خانواده ایرانی طی دهههای اخیر بستر تغییرات فراوانی بوده است. این تغییرات در ابعاد مختلف خانواده از جمله بعد خانوار، نرخ ازدواج و طلاق، هدف از ازدواج و ... رخ داده است. هدف از پژوهش حاضر بررسی عوامل مؤثر بر تغییرات خانواده براساس پژوهشهای موجود در این حوزه است. روش انج چکیده کامل
خانواده ایرانی طی دهههای اخیر بستر تغییرات فراوانی بوده است. این تغییرات در ابعاد مختلف خانواده از جمله بعد خانوار، نرخ ازدواج و طلاق، هدف از ازدواج و ... رخ داده است. هدف از پژوهش حاضر بررسی عوامل مؤثر بر تغییرات خانواده براساس پژوهشهای موجود در این حوزه است. روش انجام این پژوهش مشتمل بر فراتحلیل کیفی و مرور نظاممند است. جامعه هدف، کلیه پژوهشهایی است که در قالب پایاننامه تحصیلات تکمیلی یا مقالات علمی-پژوهشی به چاپ رسیدهاند. کدگذاری و تحلیل دادهها نیز با استفاده از نرمافزار MAXQDA انجام شده است. برای دستیابی به هدف پژوهش حاضر 57 مورد از پژوهشهای انجام شده در ایران از سال 1380 به بعد در چهار پایگاه اطلاعات علمی مورد بررسی قرار گرفت. اسناد بررسی شده علاوه بر تحلیل توصیفی مورد ارزیابی انتقادی نیز قرار گرفتند. یافتههای این پژوهش حاکی از آن است که سه عامل اصلی سبب تغییر در خانواده ایرانی شده است: 1. افزایش تحصیلات و اشتغال زنان سبب ارتقاء جایگاه آنان در هرم قدرت خانواده شده است؛ 2. فرآیندهای نوسازی سبب تغییرات ارزشی در خانواده ایرانی شده است؛ 3. پایگاه اجتماعی-اقتصادی خانواده بر ارزشهای اعضای آن اثرگذار است. در انتهای نیز یک جمعبندی و ارزیابی انتقادی از اندوخته دانش موجود در حوزه مطالعات خانواده در ایران ارائه شده است و نقاطء خلاء در این حوزه که نیازمند پژوهش بیشتر است شناسایی شده است.
پرونده مقاله
امروزه مبحث هویت شهری و محلهای از مسائل مهم شهرها است. کم توجهی به مؤلفههای هویتی شهرها در شرایط کنونی باعث عدم مشارکت شهروندان در فعالیتهای اجتماعی و پایین بودن احساس تعلق مکانی شده است و از نتایج این امر، موجب تضعیف بسیاری از رفتارهای شهروندان است. در این بین، کیفی چکیده کامل
امروزه مبحث هویت شهری و محلهای از مسائل مهم شهرها است. کم توجهی به مؤلفههای هویتی شهرها در شرایط کنونی باعث عدم مشارکت شهروندان در فعالیتهای اجتماعی و پایین بودن احساس تعلق مکانی شده است و از نتایج این امر، موجب تضعیف بسیاری از رفتارهای شهروندان است. در این بین، کیفیت ویژگیهای کالبد شهر بر زیست ساکنان تأثیر دارد. در این راستا پژوهش حاضر در پی بررسی تطبیقی نقش میانجی هویت شهری و هویت محله در تأثیر کالبد شهری بر فرهنگ شهروندی در شهرهای کاشان و یاسوج میباشد. روش تحقیق توصیفی ـ تحلیلی و اطلاعات با استفاده از ابزار پرسشنامه گردآوری شد. حجم نمونه با محاسبه فرمول کوکران 384 پرسشنامه و به تناسب جمعیت جامعه آماری، برای شهر کاشان 266نفر و شهر یاسوج 118نفر توزیع گردید. نتایج نشان داد که در میان شاخصهای کالبد شهری عامل (مبلمان، معابر و خوانایی شهر) در شهر کاشان با وزن 93/0 و عامل حملونقل شهری در شهر یاسوج با وزن 81/0 و در بین شاخصهای فرهنگ شهروندی به صورت مشترک عامل مسئولیتپذیری اجتماعی در شهر کاشان با وزن 81/0 و در شهر یاسوج با وزن 79/0 بیشترین بارهای عاملی به خود اختصاص دادهاند. همچنین بین کالبد شهری و فرهنگ شهروندی در شهر کاشان 33/0 و در شهر یاسوج 21/0 رابطه معناداری وجود دارد. در همین رابطه متغیر هویت شهری با میانجیگر کامل و متغیر هویت محله با میانجیگر جزئی در شهرهای کاشان و یاسوج را توانستهاند نقش ایفا نمایند.
پرونده مقاله
هدف اصلی این پژوهش، بررسی و تحلیل عوامل اجتماعی مؤثر بر میزان اعتماد در بین شهروندان شهر کاشان بوده است. شاکلهی اصلی چارچوب نظری پژوهش را نظریات گیدنز و پاتنام، زتومکا، دورکیم و وینهوون تشکیل میدهد، روش تحقیق از نوع پیمایشی و ابزار تحقیق، پرسشنامه است. جامعه آماری تحق چکیده کامل
هدف اصلی این پژوهش، بررسی و تحلیل عوامل اجتماعی مؤثر بر میزان اعتماد در بین شهروندان شهر کاشان بوده است. شاکلهی اصلی چارچوب نظری پژوهش را نظریات گیدنز و پاتنام، زتومکا، دورکیم و وینهوون تشکیل میدهد، روش تحقیق از نوع پیمایشی و ابزار تحقیق، پرسشنامه است. جامعه آماری تحقیق، شامل شهروندان (18-64 ساله) شهر کاشان است که 373 نفر آنان بهعنوان حجم نمونه انتخاب و پرسشنامه بین آنها با روش نمونه گیری غیراحتمالی- سهمیهای توزیع شده است. اعتبار تحقیق از نوع صوری و سازه و برای ارزیابی میزان انسجام درونی (روایی) گویه ها، از آزمون آلفای کرونباخ استفاده شده است.یافتهها نشان میدهند که میانگین اعتماد شهروندان (اعم از فردی و نهادی) کمتر از حد متوسط طیف مورد بررسی است. از طرفی سلامت اجتماعی، نشاط اجتماعی و دینداری با اعتماد اجتماعی دارای همبستگی مثبت است. میزان همبستگی متغیر اعتماد اجتماعی با سلامت اجتماعی 373/0، با نشاط اجتماعی 305/0، با دینداری 205/0 است. بر طبق نتایج رگرسیون، متغیرهای مستقل مورد مطالعه (16 درصد) از واریانس اعتماد اجتماعی را تبیین میکنند و در این بین سلامت اجتماعی با مقدار (270/0) دارای بیشترین تأثیر بر اعتماد اجتماعی است. بعد از سلامت اجتماعی، نشاط اجتماعی با مقدار 136/0 و دینداری با مقدار 117/0 قرار میگیرند.
پرونده مقاله
شهروندی به عنوان یک پدیده ی اجتماعی مدرن یکی از مؤلفههای محوری نظامهای سیاسی دموکراتیک و شاخصی کلیدی برای نشان دادن تحقق دموکراسی در یک جامعه ی مدرن است. از طرفی شهروندی نیازمند احساس عضویت اجتماعی بوده و توسعه ی اجتماعی ـ فرهنگی به شهروندان فعال نیاز دارد و شهروندی ف چکیده کامل
شهروندی به عنوان یک پدیده ی اجتماعی مدرن یکی از مؤلفههای محوری نظامهای سیاسی دموکراتیک و شاخصی کلیدی برای نشان دادن تحقق دموکراسی در یک جامعه ی مدرن است. از طرفی شهروندی نیازمند احساس عضویت اجتماعی بوده و توسعه ی اجتماعی ـ فرهنگی به شهروندان فعال نیاز دارد و شهروندی فعال، نیازمند وجود احساس شهروندی است. در این راستا پژوهش حاضر، به بررسی نقش سرمایه ی اجتماعی و فرهنگی در میزان احساس شهروندی در بین شهروندان شهر کاشان پرداخته است. حجم نمونه ی این پژوهش 318 نفر بوده و با شیوه ی پیمایشی مبتنی بر پرسشنامه صورت پذیرفته است. در این مقاله احساس شهروندی به چهار بعد احساس برابری فرصتی، احساس برابری توزیعی، احساس برابری مشارکتی و احساس هویت اجتماعی تقسیم شده است. بر اساس نتایج به دست آمده میزان احساس شهروندی شهروندان کاشانی با میانگین 47/2 در دامنه ی 1-4 در سطح متوسط است. سرمایه ی اجتماعی شامل ابعاد اعتماد، انسجام، مشارکت و آگاهی اجتماعی با میانگین 98/2 در دامنه ی 1-5 در سطح متوسط و سرمایه ی فرهنگی نیز با ابعاد ذهنی، عینی و نهادی، با میانگین 88/1 در دامنه ی 1-5 در سطحی پایین تر از متوسط قرار دارد. یافتههای پژوهش نشان می دهد که بین میزان سرمایه ی اجتماعی (p<0/001,r=0/45) و سرمایه ی فرهنگی (p<0/001,r=0/18) با احساس شهروندی رابطه ی معناداری وجود دارد. به دست آمده از تحلیل رگرسیون 20% است که نشان میدهد که این دو متغیر و بویژه سرمایه ی اجتماعی میتوانند 20% از واریانس احساس شهروندی را تبیین نمایند.
پرونده مقاله
هدف از پژوهش، بررسی عوامل اجتماعی و فرهنگی مؤثر بر هویت فرهنگی با تأکید بر شکاف نسلی در بین دانش آموزان میباشد. روش پژوهش توصیفی- پیمایشی است و جامعه ی آماری آن، دختران دبیرستانی (پایه سوم و چهارم) شهر کاشان در سال تحصیلی 93- 92 میباشند که به روش نمونهگیری تصادفی ساد چکیده کامل
هدف از پژوهش، بررسی عوامل اجتماعی و فرهنگی مؤثر بر هویت فرهنگی با تأکید بر شکاف نسلی در بین دانش آموزان میباشد. روش پژوهش توصیفی- پیمایشی است و جامعه ی آماری آن، دختران دبیرستانی (پایه سوم و چهارم) شهر کاشان در سال تحصیلی 93- 92 میباشند که به روش نمونهگیری تصادفی ساده،320 نفر انتخاب شدند. به منظور جمع آوری داده ها از پرسش نامه استفاده شد که روایی آن با نظر اساتید مورد تأیید قرار گرفت. پایایی آن نیز به کمک ضریب آلفای کرونباخ محاسبه شد (95/0). به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از ضریب همبستگی پیرسون، آزمون کندال و تحلیل مسیر استفاده شد. نتابج نشان داد که متغیرهای سرمایه فرهنگی خانواده، میزان استفاده از تلفن همراه، جامعهپذیری از خانواده و شیوه تربیتی مقتدرانه با هویت فرهنگی رابطه مثبت و معنادار و تضاد نسلی و شکاف نسلی با هویت فرهنگی رابطه منفی و معناداری دارند. بیشترین تأثیر بر شکاف نسلی به ترتیب مربوط به شیوه تربیتی استبدادی، شیوه تربیتی سهلگیر، شیوه تربیتی مقتدرانه، میزان استفاده از ماهواره و جامعهپذیری از خانواده میباشد. بنابراین، مبارزه روشمند فرهنگی با احساس حقارت در برابر فرهنگ غرب بهخصوص در میان نوجوانان و جوانان و تدارک گروههای مطالعاتی متمرکز و تدوین مصادیق بروز شکافهای نسلی و هویتی پیشنهاد می شود.
پرونده مقاله
سکوی نشر دانش
سند یا سکوی نشر دانش ،سامانه ای جهت مدیریت حوزه علمی و پژوهشی نشریات دانشگاه آزاد می باشد