-
مقاله
1 - بررسی محتوای کتاب ریاضی 1 پایه دهم دوره متوسطه بر اساس الگوی خلاقیت گیلفوردابتکار و خلاقیت در علوم انسانی , شماره 2 , سال 8 , تابستان 1397هدف: هدف اصلی این تحقیق بررسی محتوا کتاب ریاضی (1) پایه دهم دوره دوم متوسطه بر اساس الگوی خلاقیت گیلفورد است روش تحقیق در این پژوهش از نوع تحلیل محتوا و کاربردی است. روش: جامعه آماری این پژوهش شامل محتوای کتاب درسی ریاضی (1) پایه دهم دوره دوم متوسطه در سال تحصیلی 95-139 چکیده کاملهدف: هدف اصلی این تحقیق بررسی محتوا کتاب ریاضی (1) پایه دهم دوره دوم متوسطه بر اساس الگوی خلاقیت گیلفورد است روش تحقیق در این پژوهش از نوع تحلیل محتوا و کاربردی است. روش: جامعه آماری این پژوهش شامل محتوای کتاب درسی ریاضی (1) پایه دهم دوره دوم متوسطه در سال تحصیلی 95-1396 است. حجم نمونه برابر با حجم جامعه آماری انتخاب شده است. ابزار این تحقیق فرم تحلیل محتوای محقق ساخته با توجه به الگوی عوامل خلاقیت گیلفورد است. برای تحلیل محتوای کتاب درسی ریاضی (1) پایه دهم دوره دوم متوسطه از یک طرح کد گذاری استفاده شده است. این کار در سه مرحله انجام شده است. در مرحله اول محتوای کتاب به سه قسمت(کار در کلاس، فعالیت ها و تمرینات) تقسیم شده؛ در مرحله دوم کلیه واحدها در تمامی قسمت ها با طبقه مورد نظر، از نظر شاخص های خلاقیت گیلفورد مطابقت داده شده و در جداول مربوطه ثبت شده؛ و در مرحله سوم واحدهایی که در سطح بالای عوامل خلاقیت گیلفورد قرار داشتند شناسایی و شمارش شده اند.یافتهها: یافتهها نشان دادند که کتاب درسی ریاضی (1) پایه دهم دوره دوم متوسطه تأکید زیاد به سطح حافظه شناختی و تفکر همگرا دارد و به تفکر واگرا و تفکر ارزشیاب در حد ضعیفی توجه نموده است. نتیجه گیری: درمحتوای کتاب درسی ریاضی (1) پایه دهم دوره دوم متوسطه بین سطوح گوناگون خلاقیت گیلفورد تعادل مناسبی وجود ندارد و بایستی در این زمینه تمهیداتی اندیشیده شود.کلید واژهها: تحلیل محتوا، محتوا، خلاقیت، عوامل خلاقیت گیلفورد. پرونده مقاله -
مقاله
2 - بررسی تحول خلاق نفس در اندیشـه هانری برگسـونابتکار و خلاقیت در علوم انسانی , شماره 50 , سال 13 , پاییز 1402هدف: مقاله حاضر باهدف تبیین مبانی فلسفی مسئله نفس ناظر به اهمیت این مداقه در تعلیم و تربیت تدوینشده است. روش: ازآنجاییکه برگسون بهعنوان یک فیلسوف اخلاقی به این موضوع توجه خاص داشته است، نوشتار پیشرو بر آن است که با روشی توصیفی- تحلیلی و استنتاجی، تحول خلاق نفس از د چکیده کاملهدف: مقاله حاضر باهدف تبیین مبانی فلسفی مسئله نفس ناظر به اهمیت این مداقه در تعلیم و تربیت تدوینشده است. روش: ازآنجاییکه برگسون بهعنوان یک فیلسوف اخلاقی به این موضوع توجه خاص داشته است، نوشتار پیشرو بر آن است که با روشی توصیفی- تحلیلی و استنتاجی، تحول خلاق نفس از دیدگاه برگسون را مورد بررسی قرار دهد. یافتهها: یافتههای پژوهش نشان میدهد؛ برگسون در جستوجوی آن است که به کلمه بودن معنای دقیقی دهد، از نگاه او برای یک ذهنِ خودآگاه، این کلمه به معنای دگرگون شدن و تغییر یافتن است، دگرگونی و تغییری علیالدوام تا خودآفرینی خویشتن. برگسون با مبنای هستیشناسی دیرندی خود غایت اصلی حیات نفس را رسیدن به تعالی و تکامل برشمرده و برای تحقق آن، با توجه به اصل تحول خلاق نفس و اصل خودآفرینی نفس استفاده از روشی فلسفی را پیشنهاد میکند. به عقیده وی طبق قاعده اول شهود، پرسش پیش از آنکه بر سر حل کردنِ مسئله وکشفِ راهحل باشد، بر سر یافتنِ مسئله و متعاقباً طرح آن است. نتیجهگیری: نتیجه آنکه در این نظام تعلیم و تربیت، انسان، همواره باید در جستجوی حقیقت و کشف موقعیتهای جدید بوده و سکون را نپذیرد و با تعمیق در خود و حضور فعال در نفس به سمت وضعیت بهتر گام بردارد و ازآنجاییکه در امر آفریدن مشارکت داشته است به خلق مسائل و اندیشههای نو بپردازد. پرونده مقاله -
مقاله
3 - Presenting Research-oriented Curriculum Model for Preschool Period (Case Study: Tehran)Curriculum Research Journal , مقالات زودآیندThe present study aims to provide research-oriented curriculum model for a preschool period. The method is considered as applied, qualitative, and self-emerging in terms of objective, data, as well as nature and type, respectively. Totally, 15 experts were selected base چکیده کاملThe present study aims to provide research-oriented curriculum model for a preschool period. The method is considered as applied, qualitative, and self-emerging in terms of objective, data, as well as nature and type, respectively. Totally, 15 experts were selected based on the snowball theoretical sampling method and theoretical data saturation. The instrument included a semi-structured interview in which the dimensions, components, and indices of the research-oriented curriculum of the preschool period were set. To this aim, all of the national and global models, results, studies, and theories were assessed for the above-mentioned interview form. Then, the indices were counted with open coding, categorized in the form of dimensions, components, and indices through axial coding, and submitted for 15 experts. In the next step, the dimensions and components were identified using selective coding through interview, Delphi technique, and brainstorming, resulting in finalizing three dimensions, 26 components, and 142 indices for the research-oriented curriculum model of the preschool period. In the next procedure, the dimensions, components, and indices of the model were drawn after the final confirmation and prioritization of the experts. Finally, the aforementioned model was validated again by the experts. پرونده مقاله -
مقاله
4 - Presenting Research-oriented Curriculum Pattern for Preschool Period (Case Study: Tehran)Curriculum Research Journal , شماره 11 , سال 4 , بهار 1402Purpose: The present study aims to provide a research-oriented curriculum Pattern for a preschool period.Methodology: The method is considered applied, qualitative, and self-emerging in terms of objective, data, as well as nature and type, respectively. In total, 15 exp چکیده کاملPurpose: The present study aims to provide a research-oriented curriculum Pattern for a preschool period.Methodology: The method is considered applied, qualitative, and self-emerging in terms of objective, data, as well as nature and type, respectively. In total, 15 experts were selected based on the snowball theoretical sampling method and theoretical data saturation. The instrument included a semi-structured interview in which the dimensions, components, and indices of the research-oriented curriculum of the preschool period were set. To this aim, all of the national and global Patterns, results, studies, and theories were assessed for the above-mentioned interview form. Then, the indices were counted with open coding, categorized in the form of dimensions, components, and indices through axial coding, and submitted to 15 experts. In the next step, the dimensions and components were identified using selective coding through interviews, the Delphi technique, and brainstorming.Results: resulting in finalizing three dimensions, 26 components, and 142 indices for the research-oriented curriculum Pattern of the preschool period. In the following procedure, the dimensions, features, and indices of the Pattern were drawn after the final confirmation and prioritization of the experts.Conclusion: Finally, the aforementioned Pattern was validated again by the experts. پرونده مقاله -
مقاله
5 - شناسایی مولفه های تفکر فلسفی از نظر فرانکل و راسل و ارائه الگوی آموزش تفکر فلسفی برای دبیران دوره متوسطه شهرستان خویمطالعات جامعه شناسی , شماره 4 , سال 13 , پاییز 1399پژوهش حاضر به منظور شناسایی مولفههای تفکر فلسفی از نظر فرانکل و راسل و ارائه الگوی آموزش تفکر فلسفی برای دبیران دوره متوسطه انجام گرفت. روش پژوهش از نوع مطالعات آمیخته است. در بخش کیفی از روش کدبندی استقرایی و در بخش کمی از روشهای آمار استنباطی تحلیل چکیده کاملپژوهش حاضر به منظور شناسایی مولفههای تفکر فلسفی از نظر فرانکل و راسل و ارائه الگوی آموزش تفکر فلسفی برای دبیران دوره متوسطه انجام گرفت. روش پژوهش از نوع مطالعات آمیخته است. در بخش کیفی از روش کدبندی استقرایی و در بخش کمی از روشهای آمار استنباطی تحلیل عاملی اکتشافی و تحلیل عاملی تاییدی مرتبه دوم با روش حداکثر درست نمایی استفاده شد. جامعه آماری تحقیق در بخش کیفی شامل کلیه اسناد و مدارک مربوطه و در بخش کمی شامل کلیه دبیران دوره متوسطه شهرستان خوی به تعداد 1056 نفر بود. در این مطالعه 6 مولفه به عنوان مولفههای اصلی تفکر فلسفی (تعمق، انعطافپذیری ، تعاملگرایی، کنجکاوی، وحدت شخصیت، معنایابی) بر اساس نظریههای فرانکل و راسل شناسایی شد. نتایج در سطح تحلیل سوالات نشان داد که همه سوالات با مولفه خود بار عاملی مناسب (40/0<) دارند. همچنین سازه کلی تفکر فلسفی با مولفه تعمق بیشترین ضریب تاثیر (88/0) و با مولفهانعطافپذیری کمترین ضریب را (65/0) نشان داد. نتایج تحلیل، نشانگر برازش مطلوب مدل طرح شده با دادههای تجربی بود و روایی سازه تفکر فلسفی هم در سطح سوالات و هم در سطح مولفهها تایید شد. پرونده مقاله -
مقاله
6 - بررسی جایگاه مؤلفههای چند فرهنگی در برنامههای درسی رسمی(موردمطالعه: کتاب مطالعات اجتماعی دوره اول متوسطه ایران)مطالعات مدیریت و رهبری در سازمان های آموزشی , شماره 4 , سال 2 , پاییز 1401با توجه به تنوع قومیتها و تکثر تجارب زیسته قومیتی در ایران، نقش تأثیرگذار آموزشوپرورش در برنامههای درسی رسمی و محتوای کتابها و هویت بخشی قومی به دانش آموزان فرهنگهای مختلف، انکارناپذیر است.هدف این پژوهش بررسی مؤلفههای چند فرهنگی در برنامه درسی رسمی دوره اول متوسطه چکیده کاملبا توجه به تنوع قومیتها و تکثر تجارب زیسته قومیتی در ایران، نقش تأثیرگذار آموزشوپرورش در برنامههای درسی رسمی و محتوای کتابها و هویت بخشی قومی به دانش آموزان فرهنگهای مختلف، انکارناپذیر است.هدف این پژوهش بررسی مؤلفههای چند فرهنگی در برنامه درسی رسمی دوره اول متوسطه ایران بود.این پژوهش توصیفی، شامل تحلیل اسنادی و تحلیل محتوای آنتروپی شانون بود. واحد تحلیل محتوا؛ متن، تصاویر و فعالیتهای کتاب درسی بود. روش نمونهگیری هدفمند و نمونه 3 جلد کتاب مطالعات اجتماعی متوسطه اول (هفتم، هشتم، نهم) شامل 554 صفحه بود. برای ارزیابی روایی ازنظر متخصصان و برای پایایی آن از روش اِسکات استفاده شد. بر اساس یافتهها فقط 6% از بخشهای سهگانه محتوای کتب بررسیشده به مؤلفههای مطلوب قومیت توجه داشت. تحلیل آنتروپی شانون نشان داد مؤلفه 21 (توجه به هویت ملی مشترک اقوام) با 31 مورد بیشترین فراوانی و کمترین مقدار مؤلفه 8 (جلوگیری از پیشداوری در مورد قومیتها و فرهنگهای خاص) مؤلفه 14(توجه به مفهوم صلح و دوستی) با فراوانی 7 بود.یافتهها نشان میدهد جایگاه مؤلفههای چند فرهنگی در برنامه درسی رسمی متوسطه اول تا حدود زیادی مغفول مانده و نیازمند بازنگری میباشند. پرونده مقاله -
مقاله
7 - طراحی الگوی برنامه درسی تربیت دانشجو معلم شایسته محور با تمرکز بر رویکرد حل مسئلهنوآوری های مدیریت آموزشی , شماره 5 , سال 18 , زمستان 1401پژوهش حاضر با هدف طراحی الگوی برنامه درسی تربیت دانشجو معلم شایسته محور با تمرکز بر رویکرد حل مسئله انجام پذیرفت. روش پژوهش به صورت کیفی میباشد که بدین منظور دادهها با روش کیفی، جمعآوری و تحلیل شده اند. در این راستا کلیه متون، مقالات مجلات، همایشهای معتبر و کتب م چکیده کاملپژوهش حاضر با هدف طراحی الگوی برنامه درسی تربیت دانشجو معلم شایسته محور با تمرکز بر رویکرد حل مسئله انجام پذیرفت. روش پژوهش به صورت کیفی میباشد که بدین منظور دادهها با روش کیفی، جمعآوری و تحلیل شده اند. در این راستا کلیه متون، مقالات مجلات، همایشهای معتبر و کتب معتبر به منظور استخراج ابعاد، مؤلفهها و شاخصهای برنامه درسی تربیت دانشجو معلم شایسته محور با تمرکز بر رویکرد حل مسئله به شیوه تحلیل مضمون مورد بررسی قرار گرفته و دادههای کیفی جمعآوری گشتند. پس از محاسبه روایی و پایایی پرسشنامه محقق ساخته از ابعاد، مؤلفهها و شاخصهای بهدستآمده، مدل برنامه درسی تربیت دانشجو معلم ارائه شد. براساس نتایج این مدل 5 شاخص مدل برنامه درسی تربیت دانشجو معلم عبارتاند از (1) بُعد مبانی که شامل مؤلفههای دانشی، نگرشی، اخلاقی اعتقادی، روانشناختی، رفتاری و مکانی زمانی می باشد. (2) بُعد اهداف که شامل مؤلفههای ارتقاء ویژگیهای فردی، ارتقاء ویژگیهای اجتماعی، ارتقاء ویژگیهای مهارتی، ارتقاء ویژگیهای ذهنی و توسعه حرفهای میباشد. (3) بُعد محتوا که شامل مؤلفههای محتوای دانشی یا شناختی، محتوای کاربردی، محتوای انگیزهبخش، محتوای معنادار و محتوای تکالیف میباشد. (4) بُعد راهبردهای یاددهی یادگیری که شامل مؤلفههای یادگیری مشارکتی، توسعه شناخت، کاوشگری به شیوه محاکم قضایی، پیش سازماندهنده ها، تفکر استقرایی، بازیهای فکری، کاوشگری اجتماعی، یادگیری تسلط یاب، یادگیری با برنامه، سیستمهای مفهومی، راهبردهای رسانهای، روش ایفای نقش، یادگیری تلفیقی، یادگیری اکتشافی، مهارت آموزش کاوشگری، راهبردهای تفکر عمومی، کاوشگری اجتماعی و کاوشگری علمی میباشد. (5) بُعد ارزشیابی که شامل مؤلفههای ارزشیابی پایانی، ارزشیابی دانشی، ارزشیابی عملی_مهارتی، ارزشیابی چیستی، ارزشیابی عملکردگرا و ارزشیابی فرایند محور میباشد. پرونده مقاله