فهرست مقالات لیلا دادپور


  • مقاله

    1 - بررسی و مقایسه مباحث تعلیمی در کتاب‌های فارسی دبستان دهه چهل و نود
    پژوهشنامه ادبیات تعلیمی , شماره 4 , سال 15 , زمستان 1402
    ادبیات تعلیمی بخشی مهم از ادبیات فارسی است و کاربرد آن برای پرورش فکری جامعه امری است که پیشینه¬ای بس طولانی دارد. در شیوه آموزشی که پس از استقرار مشروطیت به شکل مدارس جدید رایج شد، از مهم¬ترین مواد آموزشی کتاب¬های فارسی دانش¬آموزان، بخش¬هایی از ادبیات تعلیمی بوده است. چکیده کامل
    ادبیات تعلیمی بخشی مهم از ادبیات فارسی است و کاربرد آن برای پرورش فکری جامعه امری است که پیشینه¬ای بس طولانی دارد. در شیوه آموزشی که پس از استقرار مشروطیت به شکل مدارس جدید رایج شد، از مهم¬ترین مواد آموزشی کتاب¬های فارسی دانش¬آموزان، بخش¬هایی از ادبیات تعلیمی بوده است. هدف این پژوهش مقایسه‌ و بررسی کتاب‌های فارسی دبستان منتشرشده در دهه‌چهل و دهه‌¬نود با توجه به جنبه‌های تعلیمی آن‌ها می¬باشد. در این راستا مؤلفه‌هایی که برای مقایسه، تحلیل و بررسی کتاب‌ها مورد توجه قرارگرفته است عبارت‌است از: آموزه¬های دینی، اخلاقی، ملی، تعامل اجتماعی، خلاقیت و خودباوری، شناخت ایران و جهان، حفظ و نگهداری از محیط زیست. روش تحقیق این پژوهش، توصیفی-تحلیلی و با رویکرد تحلیل آماری است. نتایج به دست آمده حاکی از این است که بیشترین توجه مؤلفان در هر دو دوره بر آموزه‌های اخلاقی معطوف بوده است. در مرتبه بعد بیشترین تأکید محتوای کتاب‌های فارسی دبستان دهه چهل بر آموزه‌های مرتبط با تعامل اجتماعی است و کتاب‌های فارسی دبستان در دهه نود، بیشتر بر آموزه‌های خلاقیت و خودباوری تأکید دارد. بیشترین تغییر مربوط رشد چشمگیر آموزه‌ها و باورهای دینی از دهه چهل تا دهه نود است که آماری دو برابری نشان می¬دهد. پرونده مقاله