فهرست مقالات علی غلامی کالوس


  • مقاله

    1 - بررسی عوامل مؤثر بر خشکسالی کشاورزی گندم کاران بخش کبگیان شهرستان بویراحمد
    فصلنامه علمی -پژوهشی تحقیقات اقتصاد کشاورزی , شماره 2 , سال 15 , تابستان 1402
    مقدمه و هدف: خشکسالی از مهم­ترین مخاطرات اقلیمی است که دارای اثرات اجتماعی، اقتصادی و زیست محیطی می­باشد. این پدیده تهدید بزرگی برای کشاورزی و توسعه به شمار می­رود. خشکسالی هر ساله در بخش­هایی از ایران­ رخ داده و خسارت­های زیادی چکیده کامل
    مقدمه و هدف: خشکسالی از مهم­ترین مخاطرات اقلیمی است که دارای اثرات اجتماعی، اقتصادی و زیست محیطی می­باشد. این پدیده تهدید بزرگی برای کشاورزی و توسعه به شمار می­رود. خشکسالی هر ساله در بخش­هایی از ایران­ رخ داده و خسارت­های زیادی به همراه دارد، در اثر خشکسالی­های اخیر، طبق برآورد صورت گرفته، در شهرستان بویراحمد، سطح زیر­کشت گندم آبی 1399 نسبت به سال 1382 حدود 26 درصد کاهش یافته است. بنابراین پرداختن به مسئله­ی خشکسالی امری اجتناب ناپذیر به­نظر می­رسد.
    مواد و روش­ها: هدف از انجام این پژوهش شناخت اثرات خشکسالی کشاورزی در مناطق روستایی بخش کبگیان شهرستان بویراحمد می­باشد. حجم نمونه براساس جدول بارتلت180 نفر انتخاب و تجزیه و تحلیل داده­ها با روش تحلیل محتوا و نرم افزار SPSS و به روش تحلیل عاملی انجام گرفت.
    یافته ها: نتایج حاصل نشان می­دهد عامل­های تاب­آوری اقتصادی، تاب­آوری اجتماعی و زیرساختی- مدیریتی به ترتیب به عنوان مهم­ترین و اصلی­ترین عامل­های اثرات اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی خشکسالی شناسایی شدند.
    بحث و نتیجه­ گیری: احداث سدهای کوچک و سیل بندها به عنوان اصلی­ترین فاکتور عامل زیرساختی از نظر کشاورزان منطقه مورد مطالعه برای کاهش پیامدهای خشکسالی می­باشد. پرونده مقاله