فهرست مقالات توران سلیمانی


  • مقاله

    1 - Characteristics of successful schools in the future from the experts’ point of view
    Curriculum Research Journal , شماره 500 , سال 1 , بهار 1402
    The purpose of this study was to determine the characteristics of successful schools in the future. To this end, grounded theory methodology, which is a type of qualitative research method, was employed. First, 20 academic experts in the area of education were selected چکیده کامل
    The purpose of this study was to determine the characteristics of successful schools in the future. To this end, grounded theory methodology, which is a type of qualitative research method, was employed. First, 20 academic experts in the area of education were selected via purposive sampling method so as to achieve theoretical saturation. Then semi-structured interview was used to collect data. Data analysis was performed following the three-step systematic coding (open coding, axial coding, and selective coding). Finally, the desirable characteristics of future schools from the experts’ viewpoints in terms of curriculum, technology, teachers, managers, and the existing limitations were identified and classified in 6 structural categories of the grounded theory (that is, causal conditions, intervenient conditions, phenomenon, context, strategies of action/interaction, and consequences). The results of data obtained from the experts demonstrated the necessity of having a continuous revision program to revise the elements of curriculum (objectives, contents, instructions, grouping, timing, etc.) in accordance with the requirements of new developments. Experts also believed that developing metacognitive skills, technological competencies, cooperative teaching skills, facilitative skills, etc. were important factors for the success of teachers. Moreover, they pointed out that acquiring competencies and capabilities needed for educational leadership by the educational managers and keeping up with the changes and developments would provide a better and brighter future for the stakeholders of the education system. پرونده مقاله

  • مقاله

    2 - بررسی تاثیر فناوری‌های نوین بر عناصر برنامه درسی مطلوب مدارس آینده
    پژوهش های یاددهی و یادگیری (پژوهشنامه تربیتی سابق) , شماره 5 , سال 19 , زمستان 1402
    هدف اصلی این پژوهش، بررسی مولفه‌های عناصر برنامه درسی مطلوب مدارس آینده متاثر از فناوری‌های نوین بود. در اجرای پژوهش، از رویکرد آمیخته (کیفی و کمی) استفاده شد. تعداد 20 نفر از صاحب نظران در حوزه تعلیم و تربیت در استان اردبیل با روش نمونه‌گیری هدفمند، به شیوه قضاوتی و بر چکیده کامل
    هدف اصلی این پژوهش، بررسی مولفه‌های عناصر برنامه درسی مطلوب مدارس آینده متاثر از فناوری‌های نوین بود. در اجرای پژوهش، از رویکرد آمیخته (کیفی و کمی) استفاده شد. تعداد 20 نفر از صاحب نظران در حوزه تعلیم و تربیت در استان اردبیل با روش نمونه‌گیری هدفمند، به شیوه قضاوتی و براساس اصل اشباع نظری انتخاب گردید. در مرحله اول، برای جمع‌آوری داده‌ها، از مصاحبه نیمه ساختار یافته استفاده شد و تحلیل داده‌ها، با روش کدگذاری سیستماتیک سه مرحله‌ای (گراند تئوری) صورت گرفت ویژگی‌ها و مولفه‌های عناصر برنامه درسی مطلوب مدارس آینده متاثر از فناوری‌های نوین و محدودیت‌های فعلی، از نگاه مصاحبه شونده‌ها، در شش طبقه ساختاری نظریه مذکور (شرایط علی، مداخله‌گر، پدیده اصلی، زمینه، راهبردها و پیامدها) مقوله بندی شده است. در مرحله دوم با جامعه آماری کلیه مدیران مدارس متوسطه دوره دوم شهر اردبیل، داده‌های کمی به وسیله پرسشنامه محقق ساخته از روی داده‌های کیفی، گردآوری شده که در این مرحله‌ی فرآیند اجرا و تجزیه و تحلیل از روش تحقیق توصیفی پیمایشی و همبستگی تبعیت می‌کند. نتایج تحلیل داده‌ها نشان داد انجام اصلاحات مستمر درباره عناصر برنامه درسی (اهداف، محتوا، فعالیت، گروه بندی، زمان بندی و...) همراه با تغییر و تحول، در فناوری‌های نوظهور، از نظر صاحب نظران برای آینده نظام آموزشی ضرورت داشته و نتایج پژوهش نشان دهنده تاثیر معنادار عناصر برنامه درسی بر مدارس آینده است و تفاوت معناداری بین وضع موجود و وضع مطلوب وجود دارد. پرونده مقاله

  • مقاله

    3 - شناسایی و رتبه بندی چالش های پیش روی هوشمند سازی مدارس بر اساس تکنیک AHP
    فن آوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی , شماره 5 , سال 9 , زمستان 1397
    پژوهش حاضر، با هدف شناسایی چالش های پیش روی هوشمند سازی مدارس و اولویت بندی آنها در سطح دبیرستان های مرحله اول شهر بابل از دیدگاه مدیران انجام شد. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی و از نوع زمینه یابی بوده است. به منظور دست یافتن به هدف، چالش های هوشمند س چکیده کامل
    پژوهش حاضر، با هدف شناسایی چالش های پیش روی هوشمند سازی مدارس و اولویت بندی آنها در سطح دبیرستان های مرحله اول شهر بابل از دیدگاه مدیران انجام شد. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی و از نوع زمینه یابی بوده است. به منظور دست یافتن به هدف، چالش های هوشمند سازی مدارس در چهار دسته عوامل انسانی، زیر ساختی و فنی، اقتصادی و عوامل فرهنگی-آموزشی بعنوان مدل مفهومی تحقیق حاضر مورد بررسی قرار گرفت. جامعه آماری تحقیق کلیه مدیران دبیرستان های مرحله اول شهر بابل در نظر گرفته شد که تعداد آنها 27 نفر بوده است. به دلیل تعداد کم افراد نمونه گیری انجام نشده و نظر کل افراد جامعه مورد مطالعه و بررسی قرار گرفت. با استفاده از نظر کارشناسان و خبرگان حوزه آموزش و پرورش پرسشنامه های مربوطه تهیه گردید. از آنجا که اجزاء متغیرهای مورد اندازه گیری از ادبیات موضوعی تحقیق گرفته شد و توافق خبرگان امر در مورد آنها ابتیاع شده بود پرسشنامه دارای اعتبار بوده است. ضریب آلفای کرونباخ (88/0) محاسبه شد و این بدین معنی بود که قابلیت اعتماد پرسش‌نامه در حد قابل قبولی بوده است. با جمع آوری داده ها و اطلاعات مورد نیاز، در قالب روش تحقیق کتابخانه ای و میدانی، و نیز استفاده از تکنیک AHP ، به تعیین چالش های پیش روی هوشمند سازی مدارس و اولویت بندی آنها پرداخته شد. در نتیجه عوامل زیرساختی و فنی اولین رتبه ، عوامل انسانی دومین رتبه، عوامل فرهنگی- آموزشی سومین رتبه و عوامل اقتصادی چهارمین رتبه را دارا بوده است. پرونده مقاله

  • مقاله

    4 - بررسی تاثیر میزان استفاده از شبکه‌های مجازی بر هویت ملّی و دینی دانش‌آموزان دختر مقطع متوسطه دوره دوم شهر اردبیل
    تغییرات اجتماعی - فرهنگی , شماره 2 , سال 14 , تابستان 1396
    هدف از تحقیق حاضر بررسی تاثیر میزان استفاده از شبکه های اجتماعی مجازی بر هویت ملی و دینی دانش آموزان دختر مقطع متوسطه دوره دوم شهر اردبیل می باشد. این تحقیق از لحاظ هدف تحقیق از نوع کاربردی، از لحاظ نوع روش، توصیفی و همبستگی می‌باشد. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانش چکیده کامل
    هدف از تحقیق حاضر بررسی تاثیر میزان استفاده از شبکه های اجتماعی مجازی بر هویت ملی و دینی دانش آموزان دختر مقطع متوسطه دوره دوم شهر اردبیل می باشد. این تحقیق از لحاظ هدف تحقیق از نوع کاربردی، از لحاظ نوع روش، توصیفی و همبستگی می‌باشد. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانش آموزان دختر متوسطه دوره دوم شهر اردبیل می باشد که تعداد آنها برابر 7554 نفر می باشد. برای تعیین حجم نمونه از فرمول کوکران استفاده شده و تعداد نمونه آماری برابر 367 نفر بدست آمده است که با روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. به منظورگردآوری داده های موردنیاز، از پرسشنامه استاندارد هویت ملی (ایرانی) احمدی و پرسشنامه های محقق ساخته استفاده از شبکه های اجتماعی مجازی و هویت دینی سراج زاده (1383) استفاده شده است. برای تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS نسخه 22 و برای تحلیل فرضیات از آزمون T تک نمونه ای و ضریب رگرسیون تک متغیره استفاده شد. یافته های تحقیق نشان می دهد که میانگین استفاده از شبکه های اجتماعی مجازی و هویت ملی در بین دانش آموزان بیشتر از حد متوسط است. همچنین نتایج نشان می دهد که استفاده از شبکه های اجتماعی مجازی بر هویت ملی دانش آموزان تاثیر منفی معنی داری دارد. پرونده مقاله

  • مقاله

    5 - بررسی مهارت‌های مورد نیاز مدیران آموزشی آینده
    مطالعات مدیریت و رهبری در سازمان های آموزشی , شماره 5 , سال 2 , زمستان 1401
    این پژوهش بانگاه آینده نگری به دنبال یافتن پاسخ‌هایی به این سوال که، ویژگی‌هایی مدیران مطلوب مدارس آینده شامل چه مولفه‌هایی خواهند بود؟ انجام شده است، بعبارت دیگر اولویت در توانمندسازی مدیران آموزشی، بالحاظ روندهای تغییر و تحولات آینده، شامل چه مولفه‌ها و مهارت‌هایی خوا چکیده کامل
    این پژوهش بانگاه آینده نگری به دنبال یافتن پاسخ‌هایی به این سوال که، ویژگی‌هایی مدیران مطلوب مدارس آینده شامل چه مولفه‌هایی خواهند بود؟ انجام شده است، بعبارت دیگر اولویت در توانمندسازی مدیران آموزشی، بالحاظ روندهای تغییر و تحولات آینده، شامل چه مولفه‌ها و مهارت‌هایی خواهد بود؟ هدف این پژوهش بررسی و شناسایی مولفه‌های تاثیر گذار، تقویت و ارتقای مهارت‌های مدیران آموزشی و هدایت تلاشها جهت دستیابی به اهداف بصورت کاربردی می‌باشد. پژوهش حاضر از نوع آمیخته (کیفی و کمی) بوده و برای جمع آوری داده‌ها، ابتدا اسناد شامل مقالات، رساله‌ها، ویدئوهای سخنرانی و کنفرانس‌های آموزشی، طرح‌ها و گزارش‌های پژوهشی مرتبط با موضوع و انجام مصاحبه باصاحب نظران، مورد مطالعه قرارگرفته است، داده‌های مرحله کیفی، به روش تحلیل مضمون کدگذاری و مقوله‌بندی شده‌اند، سپس در مرحله کمی با تدوین پرسشنامه محقق ساخته، مولفه‌های مذکور باوضع موجود و مطلوب مدارس آینده مورد مقایسه قرارگرفته است. براساس یافته‌های این پژوهش 50 مضمون فرعی، از ویژگی‌های تاثیر گذار و مطلوب در عملکرد مدیران آموزشی آینده، شناسایی شده و در چهار نوع مهارت مورد نیاز مدیران آموزشی بعنوان مضامین اصلی شامل؛ مهارت‌های فنی - تخصصی، انسانی، ادراکی و نرم دسته بندی شده‌اند، نتایج پژوهش نشان دهنده تاثیر معنادار مولفه‌های مربوط به مهارت ‌های مدیران، بر مدارس آینده است. پرونده مقاله