ارزیابی اثرات گردشگری در توسعهی کارآفرینی مناطق روستایی (مطالعه موردی: روستای غریب محله)
محورهای موضوعی :
مربوط به گردشگری
محمد روشنعلی
1
,
وحید ریاحی
2
1 - دانشگاه محقق اردبیلی
2 - دانشگاه خوارزمی
تاریخ دریافت : 1396/10/12
تاریخ پذیرش : 1397/02/04
تاریخ انتشار : 1398/03/01
کلید واژه:
گردشگری روستایی,
کارآفرینی,
روستای غریبمحله,
چکیده مقاله :
گسترش صنعت گردشگری به عنوان یکی از ابزارهای اصلی توسعه در هر ناحیه، خصوصاً نواحی روستایی است. از آنجا که گردشگری عمدتاً دربرگیرندهی کسبوکارهای کوچک اقتصادی است، ضرورت نقش کارآفرینان گردشگری برای توسعه گردشگری روستایی محرز میباشد؛ و بنابراین تشویق و ترویج کارآفرینی منجر به توسعه مناطق روستایی میگردد. بر این اساس، هدف اصلی پژوهش حاضر، تبیین اثرات گردشگری بر توسعة کارآفرینی در روستای غریبمحله شهرستان بهشهر است که در آن برای دستیابی به اهداف، ترکیبی از روش-های توصیفی-تحلیلی و علّی مورد استفاده قرار گرفته است. جامعة آماری پژوهش را کلّیّة سرپرستان خانوار ساکن در روستای غریبمحله تشکیل میدهند که از میان آنها، 150 نفر به عنوان نمونة آماری انتخاب شده-اند. ابزار اصلی پژوهش، پرسشنامة محققساخته است که روایی آن با کسب نظرات کارشناسان گردشگری و پایایی آن با انجام پیشآزمون و محاسبة ضریب آلفای کرونباخ (776/0)، به تأیید رسیده است. نتایج پژوهش نشان داد معناداری تفاوت میانگین عددی از مطلوبیت عددی مورد آزمون (که میانگین طیف لیکرت=3) در نظر گرفته شده است، در همه شاخص ها در سطح 99 درصد معنادار بوده و تفاوت همه مولفههای بررسی شده از حد مطلوب به شکل مثبت میباشد که این امر، بیانگر این نکته است که توسعه گردشگری در روستای مورد مطالعه، میتواند نقش مهمی در بهبود شرایط کارآفرینی در بین ساکنین محلی ایجاد کند.
چکیده انگلیسی:
The expansion of the tourism industry is one of the main means of development in each region, especially rural areas. Since tourism mainly involves small businesses, the necessity of the role of tourism entrepreneurs for rural tourism development is obvious; therefore, the encouragement and promotion of entrepreneurship will lead to the development of rural areas. Accordingly, the main objective of this study is to explain the effects of tourism on entrepreneurship development in Gharib -Mahla village of Behshahr city, in which a combination of descriptive-analytical and causal methods has been used to achieve the goals. The statistical population of the study consisted of all household caregivers living in the village of Gharib-Mahallah, of which 150 were selected as statistical sample. The main instrument of the research is a researcher-made questionnaire whose validity has been confirmed by the opinions of the experts of tourism and its reliability has been confirmed by pre-test and calculating the Cronbach's alpha coefficient (0.776). The results of the study showed that the significance of the mean numerical difference between the numerical desirability (which is the mean Likert's value of 3) was significant at all levels in the level of 99% and the difference between all the components considered to be desirable to form This suggests that the development of tourism in the studied village could play an important role in improving the conditions of entrepreneurship among local residents.
منابع و مأخذ:
احمدپور، فائزه. (1395). تأثیر کارآفرینی، قابلیت بازاریابی، سرمایه رابطهای و توانمندسازی بر نوآوریهای شرکتهای کوچک و متوسط (مورد مطالعه: شرکت پرتو دانه خزر)، پایاننامه کارشناسی ارشد رشته مدیریت بازرگانی، مؤسسه غیرانتفاعی نیما.
امیری، صبا؛ احسانیفر، تهمینه؛ نادری، نادر و رستمی، فرحناز. (1395). ارائه یک مدل مفهومی به منظور بررسی تأثیر گردشگری کشاورزی بر توسعه کارآفرینی روستایی، نشریه کارآفرینی در کشاورزی، 3(1): 16-1.
جمینی، داود؛ سالاری، ممند و شهابی، هیمن. (1396). تبیین اثرات ژئوتوریسم بر توسعة کارآفرینی در روستا-شهرِ قوری قلعه با رویکرد معادلات ساختاری، (22): 110-97.
حسنی صدرآبادی، جلال. (1396). کارآفرینی و اثر بخشی مدیریت منابع انسانی، فصلنامه مطالعات مدیریت و حسابداری، 3(1): 100-93.
دادورخانی، فضیله؛ رضوانی، محمدرضا؛ ایمنی قشلاق، سیاوش و بوذرجمهری، خدیجه. (1390).، تحلیل نقش گردشگری در توسعهی ویژگی های کارآفرینانه و گرایش به کارآفرینی در بین جوانان روستایی (مطالعه ی موردی: روستای کندوان و اسکندان شهرستان اسکو)، پژوهش های جغرافیای انسانی، (78): 195-169.
رنجبری، مریم و استعلاجی، علیرضا. (1393). بررسی نقش گردشگری در توسعهی کارآفرینی زنان روستایی (مطالعه موردی: روستای شیبدراز و برکه خلف)، فصلنامه گردشگری و چشمانداز آینده، 4(3): 96-81.
سجاسی فیداری، حمداله؛ صادقلو، طاهره و رکن الدین افتخاری، عبدالرضا. (1396). سنجش و اولویتبندی راهبردهای توسعه کارآفرینی اکوتوریسم در مناطق روستایی، مطالعه موردی: روستاهای گردشگری رود درهای استان تهران، مجله آمایش جغرافیایی فضا، 5(16): 90-73.
سلطانی، زهرا؛ کیانی، صدیقه و تقدیسی، احمد. (1392). نقش اکوتوریسم در فرصتهای شغلی و افزایش درآمد (نمونۀ موردی: شهرستان خوانسار)، فصلنامه تحقیقات جغرافیایی، 28(4): 152-137.
شفیعی، محسن. (1392) گردشگری و نقش آن در کارآفرینی و توسعه پایدار روستایی، اولین همایش ملی گردشگری، جغرافیا و محیط زیست پایدار، همدان، انجمن ارزیابان محیط زیست هگمتانه.
صادقلو، طاهره؛ حیدری ساربان، وکیل و قلیزاده، سلیمه. (1396). ارزیابی ظرفیتهای توسعة کارآفرینی در نواحی روستایی منطقة مورد مطالعه: روستاهای دهستان بیزکی، جغرافیا و توسعه، (49): 58-37.
عبدی، کمیل؛ دیوسالار، اسداله و صفایی رینه، مصطفی. (1395). برنامهریزی مقاصد گردشگری با تأکید بر توسعه پایدار اقتصادی (مطالعه موردی: شهر کیاسر، شهرستان ساری)، مطالعات برنامهریزی سکونتگاههای انسانی،11(35): 67-81.
فرجی سبکبار، حسنعلی؛ مطیعی لنگرودی، سیدحسن؛ یداللهی فارسی، جهانگیر و کریمزاده، حسین. (1394). شناسایی و تحلیل فضایی بسترهای مناسب فرصت های کارآفرینی در گردشگری نواحی روستایی شهرستان ورزقان، مجله فضای جغرافیایی، 14(45): 46-19.
فلاح حقیقی، نگین. (1396). هرم توسعه کارآفرینی روستایی بر اساس اصول سیاستهای توسعه روستایی اتحادیه اروپا، نشریه کارآفرینی در کشاورزی، 4(1): 131-115.
فیروزی، محمدعلی؛ گودرزی، مجید و زارعی، رضا. (1392). بررسی رابطه متقابل بین توسعه کارآفرینی و گردشگری پایدار روستایی (مطالعه موردی؛ روستای خارستان شهرستان بهبهان)، نشریه مطالعات جغرافیایی مناطق خشک، 3(13): 84-65.
قاسمی، مسلم؛ شرفی، حجتاله؛ جعفری، مرضیه و شیخعلیپور، بهزاد. (1395). رتبهبندی زیرساختهای گردشگری شهری با استفاده از تکنیک کوپراس (مطالعۀ موردی: استان زنجان)، گردشگری شهری، 3(1): 41-31.
قنبری، سیروس؛ ذهقان، محمدحسین و میرکی اناری، حسین. (1394). عوامل مؤثر بر توسعه کارآفرینی در گردشگری روستایی، فصلنامه مطالعات مدیریت گردشگری، 10(32): 20-1.
کرد، باقر و آبتین، عبدالعزیز. (1392). بررسی عوامل مؤثر بر توسعهی کارآفرینی روستایی در استان سیستان و بلوچستان با تمرکز بر توسعهی مراکز رشد روستایی، توسعهی فناوریهای اطلاعات و ارتباطات و توانمندسازی زنان روستایی، فصلنامه جغرافیا و توسعه، 11(32): 14-1.
کریمزاده، حسین؛ نیکجو، محمدرضا؛ صدرموسوی، میرستار و کوهستانی، حسین. (1393). شناسایی عوامل موثر در ایجاد فرصتهای کارآفرینی در بخش گردشگری نواحی روستایی با استفاده از مدل معادلات ساختاری (SME)، 25(2): 290-269.
محمدی یگانه، بهروز؛ عینالی، جمشید و بیگدلی، اعظم. (1395). نقش کارآفرینی در توسعه مناطق روستایی با تأکید بر گردشگری (مورد: دهستان حصار ولیعصر شهرستان آوج)، 6(21): 204-193.
محمودزاده، سیدمجتبی و ارجمندیان، ساناز. (1396). شناسایی و رتبهبندی فرصتهای کارآفرینانه در گردشگری روستایی،
(مطالعهی موردی: روستای آب اسک)، مجله برنامهریزی و توسعه گردشگری، 6(20): 149-131.
نصراللهی، زهرا؛ جهانبازی، ندا و ناصری، طاهره. (1393). ردهبندی استانهای کشور بر حسب جاذبههای گردشگری، فصلنامه مدیریت گردشگری، 9(28): 37-17.
Ahmad, A.R. Yusoff, W.F.W. Noor, H.M & Ramin, A.K. (2012). Preliminary study of rural entrepreneurship development program in Malaysia. Journal of Global Entrepreneurship, 2(1): 1-8.
Doh, M. (2006). Change through tourism: Resident perceptions of tourism development. PhD Thesis. Texas A & M University.
Komppula, R. (2014). The role of individual entrepreneurs in the development of competitiveness for a rural tourism destination–A case study. Tourism Management, 40: 361-371.
Ngamsomsuke, W., Tsorng-Chyi, H &Chi-Jui, H. (2011). Sustainable Cultural Heritage Tourism Indicators, International Conference on Social Science and Humanity, IACSIT Press, 5: 516-519.
Pamučar, D., G. Ćirović & Sekulović. D. (2015). Development of an integrated transport system in
distribution centres: A FA'WOT analysis. Technical Gazette 22(3): 649-658.
Peng, K. L. Peng, K.L., Lin, P.M. & Lin, P.M. (2016). Social entrepreneurs: Innovating rural tourism through the activism of service science. International Journal of Contemporary Hospitality Management, 28(6): 1225-1244.
Schumpeter, J.A. (1934). The theory of economic development. Cambridge, MA: Harvard University Press.
Sima, E. Bordânc, F & Sima, C. (2015). Entrepreneurship Role in Promoting Rural Tourism. Agricultural Economics and Rural Development, 12(1): 71-80.
World Economic Forum, Report (2009) weforum.org
_||_