فهرست مقالات عزت اله تقوایی


  • مقاله

    1 - بررسی تأثیر هوش رقابتی و سازمانی بر مدیریت سرمایه فکری در آموزش و پرورش استان مازندران
    پژوهش‌های برنامه‌ریزی درسی و آموزشی , شماره 1 , سال 12 , تابستان 1401
    هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر هوش رقابتی و هوش سازمانی بر مدیریت سرمایه فکری در آموزش و پرورش استان مازندران بود. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش گردآوری اطلاعات، توصیفی از نوع پیمایشی بود. جامعه آماری آن را رؤسا و معاونین ادارات و مناطق آموزش و پرورش و مدیران م چکیده کامل
    هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر هوش رقابتی و هوش سازمانی بر مدیریت سرمایه فکری در آموزش و پرورش استان مازندران بود. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش گردآوری اطلاعات، توصیفی از نوع پیمایشی بود. جامعه آماری آن را رؤسا و معاونین ادارات و مناطق آموزش و پرورش و مدیران مدارس استان مازندران به تعداد 2785 نفر تشکیل می دادند که با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای تصادفی و بر اساس فرمول کوکران تعداد 336 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. جهت جمع آوری داده ها از پرسشنامه محقق ساخته هوش رقابتی، هوش سازمانی و مدیریت سرمایه فکری استفاده شد. روایی صوری و محتوایی ابزارها به تأیید متخصصان رسید و پایایی ابزارها با استفاده از آزمون ضریب آلفای کرونباخ مورد تأیید قرار گرفت. داده های تحقیق پس از جمع آوری با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و مدل معادلات ساختاری در نرم افزارهای آماری Lisrel وSPSS تحلیل شدند. نتایج آزمون معادلات ساختاری نشان داد که: هوش رقابتی با ضریب تأثیر 76/0 و هوش سازمانی با ضریب تأثیر 63/0 بر مدیریت سرمایه فکری تأثیر مستقیم و معناداری دارند. همچنین مدل دارای دارای برازش مناسب بود. در نتیجه از جمله عواملی که می تواند در راستای توسعه مدیریت سرمایه فکری در نظام آموزش و پرورش مورد توجه قرار گیرد هوش رقابتی و هوش سازمانی می باشد. پرونده مقاله