بررسی تأثیر هوش رقابتی و سازمانی بر مدیریت سرمایه فکری در آموزش و پرورش استان مازندران
محورهای موضوعی : برنامه درسیعزت اله تقوایی 1 , وحید فلاح 2 , رضا یوسفی سعید آبادی 3
1 - دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران.
2 - استادیار گروه مدیریت آموزشی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران. (نویسنده مسئول)
3 - استادیار گروه مدیریت آموزشی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران.
کلید واژه: هوش سازمانی, استان مازندران, آموزش و پرورش, مدیریت سرمایه فکری, هوش رقابتی,
چکیده مقاله :
هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر هوش رقابتی و هوش سازمانی بر مدیریت سرمایه فکری در آموزش و پرورش استان مازندران بود. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش گردآوری اطلاعات، توصیفی از نوع پیمایشی بود. جامعه آماری آن را رؤسا و معاونین ادارات و مناطق آموزش و پرورش و مدیران مدارس استان مازندران به تعداد 2785 نفر تشکیل می دادند که با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای تصادفی و بر اساس فرمول کوکران تعداد 336 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. جهت جمع آوری داده ها از پرسشنامه محقق ساخته هوش رقابتی، هوش سازمانی و مدیریت سرمایه فکری استفاده شد. روایی صوری و محتوایی ابزارها به تأیید متخصصان رسید و پایایی ابزارها با استفاده از آزمون ضریب آلفای کرونباخ مورد تأیید قرار گرفت. داده های تحقیق پس از جمع آوری با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و مدل معادلات ساختاری در نرم افزارهای آماری Lisrel وSPSS تحلیل شدند. نتایج آزمون معادلات ساختاری نشان داد که: هوش رقابتی با ضریب تأثیر 76/0 و هوش سازمانی با ضریب تأثیر 63/0 بر مدیریت سرمایه فکری تأثیر مستقیم و معناداری دارند. همچنین مدل دارای دارای برازش مناسب بود. در نتیجه از جمله عواملی که می تواند در راستای توسعه مدیریت سرمایه فکری در نظام آموزش و پرورش مورد توجه قرار گیرد هوش رقابتی و هوش سازمانی می باشد.
The purpose of this study was to investigate the effect of competitive intelligence and organizational intelligence on intellectual capital management in educational Office of Mazandaran province. In terms of purpose, the study applied and in terms of data collection method, it was descriptive survey. The statistical population consisted of 2785 managers and deputies of departments and districts of education and school principals of Mazandaran province from among whom 336 individuals were selected as the sample using random cluster sampling based on Cochran's formula. A researcher-made questionnaire of competitive intelligence, organizational intelligence and intellectual capital management was used to collect the data. The face and content validity of the instrument were confirmed by experts and the reliability of the instruments was secured by calculating Cronbach's alpha coefficient. The data were collected and analyzed using Pearson correlation coefficient and structural equation modeling in Lisrel and SPSS software programs. The results of structural equation test showed that competitive intelligence with an impact factor of 0.76 and organizational intelligence with an impact factor of 0.63 have a direct and significant effect on intellectual capital management. The model also had a good fit. As a result, competitive intelligence and organizational intelligence are among the factors that can be considered in order to develop intellectual capital management in the education system.
_||_