فهرست مقالات DmitroChubJemSN DmitroChubJemSN


  • مقاله

    1 - اثربخشی مداخله شناختی رفتاری در کاهش علایم اضطراب امتحان وبهبود کیفیت زندگی دانش آموزان
    دوماهنامه علمی - پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی , شماره 1 , سال 14 , تابستان 1402
    مقدمه و هدف: اضطراب امتحان گونه ای ازاضطراب بوده که درموقعیت ارزشیابی یا حل مساله بروزکرده، باعث افت توانایی،کاهش عملکرد مطلوب واخلال در کیفیت زندگی فردگردیده است.هدف از این پژوهش بررسی اثربخشی مداخله شناختی رفتاری بر کاهش علایم اضطراب امتحان و بهبود کی چکیده کامل
    مقدمه و هدف: اضطراب امتحان گونه ای ازاضطراب بوده که درموقعیت ارزشیابی یا حل مساله بروزکرده، باعث افت توانایی،کاهش عملکرد مطلوب واخلال در کیفیت زندگی فردگردیده است.هدف از این پژوهش بررسی اثربخشی مداخله شناختی رفتاری بر کاهش علایم اضطراب امتحان و بهبود کیفیت زندگی دانش آموزان بود. روش شناسی پژوهش: یک مطالعۀ تجربی وکاربردی ؛از نوع پیش آزمون ، پس آزمون و دورۀ پیگیری سه ماهۀ توأم با گروه کنترل بکار رفته که از بین دانش آموزان پسردورۀ اول متوسطه بخش چنارشاهیجان از توابع استان فارس،50 نفر دارای اختلال اضطراب امتحان به صورت تصادفی، در دو گروه آزمایشی وکنترل قرار گرفته است.ابزار جمع آوری داده ها ؛یکی پرسشنامه اضطراب امتحان فریدمن وجاکوب و دیگری پرسشنامه فرم کوتاه کیفیت زندگی سازمان بهداشت جهانی ، دارای روایی وپایایی لازم جهت انجام پژوهش بود.پروتکول درمانی، استفاده از تکنیک های درمان شناختی رفتاری ویلدرموت  در مدت 9 جلسۀ یک و نیم ساعتۀ هفتگی بود. داده ها با استفاده از روش آماری تحلیل واریانس اندازه گیری مکرر  و آزمون  تعقیبی بونفرنی از طریق نرم افزار کامپیوتری spss22، تجزیه و تحلیل گشته است. یافته ­ها: این مداخلۀ روانشناختی در پس آزمون و پیگیری منجر به کاهش علایم اضطراب امتحان دانش آموزان درسه بعد؛ تحقیر اجتماعی ،خطای شناختی وتنیدگی گشته و کیفیت زندگی آن ها را نیز در سطح(p</0001)به طور معناداری بهبود بخشیده است. بحث و نتیجه ­گیری:  نتایج بیانگر آن است که مداخله شناختی رفتاری در پس آزمون و دوره پیگیری منجر به کاهش علایم اضطراب امتحان و بهبود کیفیت زندگی دانش آموزان گشته که دلالت بر اثربخشی این روش در گروه های مداخله ای بوده،درنتیجه این روش می تواند در آینده بخشی از درمان اضطراب بوده ودر ارتقاء کیفیت زندگی افراد نیز موثر باشد.   پرونده مقاله

  • مقاله

    2 - رابطه ویژگی‌های شخصیتی و سبک‌های هویت با رضایت از زندگی دانش‌آموزان دوره متوسطه
    دوماهنامه علمی - پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی , شماره 1 , سال 6 , زمستان 1394
    هدف از اجرای این پژوهش، بررسی رابطه­ی ویژگی­های شخصیتی و سبک­های هویت با رضایت از زندگی در دانش آموزان متوسطه شهر شیراز بود. به این منظور روی نمونه ای که با روش نمونه­گیری تصادفی خوشه ای چندمرحله ای ( 223 دختر و 177پسر) انتخاب شده بودند، پرسشنامه­ی و چکیده کامل
    هدف از اجرای این پژوهش، بررسی رابطه­ی ویژگی­های شخصیتی و سبک­های هویت با رضایت از زندگی در دانش آموزان متوسطه شهر شیراز بود. به این منظور روی نمونه ای که با روش نمونه­گیری تصادفی خوشه ای چندمرحله ای ( 223 دختر و 177پسر) انتخاب شده بودند، پرسشنامه­ی ویژگی شخصیتی پنج عاملی NEO-FFI کوستا و مک کری، سبک­های هویت برزونسکی و رضایت از زندگی دینر اجرا شد. نتایج نشان داد که بین سبک­های هویت با رضایت از زندگی و بین ویژگی­های شخصیتی با رضایت از زندگی در دانش آموزان گروه­های مختلف تحصیلی رابطه معنی دار وجود دارد. ویژگی شخصیتی پیش بینی کننده معنی داری برای رضایت از زندگی دانش آموزان محسوب می­شود. سبک هویت پیش بینی کننده­ی معنی داری برای رضایت از زندگی دانش آموزان محسوب می­شود. بین رضایت از زندگی دانش آموزان گروه­های مختلف تحصیلی با توجه به جنسیت تفاوت معنی داری وجود ندارد. به این گونه که بین رضایت از زندگی دانش آموزان گروه­های مختلف تحصیلی تفاوت معنی داری وجود دارد، اما با توجه به جنسیت تفاوت معنی داری وجود ندارد. پرونده مقاله