فهرست مقالات مصطفی ازغندی


  • مقاله

    1 - طراحی مدل هوشمند آموزش معماری بومی با رویکرد ساخت گرایی (تمرکز: یادگیری مبتنی بر واقعیت مجازی)
    فناوری اطلاعات در طراحی مهندسی , شماره 1 , سال 16 , پاییز-زمستان 1402
    پژوهش حاضر از طریق مدل‌سازی سه‌بعدی معماری بومی ایرانی-اسلامی در بستر واقعیت مجازی و افزوده، اقدام به آموزش اصول پایداری به دانش‌آموزان مقاطع متوسطه نموده است. پس از شناسایی و تبیین مولفه‌های معماری بومی و تعیین عوامل موثر در فرآیند آموزش آن از طریق مرور نظامند ادبیات چکیده کامل
    پژوهش حاضر از طریق مدل‌سازی سه‌بعدی معماری بومی ایرانی-اسلامی در بستر واقعیت مجازی و افزوده، اقدام به آموزش اصول پایداری به دانش‌آموزان مقاطع متوسطه نموده است. پس از شناسایی و تبیین مولفه‌های معماری بومی و تعیین عوامل موثر در فرآیند آموزش آن از طریق مرور نظامند ادبیات تحقیق و انجام مصاحبه با طیف وسیعی از خبرگان حوزه پژوهش، در گام بعدی و با استفاده از یک مدل آموزشی مبتنی بر رویکرد ساخت‌گرایی، ﺗﺎرﯾﺦ ﭘﺎﯾﺪاری معماری‌ بومی ایرانی-اسلامی ﺑﺎ دانش‌آموزان ﺑﻪ اﺷﺘﺮاک گذاشته شده است. این برنامه آموزشی از یک مدل سه مرحله‌ای (معرفی، تمرین، تولید) و با بهره‌گیری از ﺳﻪ‌ﺑﻌﺪی‌ﺳﺎزی نوآورترین معماری‌های بومی تاریخ کشور عزیزمان، یک ﺗﺠﺮﺑﻪ نوین و جذاب دﯾﺠﯿﺘﺎل در زمینه یادگیری برای توسعه پایدار را در طول سال تحصیلی برای دانش‌آموزان فراهم نموده است. درنهایت و در گام آخر پژوهش، به منظور تعیین میزان بهبود درک دانش‌آموزان از مفاهیم مرتبط با اصول پایداری و معماری بومی، از ابزار پرسشنامه با تعیین روایی و پایایی مطلوب استفاده شده است. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد که مدل‌سازی سه‌بعدی بر افزایش آشنایی داﻧﺶ‌آﻣﻮزان از ویژگی‌های معماری بومی ایرانی-اسلامی و میزان ﺗﻐﯿﯿﺮات داﻧﺶ، رﻓﺘﺎر و آﮔﺎﻫﯽ آنان از ﻣﻔﺎﻫﯿﻢ مرتبط با ﺗﻮﺳﻌﻪ ﭘﺎﯾﺪار و اصول ﭘﺎﯾﺪاری موثر بوده است. پرونده مقاله

  • مقاله

    2 - بکارگیری سیستمهای تحلیلگر فازی در شناسایی مولفه‌های پایدار معماری بومی ایرانی-اسلامی
    فناوری اطلاعات در طراحی مهندسی , شماره 1 , سال 17 , بهار-تابستان 1403

    تحقیق حاضر قصد دارد تا به مطالعه میزان اثربخشی بهره‌گیری از سیستم‌های تحلیل فازی بر بهبود دقت نتایج فرآیند طراحی، مدلسازی و آموزش مولفه‌های پایدار معماری بومی ایرانی-اسلامی بپردازد. بادرنظرگیری این هدف، این پژوهش در دو فاز اصلی شناخت (مدلسازی) و آموزش چکیده کامل

    تحقیق حاضر قصد دارد تا به مطالعه میزان اثربخشی بهره‌گیری از سیستم‌های تحلیل فازی بر بهبود دقت نتایج فرآیند طراحی، مدلسازی و آموزش مولفه‌های پایدار معماری بومی ایرانی-اسلامی بپردازد. بادرنظرگیری این هدف، این پژوهش در دو فاز اصلی شناخت (مدلسازی) و آموزش طراحی شده است. با توجه به ماهیت کیفی داده‌های حاصل از فاز اول پژوهش، بهره‌گیری از روش منطق فازی، ضمن ایجاد انعطاف‌پذیری در مدل، داده‌هایی نظیر دانش، تجربه و قضاوت انسانی را در مدل نهایی وارد نموده و پاسخ‌هایی کاملا کاربردی در قالب الگوها و نتایج کمی ارائه می‌دهد، دستاوردی که عدم قطعیت بیشتری را در فرآیند مدل‌سازی پوشش ‌می‌دهد. با درنظرگیری هدف اصلی پژوهش و در فاز نخست، 28 عامل در طراحی و تبیین مدل نهایی معماری بومی شناسایی شدند. در گام دوم، به منظور صحت‌سنجی داده‌های گردآوری شده از پرسشنامه‌ با هدف بهبود میزان دقت نتایج در زمینه اثربخشی رویکرد پژوهش در افزایش آگاهی دانش‌آموزان از مولفه‌های معماری بومی، تحقیق حاضر از دو سیستم فازی "تحلیل اعتبار" و "تحلیل ویژگی‌های فردی" بهره برده است. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد که بکارگیری دو تکنیک فازی تحليل اعتبار و تحلیل ویژگی‌های فردی، در بهبود دقت نتایج پژوهش و مدلسازی نهایی مولفه‌های پایدار معماری بومی ایرانی– اسلامی موثر بوده است.

    پرونده مقاله