فهرست مقالات فریبا هدایت زاده


  • مقاله

    1 - بررسی غلظت و الگوی پراکنش فلزات سرب، روی، کروم و کادمیوم در رسوبات سطحی رودخانه کارون با استفاده از زمین آمار در محیط GIS
    علوم و تکنولوژی محیط زیست , شماره 6 , سال 23 , تابستان 1400
    زمینه و هدف: در اکوسیستم های آبی فلزات سنگین به علت سمیت و پایداری بالا و نیز آثار فیزیولوژیکی شان بر موجودات زنده، بسیار حایز اهمیت هستند. هدف از این پژوهش مطالعه و بررسی میزان غلظت فلزات سرب، روی، کروم و کادمیوم در رسوبات سطحی رودخانه کارون و الگوی توزیع مکانی آن ها ا چکیده کامل
    زمینه و هدف: در اکوسیستم های آبی فلزات سنگین به علت سمیت و پایداری بالا و نیز آثار فیزیولوژیکی شان بر موجودات زنده، بسیار حایز اهمیت هستند. هدف از این پژوهش مطالعه و بررسی میزان غلظت فلزات سرب، روی، کروم و کادمیوم در رسوبات سطحی رودخانه کارون و الگوی توزیع مکانی آن ها است.روش بررسی: برای بررسی میزان و چگونگی توزیع غلظت فلزات سنگین سرب، روی، کروم و کادمیوم در رسوبات رودخانه کارون، در تابستان و زمستان 1394، شش ایستگاه انتخاب و با استفاده از روش سیستماتیک تصادفی، از هر ایستگاه سه نمونه از رسوبات رودخانه برداشت شد. پس از انتقال نمونه ها به آزمایشگاه، خشک کردن و هضم نمونه ها، سنجش فلزات سنگین با استفاده از دستگاه جذب اتمی شعله صورت گرفت. بعد از انجام تجزیه و تحلیل های آزمایشگاهی به منظور درون یابی توزیع غلظت عناصر سنگین از روش معکوس وزنی استفاده شد.یافته ها: نتایج حاصل از اندازه گیری غلظت فلزات نشان داد که فلز روی بیش ترین تجمع و فلز کادمیوم کم ترین تجمع را در رسوبات سطحی رودخانه کارون داراست. میانگین غلظت فلزات سرب، روی، کروم و کادمیوم در فصل تابستان به ترتیب 28/26، 36/72، 48/53 و 85/3 میکروگرم برگرم وزن خشک و در زمستان به ترتیب 47/13، 54/59، 26/30 و 42/0میکروگرم بر گرم وزن خشک اندازه گیری شد.بحث و نتیجه گیری: مقایسه میزان اندازه گیری شده فلزات سنگین مورد مطالعه با راهنمای کیفیت رسوب آمریکا و کانادا نشان داد که تنها غلظت فلز کروم در فصل تابستان از سطح TEL و فلز کادمیوم نیز از سطح PEL و TEL بیش تر بود. غلظت سایر فلزات بسیار کمتر از حدود راهنما به دست آمد. یافته های این تحقیق اطلاعات مناسبی را در مورد توزیع غلظت فلزات سنگین در رسوبات رودخانه کارون ارایه می کند که می تواند به فرایندهای پایش و ارزیابی رسوبات در منطقه مورد مطالعه کمک کند. پرونده مقاله

  • مقاله

    2 - ارزیابی سواد محیط‌زیستی دانشجویان دانشگاه ملایر با استفاده از مدل‌های تصمیم‌گیری چند معیاره
    انسان و محیط زیست , شماره 1 , سال 20 , بهار 1401
    زمینه و هدف: سواد محیط زیست توان درک نظام های طبیعی است که زندگی ما را بر روی سیاره زمین ممکن می سازد، بنابراین در یک جامعه برخوردار از سواد محیط زیستی، جامعه ای پایدار است که می داند حیاتش وابسته به محیط زیست است. در مطالعه حاضر میزان سواد محیط زیستی (آگاهی، نگرش و عمل چکیده کامل
    زمینه و هدف: سواد محیط زیست توان درک نظام های طبیعی است که زندگی ما را بر روی سیاره زمین ممکن می سازد، بنابراین در یک جامعه برخوردار از سواد محیط زیستی، جامعه ای پایدار است که می داند حیاتش وابسته به محیط زیست است. در مطالعه حاضر میزان سواد محیط زیستی (آگاهی، نگرش و عملکرد) دانشجویان دانشگاه ملایر در خصوص جنبه های مختلف محیط زیست مورد ارزیابی قرار گرفت. روش بررسی: روش این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از لحاظ نحوه گردآوری داده ها از نوع تحقیقات توصیفی - پیمایشی است. جامعه آماری کلیه دانشجویان در حال تحصیل در نیمسال دوم تحصیلی سال 1397 -1396 می باشد که در 7 دانشکده منابع طبیعی و محیط زیست، علوم پایه، فنی مهندسی، ادبیات و علوم انسانی، علوم ریاضی و آمار، کشاورزی و عمران و معماری مشغول به تحصیل هستند. اهمیت و اولویت بندی شاخص های سواد محیط زیستی با استفاده از مدل تصمیم گیری تحلیل سلسله مراتبی بررسی شد. یافته ها: بر اساس نتایج دانش، نگرش و عملکرد دانشجویان نسبت به محیط زیست در سطح نسبتاً مطلوبی قرار دارد اما در بین دانشکده ها همسان نیست. بالاترین میزان دانش در دانشجویان دانشکده منابع طبیعی و محیط زیست و سپس دانشکده کشاورزی بود. بر اساس نتایج از بین سه معیار اصلی دانش، نگرش و عملکرد، بیشترین اولویت با معیار دانش با وزن 69/0 بود. همچنین معیار عملکرد با وزن 23/0 و نگرش با وزن 07/0 به ترتیب اولویت های دوم و سوم را از دید دانشجویان داشته اند. بحث و نتیجه گیری: در بین سه معیار دانش، نگرش و عملکرد معیار دانش بالاترین اهمیت را دارد. بالابودن وزن دانش محیط زیستی دانشجویان و اگاهی داشتن از عوامل تخریب محیط زیست و درک اینکه کدام عامل در جامعه امروزی محیط زیست را بیشتر تهدید می کند نویدی برای داشتن محیط زیست سالم و رسیدن به توسعه پایدار است. همچنین این نتیجه که دانشجویان حوزه های علوم محیطی، درک بهتری نسبت به محیط زیست و مسایل مربوط به آن دارند، لزوم گنجاندن آموزش محیط زیست کارآمد را در کل مراکز آموزش عالی برجسته تر می سازد. لذا دانشگاه ها می توانند با آموزش و افزایش سطح سواد محیط زیستی دانشجویان در تربیت نیروی انسانی متخصص و مسؤول در قبال محیط زیست گام مؤثری در جهت تحقیق اهداف توسعه پایدار بردارند. پرونده مقاله