-
مقاله
1 - تعیین رابطه بین ابعاد زیبایی شناختی با گرایش مشتریان استخرهای استان گلستانجهش , شماره 3 , سال 2 , بهار 1403هدفچکیده کامل
هدف: هدف از این پژوهش، بررسی ارتباط بین ابعاد زیباییشناختی با گرایش مشتریان استخرهای استان گلستان بود. این پژوهش از نوع تحقیقات توصیفی-پیمایشی و جمع آوری اطلاعات به صورت میدانی بود.
روش پژوهش: جامعه آماری شامل کلیه مشتریان استخرهای سرپوشیده استان گلستان بود که از بین آن ها 384 نفر به طور تصادفی به عنوان نمونه آماری انتخاب گردیدند. ابزار این تحقیق پرسشنامه زیباییشناختی استاندارد سلیمانی و همکاران (1389) بود که اطلاعات مربوط به ابعاد زیباییشناختی شامل 24 سؤال در وضع مطلوب و تکرار همان موارد در وضع موجود در غالب 6 بعد شامل محیط، فضا، فرم، هارمونی، نور و رنگ بررسی شدند. گزینهها براساس مقیاس پنج ارزشی لیکرت، در وضع مطلوب از خیلی زیاد تا خیلی کم و در وضع موجود نیز از خیلی زیاد تا خیلی کم در مقیاس نمرهگذاری 1 تا 5 ارائه شده است. جهت تعیین روایی صوری و محتوایی، پرسشنامهها به رویت تعدادی از اساتید رشته تربیت بدنی (گرایش مدیریت ورزشی) رسید. پس از دریافت پرسشنامههای ارسال شده و بررسی آنها، نظرات و پیشنهادات ارائه شده اعمال گردید. جهت تعیین پایایی درونی نیز از آلفای کرونباخ استفاده شد که 88% به دست آمد. در این تحقیق در سطح آمار استنباطي از تکنیک آماری كلموگراف-اسميرنف برای تعیین وضعیت طبیعی بودن دادهها استفاده گرديد. برای تعیین رابطه بین متغیرها از ضریب همبستگی پیرسون و براي تعیین تفاوت وضع موجود و مطلوب از تحلیل عاملی استفاده شد. به منظور تجزیه تحلیل دادهها ازآزمون گالموگراف اسمیرنف برای بررسی طبیعی بودن توزیع دادهها استفاده شد و آزمونهای ناپارامتریک توزیع دوجملهای برای تاثیر ابعاد زیباییشناختی و ویلکاکسون برای تفاوت وضعیت موجود و مطلوب و برای اولویتبندی عوامل از روش تحلیل عاملی استفاده شد.
یافتهها: تحلیل دادهها نشان داد که ابعاد رنگ، نور، هارمونی، فرم، فضا و محیط در گرایش مشتریان به اماکن ورزشی موثر میباشد (p<0/01). همچنین تفاوت معنی داری بین وضع موجود و مطلوب اماکن ورزشی از جنبه زیباییشناختی وجود دارد (p<0/01).
نتیجهگیری: نتایج تحلیل عاملی نیز نشان داد که به ترتیب اولویت ابعاد رنگ، فضا، فرم، هارمونی، نور و محیط برای افراد دارای اهمیت میباشند.
پرونده مقاله