فهرست مقالات سیامک  سامانی


  • مقاله

    1 - اثربخشی فرزندپروری پیشتاز بر مشکلات بیرونی و درونی دانش‌‌آموزان دبستانی
    پژوهش های کاربردی در علوم رفتاری , شماره 3 , سال 15 , پاییز 1402
    چکیده هدف این پژوهش بررسی اثربخشی درمان فرزندپروری پیشتاز بر مشکلات درونی و بیرونی دانش آموزان دبستانی دارای مشکلات رفتاری بود. روش پژوهش نیمه آزمایشی با گروه آزمایش و کنترل بود. جامعه آماري اين تحقيق شامل تمامی دانش آموزان دبستانی شهر شیراز به همراه والدین آنها بود که چکیده کامل
    چکیده هدف این پژوهش بررسی اثربخشی درمان فرزندپروری پیشتاز بر مشکلات درونی و بیرونی دانش آموزان دبستانی دارای مشکلات رفتاری بود. روش پژوهش نیمه آزمایشی با گروه آزمایش و کنترل بود. جامعه آماري اين تحقيق شامل تمامی دانش آموزان دبستانی شهر شیراز به همراه والدین آنها بود که برای مشکلات روانشناختی به کلنیکهای مشاوره شهر شیراز در سه ماه پاییز 1399 مراجعه کرده بودند. 30 نفر از مادران به همراه فرزندانشان به‌‌صورت در دسترس انتخاب و در دو گروه آزمایش و کنترل به‌‌طور تصادفی جایگزین شدند. مداخله آموزش فرزندپروری پیشتاز در 8 جلسه به‌‌صورت هفتگی و به مدت 90 دقیقه انجام شد. جهت جمع‌‌آوری داده‌‌ها از فهرست نشانه مرضی کودک اسپرلفکین و گادو و پرسشنامه مشکلات رفتاری کانرز فرم کوتاه ویژه والدین کیت کانرز استفاده شد. به‌‌منظور تجزیه و تحلیل داده‌‌ها از آزمون‌‌های آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و تحلیل کوواریانس تک متغیره با نرم افزار SPSS نسخه 24 استفاده شد. نتایج نشان داد که درمان فرزندپروری پیشتاز بر مشکلات درونی و بیرونی دانش آموزان دبستانی دارای مشکلات رفتاری تاثیر معناداری داشت (001/0P<). مجذور اتا نشان داد درمان فرزندپروری پیشتاز 61 درصد از تغییرات مشکلات درونی و 65 درصد مشکلات بیرونی دانش آموزان دبستانی دارای مشکلات رفتاری را تبیین می‌‌کند. با توجه به نتایج حاصل از این پژوهش، می‌‌توان استفاده از درمان فرزندپروری پیشتاز در کاهش مشکلات درونی و بیرونی دانش‌‌آموزان دبستانی دارای مشکلات رفتاری را پیشنهاد نمود. کلید‌‌واژه‌‌ها: فرزندپروری پیشتاز، دانش آموزان، مشکلات درونی، مشکلات بیرونی. پرونده مقاله