فهرست مقالات مهدی باقری میبدی


  • مقاله

    1 - شناسایی و اولویت‌بندی مؤلفه‌های ارتقاء سواد رسانه‌ای دانشجویان در فضای مجازی بر اساس الگوی آمیخته بازاریابی اجتماعی
    پژوهش های مدیریت راهبردی , شماره 5 , سال 28 , زمستان 1401
    گسترش سریع اینترنت، تنوع رسانه‌های نوظهور و دسترسی آسان همگان به فضای مجازی ازجمله عواملی است که اهمیت و ضرورت سواد رسانه‌ای در فضای مجازی را نشان می‌دهد. دانشجویان نیز به‌عنوان بخشی از افراد جامعه که با فضای مجازی در ارتباط هستند، نیازمند سواد رسانه‌ای هستند. لذا این پ چکیده کامل
    گسترش سریع اینترنت، تنوع رسانه‌های نوظهور و دسترسی آسان همگان به فضای مجازی ازجمله عواملی است که اهمیت و ضرورت سواد رسانه‌ای در فضای مجازی را نشان می‌دهد. دانشجویان نیز به‌عنوان بخشی از افراد جامعه که با فضای مجازی در ارتباط هستند، نیازمند سواد رسانه‌ای هستند. لذا این پژوهش به بررسی راهکارها و مؤلفه های ارتقای سطح سواد رسانه ای دانشجویان در فضای مجازی می پردازد. شناسایی و اولویت بندی این مؤلفه ها بر اساس الگوی آمیخته های بازاریابی اجتماعی انجام‌ گرفته است. راهبرد این پژوهش آمیخته متوالی اکتشافی است که در مرحله اول، برای تحلیل داده‌های کیفی از روش تحلیل مضمون و در مرحله دوم، برای اولویت بندی کمّی آن مؤلفه ها از روش اهمیت - عملکرد استفاده شده است. جامعه آماری، خبرگان، استادان و متخصصان حوزه سواد رسانهای و فضای مجازی بودند که 14 نفر به‌صورت هدفمند برای مصاحبه انتخاب شدند. در مرحله میان‌پایه، 37 مضمون سازمان‌دهنده و 8 مضمون فراگیر احصاء و سپس شبکه مضامین مرتبط با سؤال پژوهش ترسیم شد. در مرحله دوم، مضامین سازماندهنده به‌عنوان مؤلفه های اصلی ارتقای سواد فضای مجازی در نظر و بر اساس روش اهمیت_عملکرد پرسشنامه ای طراحی و از سوی نخبگان، استادان و مدرسان سواد رسانه ای تکمیل شد. مطابق با یافته‌های این تحقیق، تبیین ضرورت تجزیه‌وتحلیل پیام‌های رسانه‌ای برای مخاطبان، در نظرداشتن مشخصات دانشجو در انتقال پیام، مخاطب محوری، اصلاحات سیاست‌های فناوری اطلاعات و اصلاحات سیاست‌های آموزشی به‌عنوان چهار مؤلفه اولویت دار در حوزه فعالیت‌های اجرایی در خصوص ارتقای سواد فضای مجازی دانشجویان احصا گردید. پرونده مقاله

  • مقاله

    2 - مطالعه نگاشت سیستماتیک پژوهش‌های مدیریت راهبردی در نشریات علمی–پژوهشی منتخب کشور: شناسایی خلأهای پژوهشی و رهنمود‌هایی برای پژوهش‌های آینده
    پژوهش های مدیریت راهبردی , شماره 5 , سال 24 , زمستان 1397
    با توجه به گسترش رشته‌ و گرایش مدیریت راهبردی در کشور در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری، مقالات، پایان‌نامه‌ها و کتاب‌های متعددی در این زمینه نگارش شده است؛ لذا ضرورت دارد که در وضعیت فعلی مرور نظام‌مند این پژوهش‌ها بررسی شده تا روند پژوهش‌ها و خلأهای آن‌ها مشخص شود. متناسب چکیده کامل
    با توجه به گسترش رشته‌ و گرایش مدیریت راهبردی در کشور در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری، مقالات، پایان‌نامه‌ها و کتاب‌های متعددی در این زمینه نگارش شده است؛ لذا ضرورت دارد که در وضعیت فعلی مرور نظام‌مند این پژوهش‌ها بررسی شده تا روند پژوهش‌ها و خلأهای آن‌ها مشخص شود. متناسب با حوزه مطالعاتی استادان، نیاز کشور و البته مسئله‌محوری پژوهشگران، پژوهش‌هایی در زمینه مدیریت استراتژیک و زیرحوزه‌های آن انجام و در مجلات علمی_ پژوهشی چاپ شده است. هدف از این مقاله، شناسایی موضوع‌های مطالعه شده در نشریات منتخب، تحلیل وضعیت پراکندگی و فراوانی مطالعات، شناسایی روش‌های پژوهشی و سرانجام شناخت خلأهای پژوهشی در حوزه ادبیات مدیریت استراتژیک در کشور است. بدین منظور این پژوهش با تحلیل داده‌های ثانویه و مرور نظام‌مند دانش موجود مدیریت استراتژیک با استفاده از استراتژی مطالعه نگاشت سیستماتیک 9 نشریه منتخب علمی پژوهشی و 1757 مقاله را شماره به شماره بررسی می‌کند که در پایان 343 مقاله مرتبط و 333 موضوع مطالعه شده راهبردی شناسایی و مورد تحلیل قرار گرفتند. نتایج پژوهش نشان می‌دهد که پوشش موضوعی مدیریت استراتژیک در این نشریات 24.5 درصد، میزان به‌کارگیری روش کمی 59.2 درصد، روش کیفی 36.4 درصد و شیوه ترکیبی 4.4 درصد است. عمده مطالعات روی فرآیند مدیریت استراتژیک و زیر حوزه‌های آن به میزان 95.1 درصد است و در حوزه‌های نظریه‌پردازی، مکاتب، مبانی کمّی، مبانی فلسفی، مطالعات میان رشته‌ای با سایر علوم و مدیریت استراتژیک اسلامی مطالعات بسیار اندکی (کمتر از 5 درصد) وجود دارد. پرونده مقاله