مقدمه و هدف پژوهش: به نظر میرسد مهمترین نقش مدیران هنری امری تعاملی بین افراد درگیر در دنیای هنر و سازمانهای مختلف و همچنین تضمین به ثمر رسیدن ارزشهای یک اثر هنری است. مدیر هنری برای تاثیر گذاشتن بر جامعه، میبایست کدهای اخلاقی و ارزشی موجود در یک اثر هنری را جستجو چکیده کامل
مقدمه و هدف پژوهش: به نظر میرسد مهمترین نقش مدیران هنری امری تعاملی بین افراد درگیر در دنیای هنر و سازمانهای مختلف و همچنین تضمین به ثمر رسیدن ارزشهای یک اثر هنری است. مدیر هنری برای تاثیر گذاشتن بر جامعه، میبایست کدهای اخلاقی و ارزشی موجود در یک اثر هنری را جستجو و با اثرات اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی که پیشبینی میکند، همسو و دستیابی به آن را تضمین نماید. اما رویکرد مدیر هنری در ایران با فراز و نشیبهای بسیار به ویژه در حوزه موسیقی روبرو بوده است. چالش اصلی مدیریت در حوزه تولید موسیقی مربوط به فهم واقعیت اجتماعی هنر است و از آنجا که به رویکرد جامعهشناختی هنر برای فهم مدیریت هنر توجه نشده، مطالعه مدیریت تولید موسیقی با رویکرد جامعه شناختی بیش از پیش ضروری مینماید.
روش پژوهش: پژوهش انجام شده از روش تلفیقی (کیفی و کمی) است و ماهیتی اکتشافی دارد. در بخش کیفی ضمن مطالعه آخرین ادبیات جامعهشناختی هنر با انجام تحلیل تماتیک و بر اساس مصاحبه با دستاندرکاران، مطالعه کتابها و مقالات معتبر علمی ابعاد و مولفههای مدیریت تولید موسیقی شناسایی شد. در بخش کمی پرسشنامه محقق ساخته برگرفته از یافتههای کیفی برای پایش وضعیت موجود و شناسایی مهمترین مولفهها توزیع شد.
یافتهها: نتایج تحقیق نشان داد مدیریت تولید موسیقی دارای 4 بعد و 18 مولفه است. هنرمندان، مخاطبان، بازار و سیاستگذاری چهار بعد مدیریت تولید موسیقی هستند.
نتیجه گیری: از مهمترین عوامل تاثیر گذار در مدیریت تولید موسیقی الگوهای رمزگشایی مخاطبان، تاثیرات صنف موسیقی در بازار، مسئولیت اجتماعی هنرمندان، مباحث فقهی در باب آثار موسیقی شناسایی و کیفیت تمامی این موارد نامطلوب گزارش شد.
پرونده مقاله
مقدمه و هدف پژوهش: هنر، به عنوان یکی از مظاهر فرهنگی، باید جز زندگی افراد باشد و ارزشهای اساسی را کیفیت شرطی دهد. هدف پژوهش حاضر نیز این است تا نشان دهد آموزش موسیقی سنتی به عنوان یکی از مظاهر فرهنگ خودی بر ارتقا سطح هویت ملی تأثیرگذار است. در این تحقیق هویت ملی، در اب چکیده کامل
مقدمه و هدف پژوهش: هنر، به عنوان یکی از مظاهر فرهنگی، باید جز زندگی افراد باشد و ارزشهای اساسی را کیفیت شرطی دهد. هدف پژوهش حاضر نیز این است تا نشان دهد آموزش موسیقی سنتی به عنوان یکی از مظاهر فرهنگ خودی بر ارتقا سطح هویت ملی تأثیرگذار است. در این تحقیق هویت ملی، در ابعاد زبان و ادبیات فارسی، سرزمین، اجتماعی، میراث فرهنگی و تاریخ در نظر گرفته شده است؛ اما محقق خود از این امر آگاهی دارد که موسیقی سنتی به عنوان یکی از مؤلفههای مهم در حیطه ابعاد هویت ملی است؛ و در بعضی از تحقیقات به عنوان یک مؤلفه در بعد میراث فرهنگی در نظر گرفته شده است و مسلماً آموزش آن تأثیر به طور مستقیم بر تقویت هویت ملی اثرگذار است، ولی محقق سعی بر این دارد تا نشان دهد که دیگر بعدهای هویت ملی به واسطه محتوای انضمامی موسیقی سنتی ارتقا پیدا کرده و آموزش موسیقی سنتی بر دیگر بعدها هم تأثیرگذار است.
روش پژوهش: در این تحقیق متغیر وابسته پس از وقوع بررسی شده و امکان دستکاری متغیر مستقل وجود ندارد، لذا تحقیق پس رویدادی بوده؛ از نظر روش علی _ مقایسهای است. گردآوری اطلاعات از روش کتابخانهای و پرسشنامه استفاده شده است. جامعه آماری این تحقیق، دو گروه دانشجویان کارشناسی نوازندگی در ساز ایرانی و جهانی دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران است و روش نمونهگیری هدفدار قضاوتی است.
یافتهها: نتایج حاصل از این تحقیق نیز تاکید به این دارد که آموزش موسیقی سنتی تأثیر به سزایی در تمامی بعدهای هویت ملی به ویژه در بعدهای اجتماعی و میراث فرهنگی داشته و اختلاف معنادار وجود دارد و گروه مورد مقایسه، فرضیه تحقیق را مورد تأیید قرار میدهد.
نتیجهگیری: آموزش موسیقی سنتی میتواند به جز ارتقا بعد میراث فرهنگی به عنوان یکی از شاخصهای هویت ملی در تمامی ابعاد آن نیز تأثیرگذار باشد.
پرونده مقاله
سکوی نشر دانش
سند یا سکوی نشر دانش ،سامانه ای جهت مدیریت حوزه علمی و پژوهشی نشریات دانشگاه آزاد می باشد