مطالعه تولید موسیقی بعد از انقلاب اسلامی و ارائه الگوی مدیریت هنری آن
محورهای موضوعی : مدیریت فرهنگییاشار اسدپور 1 , تکتم فرمانفرمایی 2 , عباسعلی قیومی 3
1 - دانشجوی دکتری مدیریت و برنامه ریزی فرهنگی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
2 - دکتری تخصصی مدیریت و برنامهریزی فرهنگی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران (نویسنده مسئول).
3 - دانشیار گروه مدیریت و برنامه ریزی فرهنگی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
کلید واژه: تولید هنر, مدیریت موسیقی, مدیریت هنر, تولید موسیقی,
چکیده مقاله :
مقدمه و هدف پژوهش: به نظر میرسد مهمترین نقش مدیران هنری امری تعاملی بین افراد درگیر در دنیای هنر و سازمانهای مختلف و همچنین تضمین به ثمر رسیدن ارزشهای یک اثر هنری است. مدیر هنری برای تاثیر گذاشتن بر جامعه، میبایست کدهای اخلاقی و ارزشی موجود در یک اثر هنری را جستجو و با اثرات اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی که پیشبینی میکند، همسو و دستیابی به آن را تضمین نماید. اما رویکرد مدیر هنری در ایران با فراز و نشیبهای بسیار به ویژه در حوزه موسیقی روبرو بوده است. چالش اصلی مدیریت در حوزه تولید موسیقی مربوط به فهم واقعیت اجتماعی هنر است و از آنجا که به رویکرد جامعهشناختی هنر برای فهم مدیریت هنر توجه نشده، مطالعه مدیریت تولید موسیقی با رویکرد جامعه شناختی بیش از پیش ضروری مینماید. روش پژوهش: پژوهش انجام شده از روش تلفیقی (کیفی و کمی) است و ماهیتی اکتشافی دارد. در بخش کیفی ضمن مطالعه آخرین ادبیات جامعهشناختی هنر با انجام تحلیل تماتیک و بر اساس مصاحبه با دستاندرکاران، مطالعه کتابها و مقالات معتبر علمی ابعاد و مولفههای مدیریت تولید موسیقی شناسایی شد. در بخش کمی پرسشنامه محقق ساخته برگرفته از یافتههای کیفی برای پایش وضعیت موجود و شناسایی مهمترین مولفهها توزیع شد. یافتهها: نتایج تحقیق نشان داد مدیریت تولید موسیقی دارای 4 بعد و 18 مولفه است. هنرمندان، مخاطبان، بازار و سیاستگذاری چهار بعد مدیریت تولید موسیقی هستند. نتیجه گیری: از مهمترین عوامل تاثیر گذار در مدیریت تولید موسیقی الگوهای رمزگشایی مخاطبان، تاثیرات صنف موسیقی در بازار، مسئولیت اجتماعی هنرمندان، مباحث فقهی در باب آثار موسیقی شناسایی و کیفیت تمامی این موارد نامطلوب گزارش شد.
Introduction & Objective: It seems that the most important role of art directors is the interaction between people involved in the art world and various organizations, as well as ensuring that the values of a work of art are achieved. In order to influence society, the art director must search for the moral and value codes in a work of art and ensure that it aligns with and achieves the social, cultural, and economic effects it anticipates. But the approach of the artistic director in Iran has faced many ups and downs, especially in the field of music. The main challenge of management in the field of music production is related to understanding the social reality of art, and since the sociological approach of art to understanding art management has not been considered, the study of music production management with a sociological approach becomes more necessary.Research Method: The research is an integrated method (qualitative and quantitative) and has an exploratory nature. In the qualitative section, while studying the latest sociological literature of art, by performing thematic analysis and based on interviews with stakeholders, studying books and authoritative scientific articles, the dimensions and components of music production management were identified. In the quantitative part, a researcher-made questionnaire based on qualitative findings was distributed to monitor the current situation and identify the most important components.Results: The results showed that music production management has 4 dimensions and 18 components. Artists, audiences, markets, and policymakers are the four dimensions of music production management.Conclusion: The most important factors influencing the management of music production were the decoding patterns of the audience, the effects of the music class in the market, the social responsibility of the artists, jurisprudential issues regarding the works of music and the quality of all these undesirable cases.
استریناتی، دومینیک (1392). مترجم: پاک نظر، ثریا، مقدمهای بر نظریههای فرهنگ عامه، نشرگام نو.
اسمیت، فیلیپ دانیل (1387). مترجم: پویان، حسن، درآمدی بر نظریه فرهنگی، نشر دفتر پژوهشهای فرهنگی.
ارف، کارل (1395) موسیقی برای کودکان، مترجم: فرنیا، فرناز، نشر همآواز.
الکساندر، ویکتوریا (1393). جامعه شناسی هنرها: شرحی بر اشکال زیبا و مردم پسند هنر، مترجم راوردراد، اعظم، نشر آثار هنری.
الکساندر، ویکتوریا (1385). دنیای هنر، مترجم: ساسانی، فرهاد، مجله زیبا شناخت، شماره 15.
بلخاری قهی، حسن (1394). پیکرهبندی موضوعات، عناوین و حوزه های معرفتی هنر، مجله قبسات، شماره 78.
بوردیو، پیر (1390). پیر بوردیو، مترجمان: حسن چاووشیان، لیلاجو افشانی، نشر نی.
جورج دیکی (1387). تاریخ نظریه نهادی، مترجم: مسلمی، ابوالفضل، مجله زیبا شناخت، شماره 18.
سالدنا، جانی (1395). راهنمای کدگذاری برای پژوهشگران کیفی، مترجم: گیویان، عبدالله، نشر علمی فرهنگی.
سیدجوادین، سیدرضا (1381). مبانی و کاربردهای مدیریت منابع انسانی و امور کارکنان، نشر نگاه.
شــریعتی، ســارا (1388). تاملــی در موانــع پنهــان آمــوزش جامعهشناسـی هنــر در ایــران، مجله جامعهشناســی هنــر و ادبیــات، ســال اول، شــماره اول.
صالحی امیری، رضا (1387). فرهنگ و مدیریت سازمانهای فرهنگی، پژوهشکده تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام
رامین، علی (1392). مبانی جامعه شناختی هنر، نشر نی.
راودراد، اعظم (1383). توصیف وضعیت پژوهشهای فرهنگی - اجتماعی کشور بعد از انقلاب اسلامی، مجله نامه پارسی شماره 10.
دلاور، علی (۱۳۸۸). مبانی نظری و عملی پژوهش در علوم انسانی و اجتماعی. تهران: انتشارات رشد. چاپ هفتم.
سید سعید انصاریفر روشن روان، کامبیز (1370). موسیقی سینمای ایران در مقابل سه گرایش (کاوشی در موسیقی فیلم ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی)، مجله ادبستان فرهنگ و هنر، دی ماه - شماره 25.
دهکردی، مبینی، علی (1390). مدلها و معرفی طرحها در روش تحقیق آمیخته، فصلنامه راهبرد، شماره 60.
فاضلی، نعمتالله (1374). درآمدی بر جامعه شناسی هنر و ادبیات، فصلنامه علوم اجتماعی، دوره 4، شماره 7 و 8
فولادیان، محمد، رمضانیفر، احمد (1379). پارادایمهای و نظریه های مشارکت در جامعه شناسی، نشر سخن گستر.
مریدی، مرتضی (1397). گفتمانهای فرهنگی و جریانهای هنری ایران، نشر آبان.
مولینیر، پیر (1372). آموزش حرفهای مدیران فرهنگی، مترجم: هاشمی گیلانی، علی، نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مرکز پژوهشهای بنیادی.
هنفلینگ، اسوالد (1392). مترجم: رامین، عای، چیستی هنر، نشر هرمس.
_||_Adorno, t (1990). cultural industry, (J.M Bernestein), London: Routledge.
Adorno, T.W (1941). On Popular Music, in Studies in Philosophy and Social Science, New York: Institute of Social Research.
Adorno, T.W (1970). Aesthetic Theory: by Robert Hullot-Kentor, London & N.Y: continuum.
Bauer, Karin (1990). Adorno's Nietzschean Narratives: Critiques of Ideology, Readings of Wagner Hardcover. State Univ of New York Pr.
Creswell, J (2003). Research design: Qualitative, quantitative and mixed methods approaches (2nd ed). Thousand Oaks, CA: SAGE Publications.
Dickie, George )1974(. press university Cornell, aesthetic and art .
DeNora, Tia (2003). After Adorno Rethinking Music Sociology, New York: Cambridge University Press.
Drucker, P (2003). Post-Capitalist society. New York: Harpercollins.
Given, L. M (2008). The Sage Encyclopedia of Qualitative Research Methods Vols. 1&2 California
Fogg, C. D (1999). .Implementing your strategic plan: How to turn intent into effective action for sustainable change New York: American Management. Association.
Paddison M (1993). Adorno’s Aesthetics of Music, New York: Cambridge University Press.
Strauss, Anselm L & Corbin, Juliet (1990). Basics of Qualitative Research: Grounded Theory Procedures and Techniques, Sage.
Thomson, Alex (2oo6). Adorno: A Guide for the Perplexed, LONDON. NEW YORK: continuum