ارائه مدل گردشگری ورزشی الکترونیک در ایران با رویکرد ساختاری-تفسیری
محورهای موضوعی :
مربوط به گردشگری
شیدا والکی
1
,
سید احسان امیرحسینی
2
,
علی پیرزاد
3
1 - گروه مدیریت ورزش، واحد یاسوج، دانشگاه آزاد اسلامی، یاسوج، ایران.
2 - گروه مدیریت ورزش، واحد یاسوج، دانشگاه آزاد اسلامی، یاسوج، ایران.
3 - گروه مدیریت، واحد یاسوج، دانشگاه آزاد اسلامی، یاسوج، ایران.
تاریخ دریافت : 1399/10/24
تاریخ پذیرش : 1399/11/15
تاریخ انتشار : 1399/12/01
کلید واژه:
فناوری اطلاعات,
گردشگری ورزشی,
گردشگری الکترونیک,
مدل سازی ساختاری-تفسیری,
چکیده مقاله :
هدف این تحقیق ارائه مدل گردشگری ورزشی الکترونیک در ایران با رویکرد ISM و از نوع کاربردی می باشد. روش شناسی تحقیق از نوع توصیفی – اکتشافی و مبتنی بر مدل سازی ساختاری-تفسیری می باشد که به صورت میدانی انجام شده است. جامعه آماری شامل اساتید خبره دانشگاهی در رشته مدیریت ورزشی با گرایش تحقیقی گردشگری ورزشی کشور ایران به تعداد80 نفر میباشد. درگام اول پژوهش بر اساس نظر متخصصان، وضعیت گردشگری ورزشی الکترونیک ایران شناسایی و با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند و جدول مورگان تعداد65 نفر بعنوان نمونه اولیه تعیین شدند. ابزارتحقیق این گام شامل پرسشنامه محقق ساخته می باشد. تجزیه و تحلیل داده ها به صورت کیفی توسط نرم افزار SPSS 22 انجام گرفت و با استفاده از آمار توصیفی و آماراستنباطی و اجرای تحلیل عامل اکتشافی، عوامل به شکل کیفی استخراج شدند و سطح معناداری مؤلفه ها، 04/0 بدست آمد. در گام دوم 10 نفر از اساتید خبره دانشگاهی، نمونه آماری رویکرد ساختاری- تفسیری را تشکیل دادند و پرسشنامه محقق ساخته با روش مقیاس زوجی و نرم افزار متلب 2014 اجرا گردید. مدل سازی ساختاری-تفسیری در شش مرحله انجام شد. نتایج نشان داد که مؤلفه های گردشگری ورزشی الکترونیک در ایران با مدل سازی ساختاری- تفسیری در سه سطح قرارگرفتند. در سطح یک: توسعه گردشگری ورزشی، سطح دو: فرهنگ سازی و تبلیغات، سطح سه: ساختار فناوری اطلاعات، مدیریت و برنامه ریزی، قوانین و سیاستگذاری، امکانات و توان مالی قرار گرفتند.
چکیده انگلیسی:
The purpose of this study is to present a model of e-sport tourism in Iran using ISM approach. The research methodology is descriptive-exploratory and based on structural-interpretive modeling that is conducted in the field. The statistical population consists of 80 university professors in sport and tourism management with a research interest in sport tourism in Iran.In the first step of the research, according to experts, the status of e-sport tourism in Iran was identified and 65people were selected using purposeful sampling method and Morgan table. The research tool this step includes a researcher-made questionnaire. Data analysis was performed qualitatively by SPSS 22 software and by Using descriptive statistics and inferential statistics and exploratory factor analysis, the factors were extracted qualitatively and the significance level of components was 0.04. In the second step, 10 expert professors formed the statistical sample of the Structural-Interpretive approach and a researcher-made questionnaire was administered by paired scale method and MATLAB software. Structural-interpretive modeling was carried out in six stages. The results showed that the components of electronic sport tourism in Iran were classified into three levels by structural-interpretive modeling. Level one: Sport Tourism Development, Level Two: Culture and Advertising, Level Three: Information Technology Structure, Management and Planning, Law and Policy, Facilities and Financial Capability.
منابع و مأخذ:
احسانی، م؛ هنرور، ا؛ افتخاری، ر؛ هنری ،ح و جردن، ف .1389. تعیین عوامل مهم در کیفیت بستههای گردشگری ورزش در کشور، نشریه مدیریت ورزشی «حرکت»، شماره4: 26-5 .
آذر، ع و بیات، ک .1387. طراحی مدل فرایند محوری کسبوکار با رویکرد مدلسازی ساختاری تفسیری (ISM) ، نشریۀ مدیریت فناوری اطلاعات، دورۀ 1، شماره 1: 18-3.
اصفهانی، ن؛ گودرزی، م؛ اسدی، ح، و سجادی، ن .1388. تحلیل عوامل مؤثر بر توسعه جهانگردی ورزشی داخلی ایران، فصلنامه مدیریت ورزشی، شماره 1: 150-129.
امبر عرفانی، آ.1398. جهانگردی سومین تولید کننده پول در جهان، مجله آنلاین گردشگری.
امیدی، س .1392. نقش گردشگری الکترونیک در توسعهی گردشگری ایران. مقاله چاپ شده. مجموعه مقالات فارسی، مرداد ماه.
پاپلی یزدی، م و سقایی، م .1386. گردشگری ماهیت و مفاهیم، انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، چاپ اول: ص27.
پادروندی، ب .1389. بررسی نقش جاذبهها و پتانسیلهای گردشگری شهرستان کوهدشت در جذب گردشگران، پایان نامه کارشناسی جغرافیا گرایش برنامهریزی روستایی، دانشگاه اصفهان.
تقوی فرد، م ت و اسدیان اردکانی، ف .1395. ارائه مدل توسعهی گردشگری الکترونیکی با رویکرد مدل سازی ساختاری- تفسیری، فصلنامه مطالعات مدیریت گردشگری، سال یازدهم، شماره 33، بهار: 39-19.
دهدشتی، ش و جمال آباد، ز و ش .1392. مدل ساختاری جهت شناسایی مؤلفههای استراتژیک اثر بخش بر نهادینه سازی گردشگری الکترونیک، مطالعات مدیریت شهری.
رسول زاده، م و همکاران. 1391. بررسی و اولویتبندی روشهای تبلیغات مؤثر در جذب گردشگر در استان خراسان رضوی ، پایان نامه کارشناسی ارشد.
علی اکبری، ا و اکبری، م و انصاری، م و بوستان احمدی، و. 1398. سنجش و تحلیل شاخصهای رقابت پذیری در کشورهای غرب آسیا با تأکید بر ایران، فصلنامه برنامهریزی منطقه ای، سال9 ،شمارە پیاپی33: ص3-2.
کریمی، ح .1395. بررسی گردشگری ورزشی در ایران، فصلنامه مدیریت، دوره 7، شماره21: 15-1.
هنرور، آ. 1386. بررسی عوامل مؤثر بر توسعه گردشگری ناشی از برگزاری رویدادهای ورزشی بین المللی درکشور، پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه تربیت معلم،تهران.
Alexis, P & Frederick, K. 2011. Exploring the adoption and processing of online holiday reviews: A grounded theory approach. Tourism Management, 32(2), 215-224
Buhalis, D & Law, R. 2008. Progress in information technology and tourism management: 20 years on and 10 years after the internet- the state of E tourism research. Tourism management, 29(4), pp. 609-623.
Büyüközkan, G. & Ergün. 2011. Intelligent System Applications in Electronic Tourism, Expert Systems with Applications, 38(6586-6598)
Hall, J.O. & Mahony, B., & Vieceli, J. 2010. An empirical model of attendance factors at sport sporting events, International Journal Hospitality Management, 29.pp. 328-334
Hinxh & 2015. The Facts of Improve Tourism.
Hritz, N & ross, c. 2010. the perceived impacts of sport Tourism: an urban host community Journal of sport management.24 (2), 119-138
Hsiao, S-W. & KO, Y-C. & Lo, C-H. & Chen, S-H. 2013. An ISM, DEI, and ANP based approach for product family development, Advanced Engineering Informatics, 27, 131–148.
2009. Tourism marketing: A marketing perspective to explore tourism marketing in India
Kiprutto, N. & Kigio, F. W., & Riungu, G. K. 2011. Evidence on the adoption of E-Tourism Technologies in Nairobi. Global Journal of business research, 5(3), 55-66
Michopoulou, E., D. & Buhalis, S. Michailidis, & Ambrose. 2007. Destination Management Systems: Technical Challenges in Developing an ETourism Platform for Accessible Tourism in Europe, Information and Communication Technologies in Tourism, 7,301-310.
2012. The impact of sports events on inbounds Tourism in New Zealand.
Ramona, G & Gheorghe, P & Roxand, 2008. Comparing the effectiveness of the web sit with traditional media in tourism industry marketing, Annals of the University of Oradea, Economic science series, 17(4), 1164-1168
Ravi, V. & Shankar, R. 2004. “Analysis of interactions among the barriers of reverse logistics”. Technological Forecasting and Social Changes, 72(8), pp. 1011–1029.
Tek, D & Tazim, J. 2016. An Integrated Approach to Sustainable Community-Based Tourism. Department of Recreation, Park & Tourism Sciences, Texas A&M University, College Station, TX 77843, USA.
_||_