فهرست مقالات سعید بهشتی


  • مقاله

    1 - معناشناسی آزادی در مکتب فرانکفورت و نقد آن از دیدگاه قرآن کریم
    مطالعات قرآنی , شماره 4 , سال 9 , پاییز 1397
    مفهوم آزادی از جمله مباحث بسیار مهم و مطرح در بحث آزادی است. در پژوهش حاضر با استفاده از روش توصیفی- تحلیلی ابتدا دو مؤلفه اصلی آزادی(مفهوم آزادی، راهکارهای دستیابی به آزادی) را در مکتب انتقادی فرانکفورت که یک تفکر قرن بیستمی است بررسی کرده و پس از واکاوی مفهوم و مبنای چکیده کامل
    مفهوم آزادی از جمله مباحث بسیار مهم و مطرح در بحث آزادی است. در پژوهش حاضر با استفاده از روش توصیفی- تحلیلی ابتدا دو مؤلفه اصلی آزادی(مفهوم آزادی، راهکارهای دستیابی به آزادی) را در مکتب انتقادی فرانکفورت که یک تفکر قرن بیستمی است بررسی کرده و پس از واکاوی مفهوم و مبنای آزادی در قرآن کریم، آزادی مد نظر مکتب فرانکفورت را مورد نقد قرار می‌دهیم. یافته‌های پژوهش حکایت از آن دارد که مفهوم آزادی در مکتب فرانکفورت مفهومی اخلاقی و به معنای آزادی از مناسبات نظام اقتصادی سرمایه داری است و تمرکز صرف بر آزادی اجتماعی و رهایی از هرگونه قیود بیرونی دارد. در حالی که در اسلام محور مسائل اخلاقی، خود را فراموش کردن و رهایی از خود می‌باشد؛ قرآن کریم موانع آزادی را انسان‌های دیگر و امیال و هواهای نفسانی انسان مطرح کرده و آزادی را در دو بُعد آزادی درونی(معنوی) و آزادی بیرونی(اجتماعی) مطرح می‌کند. مهم‌ترین نقد وارد بر مفهوم آزادی در فرانکفورت عدم تأکید بر آزادی معنوی و آزادی درونی در کنار آزادی اجتماعی جهت دستیابی به کمال و حفاظت از حقوق جامعه و پایمال نشدن آن حقوق می‌باشد. پرونده مقاله

  • مقاله

    2 - تبیین کارکرد ویژگی‌های داستان‌ها‏ی فبک بر خلاقیت
    ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی , شماره 5 , سال 12 , زمستان 1401
    چکیدههدف: این مقاله به بررسی ویژگی‌های داستان‌های فلسفه برای کودکان می‌پردازد تا از این طریق، امکان استفاده از کارکردهای ویژگی‌های این داستان‌ها در خلاقیت کودکان مشخص شود. در بخش اول مقاله به تبیین ویژگی‌های داستان‌های فبک پرداخته می‌شود. در بخش دوم به بررسی کارکردهای د چکیده کامل
    چکیدههدف: این مقاله به بررسی ویژگی‌های داستان‌های فلسفه برای کودکان می‌پردازد تا از این طریق، امکان استفاده از کارکردهای ویژگی‌های این داستان‌ها در خلاقیت کودکان مشخص شود. در بخش اول مقاله به تبیین ویژگی‌های داستان‌های فبک پرداخته می‌شود. در بخش دوم به بررسی کارکردهای داستان‎های فلسفه برای کودکان بر خلاقیت کودکان نشان داده می‌شود. روش: این تحقیق، از لحاظ رویکرد کیفی و حیث روشی از روش تحلیل از نوع تحلیل محتوای کیفی بوده است. داده‌ها از اسناد و متون علمی شامل کتب و جستجوی مقالات با استفاده از کلید واژه‌های خلاقیت، ادبیات داستانی، برنامه درسی فلسفه برای کودکان، کارکردهای داستان‌های فبک، عناصر داستانی در خلاقیت کودکان انجام شد. بر اساس معیارهای ورود و خروج تعداد 29 مقاله و 21 جلد کتاب وارد مطالعه شد. یافته‌ها نشان داد که ویژگی‌های داستان‌های برنامه فبک با وجود بن‌مایه پرسشگری و مفاهیم فلسفی، مباحث استدلال تفکر و نیز مباحث فلسفی مربوط به شیوه‎های زندگی کودکان در بعد زندگی روزمره و در بعد بیناذهنیت اجتماع، بازسازی اجتماع پژوهشی و برخی از فرایندها همچون مولفه‌های ادبی و تربیتی و الگوهای فعالیت محور مانند الگوی نوشتن طرح بحث و تمرین در داستان بر پرورش خلاقیت کودکان تاثیر دارد.نتیجه گیری: ارتقاء خلاقیت و روحیه پرسشگری کودکان مبنی بر استفاده از عناصر و کارکردهای ویژگی‌های داستان‌های فبک باشد. پرونده مقاله