فهرست مقالات  


  • مقاله

    1 - تعیین رابطه بین ابعاد زیبایی شناختی با گرایش مشتریان استخرهای استان گلستان
    جهش , شماره 3 , سال 2 , بهار 1403

    هدفچکیده کامل

    هدف: هدف از این پژوهش، بررسی ارتباط بین ابعاد زیبایی­شناختی با گرایش مشتریان استخرهای استان گلستان بود. این پژوهش از نوع تحقیقات توصیفی-پیمایشی و جمع آوری اطلاعات به صورت میدانی بود.

     روش پژوهش: جامعه آماری شامل کلیه مشتریان استخرهای سرپوشیده استان گلستان بود که از بین آن ها 384 نفر به طور تصادفی به عنوان نمونه آماری انتخاب گردیدند. ابزار این تحقیق پرسش­نامه زیبایی­شناختی استاندارد سلیمانی و همکاران (1389) بود که اطلاعات مربوط به ابعاد زیبایی­شناختی شامل 24 سؤال در وضع مطلوب و تکرار همان موارد در وضع موجود در غالب 6 بعد شامل محیط، فضا، فرم، هارمونی، نور و رنگ بررسی شدند. گزینه­ها براساس مقیاس پنج ارزشی لیکرت، در وضع مطلوب از خیلی زیاد تا خیلی کم و در وضع موجود نیز از خیلی زیاد تا خیلی کم در مقیاس نمره­گذاری 1 تا 5 ارائه شده است. جهت تعیین روایی صوری و محتوایی، پرسش‌نامه‌ها به رویت تعدادی از اساتید رشته تربیت بدنی (گرایش مدیریت ورزشی) رسید. پس از دریافت پرسش‌نامه‌های ارسال شده و بررسی آن‌ها، نظرات و پیشنهادات ارائه شده اعمال گردید. جهت تعیین پایایی درونی نیز از آلفای کرونباخ استفاده شد که 88% به دست آمد. در این تحقیق در سطح آمار استنباطي از تکنیک آماری كلموگراف-اسميرنف برای تعیین وضعیت طبیعی بودن داده‌ها استفاده گرديد. برای تعیین رابطه بین متغیرها از ضریب همبستگی پیرسون و براي تعیین تفاوت وضع موجود و مطلوب از تحلیل عاملی استفاده شد. به منظور تجزیه تحلیل داده­ها ازآزمون گالموگراف اسمیرنف برای بررسی طبیعی بودن توزیع داده­ها استفاده شد و آزمون­های ناپارامتریک توزیع دوجمله­ای برای تاثیر ابعاد زیبایی­شناختی و ویلکاکسون برای تفاوت وضعیت موجود و مطلوب و برای اولویت­بندی عوامل از روش تحلیل عاملی استفاده شد.

     یافته‌ها: تحلیل داده­ها نشان داد که ابعاد رنگ، نور، هارمونی، فرم، فضا و محیط در گرایش مشتریان به اماکن ورزشی موثر می­باشد (p<0/01). همچنین تفاوت معنی داری بین وضع موجود و مطلوب اماکن ورزشی از جنبه زیبایی­شناختی وجود دارد (p<0/01).

    نتیجه‌گیری:  نتایج تحلیل عاملی نیز نشان داد که به ترتیب اولویت ابعاد رنگ، فضا، فرم، هارمونی، نور و محیط برای افراد دارای اهمیت می­باشند.

    پرونده مقاله