-
مقاله
1 - شناسایی شاخصهای موثر جهت ارزیابی کیفیت خدمات آموزشی دانشگاهها (مورد مطالعه: دانشگاه شیراز)دوماهنامه علمی - پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی , شماره 1 , سال 8 , پاییز 1396نظام آموزشی را میتوان یکی از پیچیدهترین زیر نظامهای اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی دانست و با توجه به گسترش وسیع فعالیتهای نظام آموزشی، ارزیابی سازمانهای آموزشی، برنامهها، کارکنان و ارزیابی خدمات ارائه شده از طرف آنها میتواند نقش موثری چکیده کاملنظام آموزشی را میتوان یکی از پیچیدهترین زیر نظامهای اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی دانست و با توجه به گسترش وسیع فعالیتهای نظام آموزشی، ارزیابی سازمانهای آموزشی، برنامهها، کارکنان و ارزیابی خدمات ارائه شده از طرف آنها میتواند نقش موثری در فراهم آوردن کیفیت آموزشی داشته باشد. با توجه به اینکه هدف پژوهش حاضر شناسایی شاخصهای موثر در اندازهگیری کیفیت خدمات آموزشی میباشد، لذا ابتدا با بررسی گسترده پیشینه پژوهش، شاخصهای موثر، استخراج و بر اساس راهبرد پژوهشی روایی محتوا، شاخصهایی که بیشترین فراوانی را در پژوهشهای پیشین داشتهاند مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته که نتیجه آن، استخراج 66 شاخص میباشد. سپس با استفاده از روش پیمایشی و استفاده از پرسشنامه محقق ساخته و انتخاب و نظرخواهی از 12 نفر از اساتید آشنا با موضوع پژوهش با بهرهگیری از روش نمونهگیری هدفمند در دانشگاه شیراز، شاخصهای موثر با استفاده از تکنیک غربالگری فازی مورد تأیید قرار گرفتند. نتایج این پژوهش میتواند مورد استفاده پژوهشگران، مسئولان و دستاندرکاران نظام آموزش عالی قرار گیرد. پرونده مقاله -
مقاله
2 - تلویحات تربیت هنری مبتنی بر حکمت اشراق در برنامه ریزی و مدیریت آموزشیدوماهنامه علمی - پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی , شماره 1 , سال 13 , پاییز 1401مقدمه و هدف: نسبت میان تربیت و هنر چنان است که برخی صاحبنظران باور دارند که پایه اصلی تربیت، هنر میباشد. مایر اذعان دارد که هنر اساس تربیت است. (Mayer, 1973). آیزنر (2014) معتقد است، مدارس ارزش هنر را نادیده گرفتهاند و برخی جهتگیریهای نامتعادل در آ چکیده کاملمقدمه و هدف: نسبت میان تربیت و هنر چنان است که برخی صاحبنظران باور دارند که پایه اصلی تربیت، هنر میباشد. مایر اذعان دارد که هنر اساس تربیت است. (Mayer, 1973). آیزنر (2014) معتقد است، مدارس ارزش هنر را نادیده گرفتهاند و برخی جهتگیریهای نامتعادل در آموزش و پرورش صورت گرفته است. او باور دارد که محیط، نگرشهای هنری را شکل میبخشد و تعلیم و تربیت هنری سهم بسزایی در رشد کودکان دارد. او تأکید بر انتقاد و زیباشناسی در آموزش هنری دارد. (Eisner, 2014). بر همین اساس این پژوهش تلاشی خواهد بود در راستای تربیت هنری بر اساس یکی از رویکردهای فلسفه اسلامی، ابتدا جهت برنامهریزان کلان تعلیم و تربیت و در حوزه اجرایی معلمان و مجریان آموزش و پرورش. روش شناسی پژوهش: پارادایم پژوهش، کیفی و طرح تحقیق، غیر پیدایشی است. روش انجام پژوهش، تحلیل محتوای رابطهای است که با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند، آثار شیخ اشراق که بطور آشکار و ضمنی، مرتبط با هنر و زیباییشناسی بودند، مورد بررسی و تحلیل قرار گرفتند. روش گردآوری دادهها اسنادی است؛ بدین معنا که ضمن مراجعه به متون و نوشتههای منسوب به شیخ اشراق، دادههای مورد نظر استخراج و با استفاده از روش مقایسه مستمر دادهها، مقولههای تربیت هنری از دیدگاه حکمت اشراق استنتاج و تلویحات آن در برنامه ریزی و مدیریت آموزشی ارائه شده است. یافته ها: با استفاده از تحلیل محتوای رابطهای از مبانی فلسفی حکمت اشراق، علاوه بر روششناسی استدلالی و بحثی، مفاهیم مشخصی در حوزه هنر، استنتاج میشود. این مفاهیم عبارتند از: سیر از کثرت به وحدت، سلسله مراتب، غایتگرایی، کمالخواهی، خودآگاهی و نمادگرایی. بر همین اساس مفاهیم، اصول، ابزار، مصداق و هنرهای مرتبط در برنامه ریزیهای آموزشی و درسی، ارائه شده است. بحث و نتیجه گیری: روش بهکارگیری این هنرها در تعلیم و تربیت به مقتضیات حال فراگیران، از قبیل سن، جنس و هدف تربیت بستگی دارد. برنامهریزی در ابعاد مختلف اهداف، محتوا و روش صورت میگیرد. نکتۀ قابل توجه در این قسمت، حضور مربی پا به پای شاگرد در این شیوۀ تربیتی است. در این رویکرد، مربی نقش هدایت و راهنمایی متربی را در جریان فعالیتهای عملی و تجارب فردی هنری وی بر عهده دارد و در واقع مربی، بیشتر نقش یک مشاور و راهنما را ایفا میکند و شاگرد در مسیر هنر اشراقی به سیر و سلوک، خودشناسی، خودآگاهی و تعالی دست مییابد. پرونده مقاله -
مقاله
3 - صلحآموزی با اتکاء به مبانی فلسفی عرفان اسلامی: دلالت ها برای مدیران آموزشیدوماهنامه علمی - پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی , شماره 1 , سال 7 , تابستان 1395هدف از این پژوهش دست یافتن به مفروضههای بنیادین عرفان اسلامی و دلالتهای این مفروضهها برای آموزش صلح است. زیرا صلح، از جمله مهمترین ضرورتها و نیازهای جهان امروز تلقی میشود. بنابه نظر بسیاری از صاحبنظران و اندیشمندان ت چکیده کاملهدف از این پژوهش دست یافتن به مفروضههای بنیادین عرفان اسلامی و دلالتهای این مفروضهها برای آموزش صلح است. زیرا صلح، از جمله مهمترین ضرورتها و نیازهای جهان امروز تلقی میشود. بنابه نظر بسیاری از صاحبنظران و اندیشمندان تربیتی، آن را بایستی جزء مهمترین اهداف تربیتی و آموزشی بشمار آورد. بهنظر میآید صلحآموزی از منظر عرفان اسلامی میتواند به عنوان رویکردی نوین در مدیریت آموزشی مطرح شود. با این وصف، اهمیت این موضوع برای جوامع مسلمان دو چندان است زیرا به دلایل گوناگون، صلح در اینگونه جوامع در معرض خطر قرار دارد. از جمله مهمترین دلایل این امر میتوان به نوع قرائتهای اسلامی رایج در اینگونه جوامع اشاره کرد. بنابراین، دغدغه و مسئله اصلی پژوهشگران در رابطه با صلح و آموزش آن، نوع نگاه قرائتهای گوناگون اسلامی است. این مطالعه پژوهشی کیفی است که به روش تحلیلی – استنتاجی در ابتدا به استخراج و توصیف مفروضههای بنیـادین عرفان اسلامی پرداختـه سپس به استنتاج دلالتهای تربیتی این مفروضهها برای آموزش صلح و کاربرد آن برای مدیران آموزشی کوشیده است. جامعه مورد بررسی در این پژوهش منابع، مقاله ها و کتاب های عرفانی است. پژوهشگران به عنوان ابزار پژوهش به بررسی اسناد، برای رسیدن به هدف یاد شده تلاش کردهاند. نمونهگیری پژوهش هدفمند بوده و زمانیکه پژوهشگران دریافتهاند به مقصود (نقطه اشباع) رسیدهاند، مطالعه را متوقف کردهاند. نتایج پژوهش، گواه بر این است که اصل وحدت، اصل ظاهر و باطن، عشق و زیبایی، فطرت، تزکیه و تهذیب و دلالتهای آنها، شرایط و بستر تربیتی مناسبی برای کم کردن دشمنی و دگرگونسازی مفهوم دشمن فراهم کرده و در نتیجه، تحقق صلحآموزی را در نظام آموزش و پرورش بویژه تربیت دینی، امکانپذیر میسازد. از سوی دیگر، رویکرد یاد شده میتواند مورد پژوهش در حیطه مباحث مدیریت آموزشی و برنامهریزی درسی باشد. پرونده مقاله