این مطالعه با سنتز توأمان مطالعات داخلی و خارجی برای دستیابی به مفاهیم بیشتر و تازهتر دربارۀ حرفهایگرایی در آموزش پزشکی صورت گرفته است. روش این مطالعه کیفی با رویکرد سنتز پژوهی بود. داده های مورد نیاز از طریق جستجو در منابع کتابخانه ای و مقالات موجود در پایگاه های اطلاعاتی ERIC, ProQuest, PubMed, Science Direct, Scopus, springer Magiran, Irandoc جمعآوری شد. برای جستجو در پایگاه های اطلاعاتی داخلی و خارجی از واژگان کلیدی پروفیشنالیزم، برنامۀ درسی، برنامۀ درسی حرفهایگرایی و آموزش پزشکی استفاده شد. مقالات و منابع بررسی شده مربوط به سالهای 1998 تا سال 2020 بود. در بررسی نهایی مرتبطترین منابع شامل 53 مقاله بود که مورد بررسی و استخراج مطالب در راستای تحقق هدف مطالعۀ حاضر قرار گرفت. در کدگذاری دادهها از روش موضوعی استفاده شد. 270 مفهوم استخراج شد و در قالب 22 مفهوم همدسته گردید . در نهایت مفاهیم همدسته ذیل 6 مفهوم نهایی تعهد حرفهای رفتارمحور، تعهد حرفهای فضیلتمحور، یادگیرندۀ مادام العمر، اخلاقمدار و قانونمحور، منش حرفهای و نوع برنامۀ درسی قرار گرفتند. نتایج نشان میدهد که چنانچه در دوران کارورزی باورها و رفتارهای خاص حرفهای در دانشجویان امروز نهادینه نشود، میتواند سبب کاهش حساسیت حرفهایگرایی دانشجو شود و در نتیجه تصمیمگیریهای حرفهای را برای پزشکان آینده دشوار کند؛ بنابراین نقش آموزش رسمی پروفشنالیزم با در نظر گرفتن نقش برنامۀ درسی پنهان در این باره حائز اهمیت است.
پرونده مقاله