بررسی رابطه مدیریت راهبردی و توسعه گردشگری روستایی (مطالعه موردی: بخش مرکزی شهرستان سیریک)
محورهای موضوعی : مربوط به گردشگری
عباس جهان الدینی
1
(
دانشجوی دکتری جغرافیا و برنامهریزی روستایی، گروه جغرافیا، واحد نجفآباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجفآباد، ایران
)
حسین سلیمانی
2
(
استادیار گروه جغرافیا، واحد نجفآباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجفآباد، ایران
)
سید رامین غفاری
3
(
دانشیار گروه جغرافیا، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
)
کلید واژه: توسعه گردشگری, مدیریت راهبردی, شهرستان سیریک,
چکیده مقاله :
امروزه گردشگری روستایی به یکی از مهمترین بخشهای اقتصادی در بسیاری از کشورهای جهان تبدیل شده است و دولتها سیاستهای مختلفی را به منظور توسعهی گردشگری روستایی در مقیاسهای گوناگون، از سطوح محلی تا سطح ملی بهکار گرفتهاند. در دهههای گذشته به ویژه از دههی 1990، به دلیل رکود بخش کشاورزی و مشکلات فراروی جوامع روستایی، همواره متخصصان و برنامهریزان بر اهمیت توسعهی گردشگری روستایی تأکید کردهاند. در این راستا شهرستان سیریک با برخورداری از جاذبههای فراوان در مناطق روستایی میتواند از این پتانسیل عظیم در راستای بهبود وضع اقتصادی خود بهره برد. به همین منظور در مقاله حاضر با استفاده از انجام مراحل کیفی با تکنیکSWOT به تعیین نقاط قوت، ضعف، فرصتها و تهدیدهای موجود برای توسعه گردشگری این شهرستان پرداخته شد و با استفاده از نرمافزار SPSS و با محاسبه ضریب همبستگی به بررسی رابطه مدیریت راهبردی و توسعه گردشگری پرداخته شد. نتایج حاکی از آن بود که نقاط قوت و فرصتهای این منطقه بیش از نقاط ضعف و تهدیدهای آن بوده که با بهکارگیری راهبرد تهاجمی، میتوان به توسعه گردشگری منطقه امیدوار بود. همچنین نتایج ضریب همبستگی نشان داد بین مدیریت راهبردی و توسعه گردشگری با ضریب همبستگی 67/0 رابطه معنادار وجود دارد.
Today, rural tourism has become one of the most important economic sectors in many countries of the world, and governments have implemented various policies to develop it at various scales, from local to national level. In the past decades, especially since the 1990s, due to the recession in the agricultural sector and the problems facing rural communities, experts and planners have always emphasized the importance of rural tourism development. In this regard, the city of Sirik with its many attractions in rural areas can use this huge potential to improve its economic situation. For this purpose, in the present article, using qualitative steps with SWOT technique, the strengths, weaknesses, opportunities and threats for the development of tourism in this city were determined. Using the SPSS software and calculating the correlation coefficient, the relationship between strategic management and tourism development was obtained. The results showed that the strengths and opportunities of this region outweighed its weaknesses and threats, which by using an offensive strategy, we can hope for the development of tourism in the region. Also, the results of correlation coefficient showed that there is a significant relationship between strategic management and tourism development with a correlation coefficient of 0.67.
_||_