فهرست مقالات محمد علی افشار کاظمی


  • مقاله

    1 - طراحی مدل یکپارچه استوار زنجیره تأمین فرآورده‌های خونی در شرایط بحران و عدم قطعیت با استفاده از الگوریتم ‌ NSGA II و MOPSO
    پژوهش های نوین در ریاضی , شماره 39 , سال 8 , پاییز-زمستان 1401
    حوزه‌ی زنجیره‌ی تأمین خون به دلیل اهمیت چشمگیر در نجات جان انسان‌ها، به یکی از مهم‌ترین حوزه‌های تحقیقاتی تبدیل شده است. بعد از وقوع زمین‌لرزه، تعداد زیادی از مجروحان و آسیب‌دیدگان، دارای خونریزی‌های شدید و سوختگی می‌شوند که به تزریق خون در کوتاه‌ترین زمان ممکن، نیازمند چکیده کامل
    حوزه‌ی زنجیره‌ی تأمین خون به دلیل اهمیت چشمگیر در نجات جان انسان‌ها، به یکی از مهم‌ترین حوزه‌های تحقیقاتی تبدیل شده است. بعد از وقوع زمین‌لرزه، تعداد زیادی از مجروحان و آسیب‌دیدگان، دارای خونریزی‌های شدید و سوختگی می‌شوند که به تزریق خون در کوتاه‌ترین زمان ممکن، نیازمند هستند؛ بنابراین، مدیریت مناسب برای تأمین خون مجروحان، حائز اهمیت است و کوچک‌ترین سهل‌انگاری، سبب به خطر افتادن جان انسان‌ها خواهد شد. در چنین شرایطی، امدادرسانی به مصدومان و نیازمندان به خون، بسیار حیاتی است و باید با پاسخ‌گویی به‌موقع به تقاضای به‌وجود‌آمده، تا حد زیادی خسارات جانی و تلفات ناشی از کمبود خون را کاهش داد. در مقاله‌ی حاضر، یک مدل ریاضی دوهدفه تحت شرایط بحران و عدم قطعیت ارائه شده است. به دلیل حد بالای عدم قطعیت موجود در زنجیره‌ی تأمین خون در شرایط بحرانی و با توجه به ماهیت پارامترهای غیرقطعی، از رویکرد برنامه‌ریزی استوار استفاده شده است. همچنین با توجه به NP-hard بودن مسئله، از الگوریتم NSGA II و MOPSO استفاده شده است. برای ارزیابی نتایج مدل، از یک مطالعه‌ی موردی واقعی در شهر تهران استفاده شده و تحلیل حساسیت نیز روی پارامترهای مهم مدل انجام شده است. در نهایت، نتایج محاسباتی، بیانگر آن است که کیفیت جواب‌های خروجی الگوریتم NSGA II بهتر از الگوریتم MOPSO می‌باشد و مسائل را در مدت‌زمان کمتری نیز حل می‌نماید؛ لذا نتایج، نشان‌دهنده‌ی پایداری و ثبات جواب‌های الگوریتم مورد بررسی است. پرونده مقاله

  • مقاله

    2 - تبیین و تطبیق اندیشه‌های فلسفی آگوستین و سهروردی و دلالت‌های آن در حوزه اجرایی آموزش و پرورش
    پژوهش‌های برنامه‌ریزی درسی و آموزشی , شماره 1 , سال 12 , پاییز 1401
    این تحقیق به منظور تبیین و تطبیق دیدگاه های تربیتی سهروردی انجام شده است. برای نیل به این هدف، پس از مطالعات گسترده منابع چاپی و الکترونیکی در دسترس تجزیه و تحلیل داده ها، با بکارگیری نظام مقوله بندی قیاسی انجام یافته و یافته ها در قالب مقوله های محوری بر اساس اهداف مور چکیده کامل
    این تحقیق به منظور تبیین و تطبیق دیدگاه های تربیتی سهروردی انجام شده است. برای نیل به این هدف، پس از مطالعات گسترده منابع چاپی و الکترونیکی در دسترس تجزیه و تحلیل داده ها، با بکارگیری نظام مقوله بندی قیاسی انجام یافته و یافته ها در قالب مقوله های محوری بر اساس اهداف مورد نظر، شکل گرفته است. پژوهش حاضر نظرگاه های مشابه و مخالف این دو اندیشمند را از نقطه نظر اصول و مبانی فلسفی و نیز روش های تعلیم و تربیت مورد مقایسه قرار داده است. در این پژوهش برای سازمان دهی اطلاعات از دو ماتریس ساخت یافته بهره برده ایم و با استفاده از یک ماتریس مقوله بندی ساخت یافته، همه داده ها مرور و در زیر مقولات مرتبط گنجانده شده که این کار همزمان با فرایند مرور داده ها صورت گرفته است. برای بالا بردن اطمینان از صحت فرایند مقوله بندی، تمام متن مورد نظر مرور و نکات کلیدی آن با مراجعه به متن، دسته بندی می شود سپس اجزایی از متن که با ماتریس مورد نظر در تعارض نباشد به ایجاد مقولات جدید که در متن خاص وجود داشته و پیش از این مورد توجه نبوده منجر شده است. پرونده مقاله