فهرست مقالات محمود شرفی


  • مقاله

    1 - مولفه ها و شاخص های دانشگاه اسلامی در اندیشه امام خمینی (ره)
    رهیافتهای نوین در مدیریت جهادی و حکمرانی اسلامی , شماره 5 , سال 2 , زمستان 1401
    دانشگاه اسلامی، دانشگاهی است که در آن همه‌ی ارزش‌های متعالی اسلامی و فرهنگ قرآنی، برترین اندیشه‌های علمی، خلاقیت‌های ذهنی، نوآوری‌های علمی و تولیدات فکری در رفتار و شخصیت دانشگاهیان به مثابه الگوهای مطلوب اجتماعی پدیدار می‌گردد. هدف این مقاله تبیین مولفه‌ها و شاخصه‌های چکیده کامل
    دانشگاه اسلامی، دانشگاهی است که در آن همه‌ی ارزش‌های متعالی اسلامی و فرهنگ قرآنی، برترین اندیشه‌های علمی، خلاقیت‌های ذهنی، نوآوری‌های علمی و تولیدات فکری در رفتار و شخصیت دانشگاهیان به مثابه الگوهای مطلوب اجتماعی پدیدار می‌گردد. هدف این مقاله تبیین مولفه‌ها و شاخصه‌های دانشگاه اسلامی در اندیشه امام خمینی (ره) است. و از روش کیفی و از نوع توصیفی - تحلیلی که در آن، داده‌های جمع‌آوری شده از منابع اسلامی و منویات امام خمینی(ره) استفاده شده و با تحلیل یافته‌ها می‌توان گفت؛ بعد از انقلاب اسلامی و به دنبال آن با اسلامی‌سازی دانشگاه‌ها با مولفه‌های مطرح در اندیشه امام خمینی(ره) از جمله همراهی تعلیم و تهذیب در دانشگاه اسلامی، تعلیم و تعلم علم‌اسلامی، خودباوری و اتکا به خود در بین دانشجویان‌، تولید علم بر اساس نیاز جامعه، حاکم شدن مدیریت اسلامی در دانشگاه‌ها...و همین‌طور شاخصه‌های دانشگاه اسلامی از دیدگاه امام خمینی (ره) شامل؛ ساختار فیزیکی دانشگاه، ساختار اداری و مدیریتی دانشگاه، اساتید دانشگاه، دانشجویان، کتب درسی... دانست. باتوجه به‌نکات مطرح‌شده می‌توان دریافت که دانشگاه‌ها تقریباً دراکثر ‌زیرساخت‌ها دارای مشکلاتی می‌باشند. رشدتفکر جهانی، ارتباطات متقابل علمی، وابستگی سیاسی که ریشه در نیازمندی‌های علمی دارد و ایجاد شبکه‌های دیجیتالی و کثرت‌گرایی علمی می-طلبد که ساختار آموزشی کشور تغییر داده‌شود. پرونده مقاله

  • مقاله

    2 - شاخص های امید آفرینی انتظار در مدل اسلامی پیشرفت در اندیشهی امام خامنه ای(مدظله العالی)
    رهیافتهای نوین در مدیریت جهادی و حکمرانی اسلامی , شماره 2 , سال 2 , تابستان 1401
    امیدواری به آینده به‌عنوان یکی‌ از مهم‌ترین بایسته‌های جوامع اسلامی و به‌ویژه‌ایران اسلامی است. یکی از مهم‌ترین اقدامات دشمنان علیه جوامع هدف، ایجاد روحیه یأس و ناامیدی در دیگر جوامع با تأکید مکرر بر برخی نقاط قابل‌بهبود و بزرگ جلوه دادن برخی کاستی‌ها است. هدف اصلی این چکیده کامل
    امیدواری به آینده به‌عنوان یکی‌ از مهم‌ترین بایسته‌های جوامع اسلامی و به‌ویژه‌ایران اسلامی است. یکی از مهم‌ترین اقدامات دشمنان علیه جوامع هدف، ایجاد روحیه یأس و ناامیدی در دیگر جوامع با تأکید مکرر بر برخی نقاط قابل‌بهبود و بزرگ جلوه دادن برخی کاستی‌ها است. هدف اصلی این مقاله تبیین شاخص‌های امیدآفرینی انتظار در مدل اسلامی پیشرفت در اندیشه‌ی امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) است که با تحلیل گفتمان و رویکرد استنباطی، بیانات معظم له را با روش توصیفی–تحلیلی بررسی نموده و شاخص‌های موردنظر احصاء شده‌است. یافته‌ها نشان می‌دهد که شاخص‌های محوری بیانات رهبر معظم انقلاب درباره امیدآفرینی را باید در محورهایی چون؛ امید و پیشرفت، امید و دشمن، اقدامات امیدبخش مسئولان، امید و رسانه، مایه‌های امید در کشور، امید و انقلاب و امید و موعود جستجو کرد بعد از بررسی و تحلیل بیانات و مکتوبات امام خامنه‌ای چنین نتیجه گرفته می‌شود که در افق دید رهبر انقلاب، آینده تمدن اسلامی، آینده‌ای درخشان و باشکوه خواهد بود و ما می‌توانیم تمدّن نوین اسلامی را برپا کنیم. شاخصه‌‌ی اصلی و عمومی این تمدن، بهره‌‌مندی انسان‌ها از همه‌‌ ظرفیت‌های مادی و معنوی است که خداوند برای تأمین سعادت و تعالی آنان، در عالم طبیعت و در وجود خود آنان تعبیه کرده است. پرونده مقاله

  • مقاله

    3 - منظومه فکری و تمدن ساز مقام معظم رهبری در چهار دهه انقلاب اسلامی
    رهیافتهای نوین در مدیریت جهادی و حکمرانی اسلامی , شماره 4 , سال 1 , پاییز 1400
    انقلاب اسلامی با ایجاد تحول بنیادین در اهداف و ارزش‌های جامعه ایران و همچنین تاثیر در تحولات کشورهای منطقه و جهان اسلام در جایگاه یک انقلاب تمدن‌ساز ظاهر شد. تحولی که در درجه اول مرهون نقش‌آفرینی رهبران تمدن‌ساز آن است. حضرت امام خمینی(ره)و مقام معظم رهبری با خلق استعار چکیده کامل
    انقلاب اسلامی با ایجاد تحول بنیادین در اهداف و ارزش‌های جامعه ایران و همچنین تاثیر در تحولات کشورهای منطقه و جهان اسلام در جایگاه یک انقلاب تمدن‌ساز ظاهر شد. تحولی که در درجه اول مرهون نقش‌آفرینی رهبران تمدن‌ساز آن است. حضرت امام خمینی(ره)و مقام معظم رهبری با خلق استعاره‌ها و واژگان تمدنی در طول چهار دهه عمر انقلاب اسلامی نقش بسزایی در گفتمان‌سازی تمدنی ایفا نموده‌اند، مقام معظم رهبری به عنوان پرچمدار نظریه‌پردازی و واژه‌سازی گفتمان تمدنی انقلاب اسلامی نیز بارها بر این نکته تاکید داشته‌اند که یکی از دغدغه‌های مهم ولی فقیه و محتوای گفتمانی او حفاظت از ارزش‌های اساسی انقلاب اسلامی است. لذا نقش‌آفرینی تجربی و عملی مقام معظم رهبریدر گفتمان سازی تمدنی و تدقیق مراحل شکل‌گیری وبلوغ تمدنی در کوران حوادث و تقابل با دشمنان تمدنی از برجستگی خاصی برخوردار است. این مقاله به روش مروری و با استفاده از تکنیک تحلیل گفتمان پسا ساختارگرایی"لاکلو موف" به تبیین استعاره‌های گفتمان‌ساز رهبری برای تبیین تمدن نوین اسلامی در مراحل سه‌گانه "تمدن سازی، تمدن پروری و تمدن داری" پرداخته است. پرونده مقاله