسطه شهر سنندج بیشترین ضریب اثرگذاری بوده است و پس از آن نیز بستر شکل‌گیری برنامه درسی پنهان در جایگاه دوم قرار دارد در مجموع علاوه بر روابط ساختاری که همه معنادار شده‌اند، برای بعضی شاخص‌ها نیر یک نوع تحلیل عاملی در مدل وجود دارد، که اثر همه آنها نیز معنادار است و این بدان معنی است که شاخص‌های متغیرهای اصلی پژوهش به خوبی توانسته‌اند این متغیرها را تبیین کنند. پرونده مقاله