فهرست مقالات نازیلا یخدان ساز


  • مقاله

    1 - مدیریت تعارض میان فردی در شاهنامه
    زبان و ادب فارسی واحد سنندج , شماره 1 , سال 11 , بهار 1398
    یکی از محورهای اساسی و مهم رفتارسازمانی، تعارض میان افراد است که به دلایل متعدد از جمله اختلاف در احساسات، اهداف، خواسته ها و ارزشها ما بین افراد به وجود می‌آید که مدیریت تعارض، یکی از رویکردهای مهم رفتار‌سازمانی، در صدد کنترل و کاهش این تعارضات، راهکارهایی پیشنهاد می‌ چکیده کامل
    یکی از محورهای اساسی و مهم رفتارسازمانی، تعارض میان افراد است که به دلایل متعدد از جمله اختلاف در احساسات، اهداف، خواسته ها و ارزشها ما بین افراد به وجود می‌آید که مدیریت تعارض، یکی از رویکردهای مهم رفتار‌سازمانی، در صدد کنترل و کاهش این تعارضات، راهکارهایی پیشنهاد می‌دهد. شاهنامه فردوسی، به عنوان اثر بی‌بدیل حماسی، اگر در چند خصیصه بارز خلاصه شود، مسلماً مهم‌ترین خصیصه اش تضاد و کشمکش و تبعات مثبت و منفی حاصل از آن که به مثابه بن‌مایه ای عمیق، بر سراسر داستان‌های این اثر هنری سایه افکنده است، خواهد بود. در این مقاله کوشیده ایم ابتدا تعارضات میان‌فردی موجود در شاهنامه را استخراج و با بازگشایی و انطباق این موارد با اصول و معیارهای علم مدیریت تعارض ، زمینه فراهم آمدن هدف مورد نظر را تسهیل نمائیم. در این مقاله به بررسی دیدگاه‌های مدیریتی فردوسی پرداخته و به این نتیجه رسیده ایم که فردوسی با تبحر خاص یک مدیر مدرن، با اصول و نمود این علم کاملاً آشناست و در صدد است تا بهترین تصمیمات را در موقعیتهای مختلف، اتخاذ و اجرایی کند و با احاطه کامل بر اوضاع حاکم، افراد را با توجه به نیازشان برانگیزد و در شرایط به ظاهر مشابه، تصمیمات متفاوت و متناسب بگیرد. هدف این تحقیق ، نشان دادن دیدگاه‌های در خور توجه و برجسته فردوسی و ارائه راهکار و شیوه‌های مبتنی بر کنترل و حل تضادها و تعارضات میان‌فردی پیشامده در شرایط گوناگون است که می‌تواند الگویی قابل ملاحظه برای مدیران امروزی باشد. پرونده مقاله

  • مقاله

    2 - تعارض میان فردی در داستان «لهراسپ و گشتاسپ» با تکیه بر نظریات علم مدیریت تعارض
    پژوهشنامه ادب حماسی (فرهنگ و ادب سابق) , شماره 1 , سال 15 , تابستان 1398
    انسان‌ها برای برقراری ارتباط و تعامل با هم‌دیگر ناگزیر از داشتن رفتارها و اعمالی هستند که تفاوت‌های ذاتی و بعضاً اکتسابی این رفتارها، تعارضات میان آن‌ها را اجتناب‌ناپذیر می‌سازد. تعارض از تقابل دو خواسته و گاه دو فکر بروز می‌کند؛ بدین معنی که دو یا چند نفر از افراد به د چکیده کامل
    انسان‌ها برای برقراری ارتباط و تعامل با هم‌دیگر ناگزیر از داشتن رفتارها و اعمالی هستند که تفاوت‌های ذاتی و بعضاً اکتسابی این رفتارها، تعارضات میان آن‌ها را اجتناب‌ناپذیر می‌سازد. تعارض از تقابل دو خواسته و گاه دو فکر بروز می‌کند؛ بدین معنی که دو یا چند نفر از افراد به دلیل اختلاف در نیازها، خواسته‌ها، اهداف و ارزش‌ها در مقابل یک‌دیگر قرار می‌گیرند. ازاین‌رو تفاوت‌ها، خطرات و انگیزه‌های متمایز از یک‌دیگر در افراد، بافت سازمانی را از تعارض‌های سازمانی اجتناب‌ناپذیر می‌کند. مدیریت تعارض یکی از روی‌کردهای مهم رفتار سازمانی درصدد کنترل و کاهش این تعارضات است. ادبیات نمود رفتارهای متقابل آدمی است. تعارض‌ها و تناقض‌ها در آثار ادبی رخ می‌نمایند و گاه راه‌کارهای مدیریت این تعارضات نیز در قالب داستان و حکایت بیان می‌شود. شاهنامه فردوسی به‌عنوان اثری گران‌سنگ و بی‌بدیل حماسی، اگر در چند خصیصه بارز خلاصه شود مسلماً مهم‌ترین خصیصه‌اش تضاد و کشمکش و تبعات مثبت و منفی حاصل از آن خواهد بود که به‌عنوان بن‌مایه‌ای ژرف بر سراسر داستان‌های این اثر هنری، سایه افکنده است. در این مقاله توصیفی ــ تحلیلی، سعی شده است تعارضات میان ‌فردی داستان گشتاسپ و لهراسپ تحلیل شود. هدفِ نویسندگان در این تحقیق، نشان دادن دیدگاه‌های درخور توجه و برجستۀ فردوسی و ارائه راه‌کار و شیوه‌های مبتنی بر کنترل و حل تضادها و تعارضات میان فردی پیش‌آمده در شرایط گوناگون است که می‌تواند الگویی قابل ملاحظه برای مدیران امروزی باشد. پرونده مقاله

  • مقاله

    3 - مدیریت زنجیره ی عرضه ی فرآوری شده محصولات غذایی مطالعه موردی: صنعت تولید رب گوجه فرنگی در استان خراسان شمالی
    فصلنامه علمی -پژوهشی تحقیقات اقتصاد کشاورزی , شماره 5 , سال 5 , زمستان 1392
    گسترش روز افزون شبکه­های تولید محصولات صنایع غذایی و همچنین تنوع تولیدکنندگان و شیوه­های متنوع تامین محصولات صنایع غذایی و از سوی دیگر وجود عدم حتمیت­های مختلف نظیر عدم حتمیت در عرضه­ی نهاده­های اصلی تولید، تقاضای بازار و قیمت­ها موجب پیچیدگی در چکیده کامل
    گسترش روز افزون شبکه­های تولید محصولات صنایع غذایی و همچنین تنوع تولیدکنندگان و شیوه­های متنوع تامین محصولات صنایع غذایی و از سوی دیگر وجود عدم حتمیت­های مختلف نظیر عدم حتمیت در عرضه­ی نهاده­های اصلی تولید، تقاضای بازار و قیمت­ها موجب پیچیدگی در مدیریت زنجیره­ی تامین صنایع تولید محصولات غذایی گشته است. در مطالعه­ی حاضر با استفاده از برنامه­ریزی خطی تصادفی چند مرحله­ای به بررسی مساله­یبرنامه­ریزی تولید در صنعت تولید رب گوجه­فرنگی پرداخته شد. صنعت تولید محصولات غذایی با عدم حتمیت در عرضه­ی نهاده­ی اصلی تولید مواجه بوده که به­علت عوامل متعددی نظیر عوامل طبیعی، نوسانات قیمت نهاده­های تولید می­باشد. بدین منظور این عدم حتمیت در عرضه­ی نهاده(گوجه­فرنگی) در برنامه­ریزی فروش یک صنعت تولید رب گوجه­فرنگی در استان خراسان شمالی مورد توجه قرار گرفت. برای توصیف زنجیره عرضه واحد تولیدی و ارائه­ی الگویی برای عرضه­ی نامعین گوجه­فرنگی از مدل برنامه­ریزی خطی تصادفیچند مرحله­ای و یک الگوریتم تجزیه جهت محاسبه­ی سیاست­های بهینه­ی فروش استفاده شد. بدین منظور میزان بهینه­ی تولید، فروش و میزان موجودی انبار در دوره­ها­ی مختلف تولید تعیین شد. بنابراین توصیه می­شود که مدیران واحد­های تولیدی با در نظر گرفتن عدم حتمیت عرضه­ی نهاده­های اصلی در برنامه­ریزی تولید با کاهش فروش و در نتیجه هزینه­ی ناشی از دست دادن جایگاه خود در بازار مواجه نشود.   طبقه­ بندیJEL:C61, M21, M31 پرونده مقاله