فهرست مقالات محسن خسروی


  • مقاله

    1 - طراحی الگو و اعتباربخشی بالندگی سازمانی
    رهبری و مدیریت آموزشی , شماره 4 , سال 12 , پاییز 1397
    هدف پژوهش حاضر طراحی الگو و اعتباربخشی بالندگی سازمانی بود. این پژوهش از لحاظ نوع کاربردی و از لحاظ روش اجرا کیفی بود. جامعه پژوهش شامل خبرگان دانشگاهی و مدیران ارشد شهرداری تهران بودند که از میان آنان تعداد 18 نفر با روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شدند. برای جمع‌آوری اطل چکیده کامل
    هدف پژوهش حاضر طراحی الگو و اعتباربخشی بالندگی سازمانی بود. این پژوهش از لحاظ نوع کاربردی و از لحاظ روش اجرا کیفی بود. جامعه پژوهش شامل خبرگان دانشگاهی و مدیران ارشد شهرداری تهران بودند که از میان آنان تعداد 18 نفر با روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شدند. برای جمع‌آوری اطلاعات و داده‌ها از روش‌های کتاب‌خانه‌ای و مصاحبه نیمه‌ساختاریافته استفاده شد. روایی صوری و محتوایی ابزار با نظر متخصصان و پایایی با روش همبستگی بین دو کدگذار تایید شد. برای تحلیل داده‌های پژوهش از روش تحلیل محتوا استفاده شد. نتایج نشان داد که مولفه‌های بالندگی سازمانی شامل شایستگی حرفه‌ای، بازبودن و شفافیت، توانایی تغییر، شمول و مشارکت با یکدیگر، بازخورد درونی و بیرونی، پرورش و بهسازی و ساختار سازمانی بود. نتایج کلی پژوهش حاضر شامل الگوی طراحی شده برای بالندگی سازمانی بود که توسط خبرگان دانشگاهی و مدیران ارشد تایید شد و می‌تواند در سازمان‌های مختلف مورد استفاده قرار گیرد. پرونده مقاله

  • مقاله

    2 - تدوین مدل مفهومی دانشگاه مستقل بر اساس مطالعه دانشگاه‌های کشورهای پیشرفته
    رهبری و مدیریت آموزشی , شماره 5 , سال 12 , زمستان 1397
    تدوین مدل مفهومی دانشگاه مستقل بر اساس دانشگاه‌های کشورهای پیشرو می‌تواند نقش موثری در ارتقای دانشگاه داشته باشد. بنابراین هدف پژوهش حاضر تدوین مدل مفهومی دانشگاه مستقل بر اساس مطالعه دانشگاه‌های کشورهای پیشرفته بود. این پژوهش جزء پژوهش‌های کیفی است که با روش تحلیل مضمو چکیده کامل
    تدوین مدل مفهومی دانشگاه مستقل بر اساس دانشگاه‌های کشورهای پیشرو می‌تواند نقش موثری در ارتقای دانشگاه داشته باشد. بنابراین هدف پژوهش حاضر تدوین مدل مفهومی دانشگاه مستقل بر اساس مطالعه دانشگاه‌های کشورهای پیشرفته بود. این پژوهش جزء پژوهش‌های کیفی است که با روش تحلیل مضمون انجام شد. برای انجام این پژوهش ابتدا مضامین دانشگاه مستقل با استفاده از روش تحلیل مضمون و بر اساس حوزه پژوهش از میان 52 مقاله از پایگاه‌های علمی مختلف بین سال‌های 2000 تا 2018 شناسایی شد. سپس مضامین استخراج‌شده دانشگاه مستقل در مطالعه دانشگاه‌های کشورهای پیشرفته با مضامین سازمان‌دهنده در حوزه‌های هشت‌گانه شامل استقلال سازمانی، استقلال علمی، استقلال نیروی انسانی، استقلال مالی، پاسخگویی، بین‌المللی‌سازی، آزادی علمی و هیات امنایی شناسایی شدند. بنابراین مدیران، مسئولان و دست‌اندرکاران دانشگاه‌های کشور باید برای بهبود وضعیت کمی و کیفی دانشگاه‌ها و رشد و ارتقای آموزش عالی به نقش همزمان همه حوزه‌های هشت‌گانه توجه کرده و بر اساس آنها برنامه‌هایی طراحی، تدوین و اجرا کنند. پرونده مقاله

  • مقاله

    3 - اثربخشی طرحواره درمانی بر بهزیستی روانی (هیجانی، روانشناختی و اجتماعی) مادران دارای فرزند اوتیسم شهرستان گرگان
    نشريه روانشناسی اجتماعی , شماره 2 , سال 7 , تابستان 1398
    این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی طرحواره درمانی بر بهزیستی روانی (هیجانی، روانشناختی و اجتماعی) مادران دارای فرزند اوتیسم انجام شد. این پژوهش نیمه‌تجربی با طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون با گروه‌های آزمایش و کنترل بود. جامعه پژوهش مادران دارای فرزند اوتیسم شهرستان گرگان در سال چکیده کامل
    این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی طرحواره درمانی بر بهزیستی روانی (هیجانی، روانشناختی و اجتماعی) مادران دارای فرزند اوتیسم انجام شد. این پژوهش نیمه‌تجربی با طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون با گروه‌های آزمایش و کنترل بود. جامعه پژوهش مادران دارای فرزند اوتیسم شهرستان گرگان در سال 1396 بودند. از میان اعضای جامعه 30 نفر با روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی با کمک قرعه‌کشی به دو گروه مساوی تقسیم شدند. گروه آزمایش 10 جلسه 90 دقیقه‌ای با روش طرحواره درمانی آموزش دید. ابزار پژوهش پرسشنامه بهزیستی روانی (کییز و ماگیار-مو، 2003) بود. داده‌ها با روش تحلیل کوواریانس چندمتغیری تحلیل شدند. نتایج نشان داد که بین گروه‌ها از نظر متغیرهای بهزیستی هیجانی، روانشناختی و اجتماعی تفاوت معناداری وجود داشت. به عبارت دیگر طرحواره درمانی باعث افزایش بهزیستی هیجانی، روانشناختی و اجتماعی مادران دارای فرزند اوتیسم شد (001/0P پرونده مقاله

  • مقاله

    4 - تاثیر طرحواره‌های هیجانی مثبت و منفی بر انگیزش تحصیلی با میانجی پذیرش اجتماعی در دانش‌آموزان دوره دوم متوسطه
    نشريه روانشناسی اجتماعی , شماره 4 , سال 8 , پاییز 1399
    هدف این پژوهش تعیین تاثیر طرحواره‌های هیجانی مثبت و منفی بر انگیزش تحصیلی با میانجی پذیرش اجتماعی در دانش‌آموزان دوره دوم متوسطه بود. طرح مطالعه توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه پژوهش همه دانش‌آموزان دوره دوم متوسطه شهر داراب در سال تحصیلی 97-1396 به تعداد 2938 نفر بودن چکیده کامل
    هدف این پژوهش تعیین تاثیر طرحواره‌های هیجانی مثبت و منفی بر انگیزش تحصیلی با میانجی پذیرش اجتماعی در دانش‌آموزان دوره دوم متوسطه بود. طرح مطالعه توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه پژوهش همه دانش‌آموزان دوره دوم متوسطه شهر داراب در سال تحصیلی 97-1396 به تعداد 2938 نفر بودند که تعداد 379 نفر از میان آنان با روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای به‌عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش پرسشنامه‌های طرحواره‌های هیجانی لیهی، انگیزش تحصیلی والرند و همکاران و پذیرش اجتماعی کراون و مارلو بودند. داده‌ها با روش معادلات ساختاری با کمک نرم‌افزارهای SPSS و LISREL تحلیل شدند. یافته‌ها نشان داد که طرحواره‌های هیجانی مثبت بر پذیرش اجتماعی و انگیزش تحصیلی تاثیر مستقیم و مثبت، طرحواره‌های هیجانی منفی بر پذیرش اجتماعی و انگیزش تحصیلی تاثیر مستقیم و منفی و پذیرش اجتماعی بر انگیزش تحصیلی تاثیر مستقیم و مثبت داشت. دیگر نتایج نشان داد که طرحواره هیجانی مثبت و منفی با میانجی پذیرش اجتماعی بر انگیزش تحصیلی تاثیر غیرمستقیم داشتند (05/0p <). متغیر پذیرش اجتماعی میانجی مناسبی بین طرحواره‌های هیجانی مثبت و منفی با انگیزش تحصیلی بود. بنابراین، برای بهبود انگیزش تحصیلی دانش‌آموزان می‌توان میزان طرحواره‌های هیجانی مثبت و پذیرش اجتماعی را افزایش و میزان طرحواره‌های هیجانی منفی را کاهش داد. پرونده مقاله