فهرست مقالات زهره فدایی وشکی


  • مقاله

    1 - بررسی ‌نقش تصویرهای مجازی در زبان تصویری و هنری «طومار شیخ شرزین»
    تفسیر و تحلیل متون زبان و ادبیات فارسی (دهخدا) , شماره 1 , سال 14 , بهار 1401
    ادبیّات متعالی، جلوه‌ای از بیان هنری است. تصویرهای بلاغی و توصیفات هنری در آفرینش جلوه‌های زیبا‌شناسی متون ادبی و نمایشی، نقش سازنده و تأثیرگذاری دارند. طومار شیخ ‌شرزین، از نمونه‌ آثار فاخر هنری معاصر است که کارگردان و نویسندۀ صاحب ‌سبک و خوش‌فکر، بهرام بیضایی با خلّاق چکیده کامل
    ادبیّات متعالی، جلوه‌ای از بیان هنری است. تصویرهای بلاغی و توصیفات هنری در آفرینش جلوه‌های زیبا‌شناسی متون ادبی و نمایشی، نقش سازنده و تأثیرگذاری دارند. طومار شیخ ‌شرزین، از نمونه‌ آثار فاخر هنری معاصر است که کارگردان و نویسندۀ صاحب ‌سبک و خوش‌فکر، بهرام بیضایی با خلّاقیّت‌های ذهنی و بلاغت‌های تصویری، آن را به زبان شاعرانه و در قالب فیلم‌نامه به نگارش درآورده است. در این پژوهش، نقش مهم و مؤثّر تصویرهای مجازی و عناصر برجسته‌ساز زبان ادبی در شکل‌گیری زبان تصویری، هنری و صحنه‌‌های نمایشی اثر با روش توصیفی ـ تحلیلی به شیوۀ متن‌پژوهشی و بر مبنای سبک‌شناسی ادبی انجام شده است. کاربرد تصویرهای مجازی در انواع تصویر‌های تشبیهی، استعاری، کنایی، تمثیلی، پارادوکسی، حس‌آمیزی، وارونگی (عکس) و طعن‌گونگی (آیرونی) در التذاذ روحی، اقناع حظّ زیباشناسی و القای مفاهیم ارزشی فیلم‌نامه سهم عمده‌ای داشته است. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد که فیلم‌نامۀ طومار شیخ‌ شرزین از بن‌مایه‌های ارزشمند فرهنگی، اجتماعی و اخلاقی، گونه‌های مختلف تصویرهای مجازی و صحنه‌های زیبای نمایشی برخوردار است و با شاخص چندلایگی زبان هنری در حفظ و تداوم فرهنگ اصیل ایرانی، زبان و ادب فارسی و جلوه‌های زیباشناسی ادبیّات نمایشی، جایگاه ارزشمندی یافته است. پرونده مقاله