فهرست مقالات عباس روحانی


  • مقاله

    1 - بررسی تأثیر بازی درمانی با رویکرد شناختی- رفتاری بر پرخاشگری، اختلال نافرمانی مقابله‌‌ای، اختلال نقص توجه-بیش فعالی در دانش آموزان پسر دورة دبستان
    روان شناسی تحلیلی شناختی , شماره 5 , سال 11 , زمستان 1399
    هدف :از انجام پژوهش حاضر بررسی تأثیر بازی درمانی با رویکرد شناختی- رفتاری بر مشکلات رفتاری(پرخاشگری، اختلال نافرمانی مقابله‌‌ای، اختلال نقص توجه-بیش فعالی) در دانش آموزان پسر مقطع دبستان شهر زرین شهر بود .روش : این پژوهش از نوع آزمایشی بوده و از طرح پیش آزمون- پس آزمون چکیده کامل
    هدف :از انجام پژوهش حاضر بررسی تأثیر بازی درمانی با رویکرد شناختی- رفتاری بر مشکلات رفتاری(پرخاشگری، اختلال نافرمانی مقابله‌‌ای، اختلال نقص توجه-بیش فعالی) در دانش آموزان پسر مقطع دبستان شهر زرین شهر بود .روش : این پژوهش از نوع آزمایشی بوده و از طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل استفاده شده است. بدین منظور با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی چندمرحله ای، از میان دانش آموزان پسر دبستان های شهر زرین شهر در سال تحصیلی 97-1396 تعداد 30 نفر که ملاکهای ورود به پژوهش را دارا بودند به صورت تصادفی انتخاب و در دو گروه آزمایش و کنترل گمارده شدند. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه‌های SNAP- IV و پرسشنامه مشکلات رفتاری راتر فرم والد(1964) بود که توسط والدین کودکان در مرحله پیش آزمون و پس آزمون تکمیل گردید. سپس کودکان گروه آزمایش در 10 جلسه یکساعته بازی درمانی (4 جلسه انفرادی و 6 جلسه گروهی) شرکت داده شدند. به منظور تجزیه و تحلیل آماری داده‌‌ها‌‌ نیز از روش تحلیل کوواریانس استفاده شد.یافته ها: تحلیل داده ها نشان داد مداخله بازی درمانی با رویکرد شناختی - رفتاری توانسته منجر به بهبود معنادار عملکرد گروه آزمایش نسبت به گروه گواه در مرحله پس‌آزمون گردد. متغیر مستقل در متغیرهای وابسته‌ی پرخاشگری، نافرمانی مقابله ای و نقص توجه-بیش فعالی به ترتیب 74، 68 و 92 درصد واریانس تغییرات را تبیین می‌‌نماید. توان آماری در هر سه متغیر گویای کفایت حجم نمونه در استفاده از تحلیل‌ها را دارد.نتیجه گیری: بنابر یافته‌های‌ این مطالعه، روش بازی درمانی با رویکرد شناختی- رفتاری، سبب کاهش نشانه‌های‌ پرخاشگری، نافرمانی مقابله ای و نقص توجه-بیش فعالی در کودکان مبتلا به این اختلالات ‌می‌‌شود و ‌می‌‌توان از این روش در موقعیت‌های‌ بالینی و درمانی برای درمان یا کاهش نشانه‌های‌ این اختلال سود جست. پرونده مقاله



  • مقاله

    4 - اثربخشی درمان متمرکز بر شفقت بر شفقت خود بیماران مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس مرد شهر اصفهان
    روان شناسی تحلیلی شناختی , شماره 5 , سال 10 , زمستان 1398
    هدف: پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی گروه درمانی به شیوه درمان متمرکز برشفقت، بر شفقت خود بیماران مرد مولتیپل اسکلروزیس شهراصفهان بود.روش: در این مطالعه که یک کار نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود. نمونه مورد مطالعه به روش نمونه گیری در دسترس و از مردا چکیده کامل
    هدف: پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی گروه درمانی به شیوه درمان متمرکز برشفقت، بر شفقت خود بیماران مرد مولتیپل اسکلروزیس شهراصفهان بود.روش: در این مطالعه که یک کار نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود. نمونه مورد مطالعه به روش نمونه گیری در دسترس و از مردان مراجعه کننده به انجمن ام اس انتحاب شد که از میان آنها تعداد 30 نفر به طور تصادفی، به دو گروه 15 نفره آزمایش و کنترل تقسیم شدند. در مرحله ی پیش آزمون به منظور سنجش میزان شفقت خود، از پرسشنامه شفقت خود استفاده شد. گروه آزمایش تحت درمان متمرکز بر شفقت طی 8 جلسه ی 90 دقیقه ای قرار گرفت و گروه کنترل، هیچ گونه درمانی دریافت نکرد. در مرحله پس از آزمون پرسشنامه فوق روی هر دو گروه مجددا اجرا شد. داده‌ها با استفاده از روش تحلیل واریانس کواریانس مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت.یافته‌ها : نتایج پژوهش به خوبی نشان داد که در مرحله پس آزمون، نمره شفقت خود گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل به طور معنا داری افزایش یافت. بنا براین گروه درمانی، درمان متمرکز بر شفقت در افزایش شفقت خود در مردان مبتلا به بیماری مولتیپل اسکلروزیس موثر بوده است.نتیجه گیری: نتایج بر اهمیت کاربرد این مداخلات در شفقت خود افراد مبتلا به بیماری مولتیپل اسکلروزیس و ارائه افق‌های جدید در مداخلات بالینی بیماران تاکید دارد. پرونده مقاله


  • مقاله

    6 - اثربخشی الگوی بالینی خلاقیت درمانی بر کاهش اضطراب و افسردگی در دانش‌آموزان پسر دوره متوسطه اول شهرستان نجف آباد
    تحقیقات روانشناختی , شماره 1 , سال 12 , زمستان 1399
    هدف؛ پـژوهش حاضـر بـا هـدف بررسی اثربخشی الگوی بالینی خلاقیت درمانی بر کاهش اضطراب و افسردگی در دانش‌آموزان پسر دوره‌ی متوسطه اول انجام گرفت. روش؛ جامعه آماری پژوهش شامل تمامی دانش‌آموزان پسر دوره‌ی متوسطه‌ی اول شهرستان نجف‌آباد، در سال تحصیلی 1398 - 1397 بودند. از این چکیده کامل
    هدف؛ پـژوهش حاضـر بـا هـدف بررسی اثربخشی الگوی بالینی خلاقیت درمانی بر کاهش اضطراب و افسردگی در دانش‌آموزان پسر دوره‌ی متوسطه اول انجام گرفت. روش؛ جامعه آماری پژوهش شامل تمامی دانش‌آموزان پسر دوره‌ی متوسطه‌ی اول شهرستان نجف‌آباد، در سال تحصیلی 1398 - 1397 بودند. از این جامعه 30 نفر به روش نمونه‌گیری در دسترس و به‌صورت هدفمند انتخاب و پس از آن در دو گروه آزمایش (15 نفر) و کنترل (15 نفر)، گمارده شدند. ابزار؛ پرسش‌نامه‌های اضطراب و افسردگی بک (1998)، به‌عنوان پیش‌آزمون بر روی کلیه‌ی شرکت‌کنندگان اجرا شد. سپس شرکت‌کنندگان در گروه آزمایش تحت 8 جلسه الگوی بالینی خلاقیت درمانی قرار گرفتند، درحالی‌که گروه کنترل هیچ مداخله‌ای دریافت نکرد. پرسشنامه‌‌های مذکور به‌عنوان پس‌آزمون مجدداً بر روی هر دو گروه اجرا گردید. یافته ها؛ یافته‌های حاصل از پژوهش با استفاده از تحلیل‌ کوواریانس آنکوا و مانکوا مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفت. نتایج تحلیل مانکوا نشان داد که پس از تعدیل اثر همپراش پیش‌آزمون، تفاوت معناداری بین میانگین نمرات پس‌آزمون اضطراب و افسردگی در دو گروه آزمایش و کنترل وجود دارد (01/0P<،93/7F=). همچنین نتایج تحلیل آنکوا نشان داد که تفاوت معناداری بین میانگین نمرات پس‌آزمون اضطراب (01/0P<،06/8F=) و افسردگی (01/0P<،79/11F=) در دو گروه آزمایش و کنترل وجود دارد. نتیجه گیری؛ با توجه به این نتایج، الگوی بالینی خلاقیت درمانی اثر معناداری در کاهش اضطراب و افسردگی دانش‌آموزان پسر دوره‌ی متوسطه‌ی اول دارد. در حقیقت خلاقیت نوعی کارآمدی ذهنی است که می‌تواند ذهنیت ناکارآمد را تعدیل ساخته و سبب کاهش اضطراب و افسردگی در دانش‌آموزان شود. پرونده مقاله

  • مقاله

    7 - بررسی همایندی ابعاد و عامل های صفت اسکیزوتایپی بالا با علایم اختلال وسواسی- جبری
    اندیشه و رفتار در روان شناسی بالینی , شماره 2 , سال 11 , تابستان 1395
    رابطه ی بین اختلال وسواسی- جبری و بیماری های سایکوتیک بویژه اسکیزوفرنیا، همیشه مورد توجه بوده و استفاده از نمونه های اسکیزوتایپی به عنوان روشی برای بررسی طیف اسکیزوفرنیا به طور فزاینده ای مورد توجه قرار گرفته است. از آنجایی که پژوهش در مورد شخصیت اسکیزوتایپی در جمعیت عم چکیده کامل
    رابطه ی بین اختلال وسواسی- جبری و بیماری های سایکوتیک بویژه اسکیزوفرنیا، همیشه مورد توجه بوده و استفاده از نمونه های اسکیزوتایپی به عنوان روشی برای بررسی طیف اسکیزوفرنیا به طور فزاینده ای مورد توجه قرار گرفته است. از آنجایی که پژوهش در مورد شخصیت اسکیزوتایپی در جمعیت عمومی ممکن است فرصت مهمی برای مطالعه شاخص های زیستی و شناختی آسیب پذیر برای اسکیزوفرنیا، بدون مداخله ی اثر بلند مدت بستری شدن در بیمارستان، دارو و علایم شدید روانی فراهم آورد، هدف پژوهش حاضر بررسی همایندی ابعاد و عامل های صفات اسکیزوتایپی با علایم اختلال وسواسی- اجباری بود. بدین منظور، طی یک پژوهش توصیفی از نوع همبستگی، 627 نفر از جامعه ی آماری دانشجویان دوره ی کارشناسی دانشگاه تبریز با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب شدند و از نظر شخصیت اسکیزوتایپی و علایم وسواسی- اجباری مورد آزمون قرار گرفتند. نتایج نشان داد که مولفه های سوظن، اضطراب اجتماعی مفرط، تجارب ادراکی غیرمعمول، عاطفه ی سطحی، گفتار غریب و عقاید انتساب و عامل های بین فردی و شناختی- ادراکی توان پیش بینی علایم اختلال وسواسی- اجباری را دارند. همچنین اسکیزوتایپی منفی در مقایسه با اسکیزوتایپی مثبت توان بیشتری در پیش بینی علایم OCD دارد. شواهد از این موضوع حمایت می کند که بین اختلال وسواسی- اجباری و شخصیت اسکیزوتایپی، همپوشی بالایی وجود دارد. پرونده مقاله