فهرست مقالات سارا حاجی علیانی


  • مقاله

    1 - کاربست رویکرد چرخه حیات اجتماعی در ارزیابی پایداری اجتماعی (مورد مطالعه:پروژه منارید)
    مطالعات توسعه اجتماعی ایران , شماره 2 , سال 14 , تابستان 1401
    مقدمه و هدف: م لزوم توجه به جنبه های اجتماعی ومفهوم پایداری اجتماعی در جریان ارزیابی پروژه های توسعه ای؛ یکی از مهمترین وکلیدی ترین ابزار در برنامه ریزی ها و سیاست‌گذاری ها برای رشد و توسعه از سوی دولت ها محسوب می‌شود.مواد و روش: پارادایم کلی این پژوهش ترکیبی (آمیخته) ا چکیده کامل
    مقدمه و هدف: م لزوم توجه به جنبه های اجتماعی ومفهوم پایداری اجتماعی در جریان ارزیابی پروژه های توسعه ای؛ یکی از مهمترین وکلیدی ترین ابزار در برنامه ریزی ها و سیاست‌گذاری ها برای رشد و توسعه از سوی دولت ها محسوب می‌شود.مواد و روش: پارادایم کلی این پژوهش ترکیبی (آمیخته) از نوع متوالی- اکتشافی (کیفی کمی) است. از نظر میزان کنترل متغیرها از نوع غیرآزمایشی و از لحاظ هدف جزء تحقیقات کاربردی- توسعه ای می‌باشد. در طرح متوالی اکتشافی نیز ابتدا فرآیند گردآوری و تحلیل داده-های کیفی انجام می‌شود و سپس این نتایج برای انجام قسمت کمی(پرسش نامه) استفاده می‌شود. نتایج: نتایج نشان داد که پایداری اجتماعی در محدوه ی زمانی اجرای پروژه ماکزیمم بود و از بین مولفه های پایداری اجتماعی مولفه ی مشارکت اجتماعی به عنوان نقاط مهم و اثرات بالا در پایداری اجتماعی مشخص گردید. نتیجه گیری: نشان داد هنگام طراحی یک پروژه توسعه ای، برنامه ریزان وسیاستگذاران باید بتوانند همیشه برنامه های مختلفی را هنگام طراحی واجرای یک پروژه توسعه ای درنظرگرفته وپس از فکر کردن در مورد پیامدهای احتمالی بهترین برنامه و فعالیت های اجرایی را برنامه ریزی کرده و به مرحله ی اجرا درآورند. پرونده مقاله

  • مقاله

    2 - مطالعه تطبیقی ابزارهای ارزیابی اثرات اجتماعی درپژوهش‏های اجتماعی
    مطالعات توسعه اجتماعی ایران , شماره 60 , سال 15 , پاییز 1402
    نظر به اینکه ارزیابی اثرات اجتماعی به عنوان پیش نیازهای اجتماعی برای حل مشکلات و ناکارآمدی های اجتماعی و حتی از مهمترین بخش های شروع برای رشد اقتصادی است و فرصت هایی را برای کاربرد بنیادی مبانی توسعه ی پایدار فراهم می کند. از این رو لزوم توجه به بعد اجتماعی و تمرکز بر ا چکیده کامل
    نظر به اینکه ارزیابی اثرات اجتماعی به عنوان پیش نیازهای اجتماعی برای حل مشکلات و ناکارآمدی های اجتماعی و حتی از مهمترین بخش های شروع برای رشد اقتصادی است و فرصت هایی را برای کاربرد بنیادی مبانی توسعه ی پایدار فراهم می کند. از این رو لزوم توجه به بعد اجتماعی و تمرکز بر ارزیابی این بعد به منظور فراهم آوردن یک نتیجه گیری کلی از اثرات اجتماعی اقدامات و برنامه های توسعه ی پایدار را تحت تاثیر قرار می دهد. با این حال بررسی ادبیات نشان می‌دهد که مطالعات کمی در زمینه ی توصیف و تفسیر روش های ارزیابی اثرات اجتماعی با وجود اهمیت و جذابیت ارزیابی این بعد در اقدامات توسعه ی پایدار وجود دارد. علیرغم در دسترس بودن معیارها برای اندازه‌گیری اثرات اجتماعی، انتخاب ابزارهایی که مطابق با نیازهای دقیق محققان حوزه علوم اجتماعی باشد، کاری بس دشوار است. به منظور پرداختن به این چالش، هدف اصلی پژوهش حاضر ارائه یک تحلیل جامع از ابزارهای متداول و پرکاربرد اندازه گیری اثرات اجتماعی در پروژه های اجتماعی است که با استفاده از مروری سیستماتیک بر ادبیات موضوع صورت گرفته است. از این نظر، در این مطالعه از الگوی جرج زی ال بردی به عنوان یکی از مهمترین روش های استاندارد برای مقایسه تطبیقی این ابزارها در قالب چهار مرحله توصیف، تفسیر، همجواری و مقایسه بهره گیری شده است. نتایج نشان می دهد که همیشه بهترین یک روش وجود ندارد و هر روش به طور قطع روش های دیگر را منتفی نمی کند. از سویی دیگر هر روش بهتر از روش دیگر نمی باشد و انتخاب بهترین روش به عواملی مانند حوزه پژوهش، موضوع تحقیق، طراحی تحقیق، انتخاب روش های مناسب و متناسب، بازبینی در انتخاب های انجام شده، بررسی مجدد سؤال ها، ماهیت مساله و سایر عوامل زمینه ای دارد. پرونده مقاله

  • مقاله

    3 - چالش‌های بازاریابی تولیدات عشایری شهرستان کرمانشاه
    پژوهش‌های اقتصاد روستا , شماره 5 , سال 2 , زمستان 1394
    از آنجایی که بازاریابی را می‌توان به‌عنوان عاملی در جهت بهبود شرایط زندگی خانوارهای مولد عشایری و خودکفا ساختن آنان در روند توسعه درنظرگرفت، لذا تاکید بر جایگاه بازاریابی تولیدات عشایری به‌عنوان محل تبلور تمامی‌فعالیت‌های این جامعه برای دریافت سود، ایجاد درآمد و اشتغال چکیده کامل
    از آنجایی که بازاریابی را می‌توان به‌عنوان عاملی در جهت بهبود شرایط زندگی خانوارهای مولد عشایری و خودکفا ساختن آنان در روند توسعه درنظرگرفت، لذا تاکید بر جایگاه بازاریابی تولیدات عشایری به‌عنوان محل تبلور تمامی‌فعالیت‌های این جامعه برای دریافت سود، ایجاد درآمد و اشتغال حائز اهمیت است. بازاریابی برای جامعه‌ی عشایری به یکی از ناامیدکننده ترین چالش‌های پیش روی تولیدات عشایری تبدیل شده است. بنابراین تحقیق حاضر به بررسی چالش ها و راهکارهای بازاریابی تولیدات عشایری شهرستان کرمانشاه(طایفه‌ی مرادپاشایی از ایل زنگنه) پرداخته است؛ این پژوهش کیفی –کمی‌براساس هدف کاربردی و از لحاظ روش باتوجه به اهداف موردنظر توصیفی می‌باشد. جامعه‌ی آماری این پژوهش سرپرستان خانوار عشایر طایفه‌ی مرادپاشایی از ایل زنگنه(180نفر) بود؛ که حجم نمونه در بخش کمی‌با توجه به جدول مورگان 123 نفر تعیین گردید و به روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند، در صورتی که روش نمونه گیری در بخش کیفی از نوع هدفمند بود. روایی پرسش نامه توسط اساتید دانشگاه رازی تائید شد و پایایی از طریق محاسبه‌ی ضریب آلفای کرونباخ در قسمت‌های مختلف پرسش نامه به دست آمد؛ برای تجزیه و تحلیل داده‌های بخش کیفی از تحلیل محتوا از نوع ادراکی و در بخش کمی‌از نرم افزار spss16 استفاده شده است. نتایج نشان داد وجود چالشهای بازاریابی در حیطه‌های مختلف از جمله زیرساختی، اقتصادی، آموزشی، ارتباطی، عدم دسترسی وحمایتی حاکی از پایین بودن دانش افراد موردمطالعه در زمینه‌ی بازاریابی است که این تلقی سطحی، بی تفاوتی وتوجه نکردن به مقوله بازار و مفاهیم مرتبط با آن موجب شده است تا همچنان موفق نبودن بازاریابی تولیدات عشایری تداوم یابد که به نوبه‌ی خود ازدست رفتن سود حاصله در قبال تحمل هزینه ها و زحمات متمادی تولید کنندگان،تولید و فروش یه روش سنتی، فروش کم وغفلت از روشهای درست و اصولی فروش تولیدات می‌شود. پرونده مقاله