طنزسیاسی، یکی از گونههای ادبیات انتقادی است که بهنوعی همانند سلاحی کاربردی برای روشنفکران جامعه با هدف اصلاح و دگرگونی بیان میشود. این در حالی است که طنز سیاسی هر نوع خشونت و زورگویی را رد میکند. به بیان دیگر، طنز سیاسی توانمندی به نمایش گذاشتن برخی کمبودهای م چکیده کامل
طنزسیاسی، یکی از گونههای ادبیات انتقادی است که بهنوعی همانند سلاحی کاربردی برای روشنفکران جامعه با هدف اصلاح و دگرگونی بیان میشود. این در حالی است که طنز سیاسی هر نوع خشونت و زورگویی را رد میکند. به بیان دیگر، طنز سیاسی توانمندی به نمایش گذاشتن برخی کمبودهای متناسب با سیاست است که به شکلی خندهآور، با هدف سر و سامان دادن به شرایط حاکم در جامعه بیان میشود. اگرچه این شیوه از دیرباز در بسیاری از آثار ادبی نمود یافته، اما بدونشک میتوان دوران مشروطه را دورة تکامل یافتة طنز سیاسی در تاریخ ادبیات ایران بهشمار آورد. ادیبان و شاعران خوشذوقی در متن تحولات این دوره و عصر حاضر ظهور کردند و زبان گویای هم میهنان خود شدند که از آن جمله میتوان به رویا صدر اشارهکرد. صدر، بانوی پژوهشگر و نویسندهای پرآوازه در وادی طنز است و آثار چشمگیری از خود ارائهکردهاست. در میان این آثار خبرنامه محرمانه، ه مثل تفاهم، برداشت آخر، شبهای کوشآداسی و وبلاگ طنزنوشتههای رویاصدربیبیگل سرشار از طنز سیاسی است. در این پژوهش که به شیوة اسنادی گردآوری شدهاست، پس از تعریف طنز و زیرساختهای آن به تبیین شگردهای این هنر در آثار یاد شده، پرداختهمیشود. یافتههای پژوهش نشان داد چیرگی و مهارت صدر بر ادبیات همراه با ذوق و طبع روان و خلّاق وی، سبب شده تا از بیشتر شگردهای ادبی همچون: نقیضهپردازی، تضمین، تشبیهات طنزآمیز، استفاده از ترکیبات متناقضنما، بزرگنمایی، تمثیل، اغراق و ... استفاده کند و همین نکته تنوع و در پی آن اثرگذاری بسیاری را در آثار او ایجاد کردهاست.
پرونده مقاله
خشونت اساساً به مفهوم اعمال هرگونه رفتاری که با هدف وارد نمودن آسیب به یک یا بیش از یک پدیده صورت گیرد اطلاق میگردد. این مفهوم میتواند در دو سطح آگاهانه یا ناآگاهانه صورت پذیرد. مسألة مهم در این میان، بررسی حد و مرز قربانیان خشونت است و یکی از طیفهای مهمی که بعضاً مو چکیده کامل
خشونت اساساً به مفهوم اعمال هرگونه رفتاری که با هدف وارد نمودن آسیب به یک یا بیش از یک پدیده صورت گیرد اطلاق میگردد. این مفهوم میتواند در دو سطح آگاهانه یا ناآگاهانه صورت پذیرد. مسألة مهم در این میان، بررسی حد و مرز قربانیان خشونت است و یکی از طیفهای مهمی که بعضاً مورد خشونت واقع شدهاند زنان بودهاند. در ایران، حضورِ زن به عنوان قربانی شرایط اجتماعی و فرهنگی به نخستین رمانهای معاصر در دوران تجدّد رضاشاه بر میگردد. در رمانهای این دوره بود که ما با تصویرهایی از زنان به عنوان قربانیان جامعه روبرو میشویم. این مقاله جستاری است در بررسی و شناخت مفهوم خشونت پنهان علیه زن در رمانهما نوشتة محمّدحجازی. حجازی به عنوان نویسنده و رمان نویسی پیشتاز با انتخاب عناوین زنانه برای رمانهایش، سایة پنهان خشونت علیه زن را نشان داده است. فرضیة مقاله حاکی از این موضوع است که حجازی در رمان هما سیمایی از زن را به نمایش میگذارد که قربانی خشونتی پنهان در زیرپوست فرهنگ و سنّت جامعهای مردسالاراست. یافتههای مقاله با استفاده از روش توصیفی تحلیلی و بهرهگیری از منابع مکتوب و مجازی نشان داد، خشونت پنهان علیه زن در رمان هما شامل دو شاخص کلان خشونتهای پنهان کلامی و غیرکلامی است. براین اساس، تحقیر، تهمت، توهین، تهدید، دروغ، طعنه و متلک ذیل شاخص کلان خشونتهای پنهان کلامی قرار میگیرند. همچنین نادیده انگاشتن شخصیت زن، حمایت از رسوم غلط ازدواج، حمایت از تعدّد زوجات، خشونت جنسی، ریاکاری و ظاهرسازی ذیل شاخص کلان خشونتهای پنهان غیرکلامی قرار میگیرند.کلیدواژهها: جامعه، خشونت پنهان، رمان هما، زن، محمّدحجازی.
پرونده مقاله
طنزسیاسی، يكي از گونههاي ادبيات انتقادی است كه بهنوعي همانند سلاحي كاربردي براي روشنفکران جامعه با هدف اصلاح و دگرگونی بيان ميشود. اين در حالي است كه طنز سياسي هر نوع خشونت و زورگویی را رد ميكند. به بیان ديگر، طنز سیاسی توانمندي به نمایش گذاشتن برخي كمبودهاي م چکیده کامل
طنزسیاسی، يكي از گونههاي ادبيات انتقادی است كه بهنوعي همانند سلاحي كاربردي براي روشنفکران جامعه با هدف اصلاح و دگرگونی بيان ميشود. اين در حالي است كه طنز سياسي هر نوع خشونت و زورگویی را رد ميكند. به بیان ديگر، طنز سیاسی توانمندي به نمایش گذاشتن برخي كمبودهاي متناسب با سیاست است كه به شکلی خندهآور، با هدف سر و سامان دادن به شرایط حاكم در جامعه بيان ميشود. اگرچه این شیوه از دیرباز در بسیاری از آثار ادبی نمود یافته، اما بدون شك ميتوان دوران مشروطه را دورة تکامل يافتة طنز سیاسی در تاریخ ادبیات ایران بهشمار آورد. ادیبان و شاعران خوشذوقي در متن تحولات این دوره و عصر حاضر ظهور كردند و زبان گویای هم ميهنان خود شدند که از آن جمله میتوان به رويا صدر اشارهکرد. صدر، بانوي پژوهشگر و نويسندهاي پرآوازه در وادي طنز است و آثار چشمگيري از خود ارائهكردهاست. در میان این آثار «خبرنامه محرمانه، «ه» مثل تفاهم، برداشت آخر، شبهاي كوشآداسي» و وبلاگ طنزنوشتههاي رويا صدر «بيبيگل» سرشار از طنز سیاسی است. در این پژوهش که به¬شیوة اسنادی گردآوري شدهاست، پس از تعریف طنز و زيرساختهاي آن به تبیین شگردهای این هنر در آثار یاد شده، پرداختهمیشود. یافتههای پژوهش نشان داد چيرگي و مهارت صدر بر ادبیات همراه با ذوق و طبع روان و خلّاق وي، سبب شده تا از بيشتر شگردهای ادبی همچون: نقیضهپردازی، تضمین، تشبیهات طنزآمیز، استفاده از ترکیبات متناقضنما، بزرگنمايي، تمثیل، اغراق و ... استفاده کند و همین نكته تنوّع و در پي آن اثرگذاری بسیاری را در آثار او ایجاد کردهاست.
پرونده مقاله
سکوی نشر دانش
سند یا سکوی نشر دانش ،سامانه ای جهت مدیریت حوزه علمی و پژوهشی نشریات دانشگاه آزاد می باشد